روحانی: در برابر آمریکا، سه راه در پیش پای ملت ایران است، استقلال‌مان را معامله نمی‌کنیم

Submitted on چ., 06/27/2018 - 20:25

روحانی: در برابر آمریکا، سه راه در پیش پای ملت ایران است، استقلال‌مان را معامله نمی‌کنیم
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران عصر چهارشنبه، ۲۷ ژوئن/۶ تیر در مراسم هم‌اندیشی مدیران اجرایی سراسر کشور و در برابر فشارهای آمریکا برای به زانو درآوردن اقتصاد ایران گفت سه راه در پیش پای ملت ایران است: تسلیم آمریکا شویم، یا با عدم حفظ وحدت در برابر آمریکا ایستادگی کنیم، و راه سوم اینکه، همه با هم در برابر زورگویی دونالد ترامپ بایستیم.

"نخستین راه اینکه در برابر آمریکا تسلیم شویم و هر آنچه ترامپ می‌گوید بپذیریم، این راه را هیچ عاقل و وطن‌پرستی نمی‌پذیرد و ایرانی در برابر فشار، ظلم، سخن نابه‌جا، در برابر توهین تسلیم نمی شود. اگر بپذیریم به معنای پایان عزت تاریخی ملت ایران است، فکر نمی‌کنم یک نفر از ۸۱ میلیون نفر رأیش این باشد که در برابر متجاوز، دروغ‌گو، توهین‌کننده به ملت ایران سرخم کنیم و تسلیم شود."

حسن روحانی گفت راه دوم این است که ما در برابر آمریکا بایستیم، اما دعوا و اختلافات درونی خودمان را هم ادامه دهیم، یکی بگوید برجام خوب بود، یکی بگوید بسیار بد بود، یکی بگوید هیچ بود، دیگری بگوید اگر هیچ بود چرا ناراحتی ... الآن موقع این حرف‌هاست؟ می‌شود روبه‌روی هم بایستم و در داخل دعوا کنیم، می‌شود یک عده هم مطالبات مردم را هر روز بالا ببرند، می‌شود گفت شرایط بسیار عادی است، چرا سکه و ارز و بازار اینچنین ... می‌شود، دعواهای داخلی را بیشتر کرده و به دولت توهین کنیم، خدای ناکرده دولت هم به دیگران توهین کند. نتیجه چه می‌شود؟ نتیجه این می‌شود که این مقاومت بالاترین هزینه را برای مردم ایران و بالاخص برای فقرا و برای اقشار کم‌درآمد در بر خواهد داشت و بالاترین هزینه را مردم پرداخت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: ما باید در تاریخ به ملت، به مردم و به خدایمان پاسخ بدهیم، می‌توانیم این کار را بکنیم و در هر فضایی روبه‌روی هم بایستیم، این رویکرد به یعنی ایستادن در برابر آمریکا با بالاترین هزینه است، در این شرایط، وضع ما بدتر می‌شود، وحدت ما شکننده‌تر می شود، اقتصاد و فرهنگ هم بدتر می‌شود.

رئیس‌جمهوری در باره راه سوم گفت: این راهی است که ما در برابر آمریکا تسلیم نمی‌شویم، عزت‌مان را حفظ می‌کنیم و آمریکا را به زانو در می‌آوریم و ملت ایران مثل همیشه در تاریخ سربلند خواهند بود و زورگویان خواهند فهمید راه غلطی را انتخاب کرده‌اند، راه سوم راهی است که ما با کمترین هزینه مقاومت می کنیم ... هزینه باید پرداخت کنیم، اما کمترین هزینه را پرداخت می کنیم ... و توقعات را کاهش می دهیم.

روحانی تأکید کرد: واقعیت امروز ایران را مدنظر قرار می‌دهیم، همه با هم همکاری می‌کنیم، امروز دولت و نماینده ملت، یعنی رئیس‌جمهوری دست همه را می‌بوسد، در برابر تمام مردم و جناح‌ها و حتی کسانی که بدترین توهین ها را به من کردند، دست آنها را هم می‌بوسم، امروز روز به اهتزاز درآوردن پرچم عزت و عظمت ملت ایران است، ما باید به دنیا نشان دهیم سختی و مشکلات را تحمل می‌کنیم و استقلال‌مان را معامله نمی‌کنیم، آزادی‌مان را معامله نمی‌کنیم، اسلامیت نظام را معامله نمی‌کنیم، اما سختی را تحمل می‌کنیم، با هم در کنار هم.

حسن روحانی همچنین گفت اگر کسی فکر می‌کند که دولت می‌ترسد،‌ استعفا می‌کند و یا کنار می‌رود، اشتباه می‌کند، همه ما در کنار هم تا روز آخر دولت دوازدهم به عهدمان وفا می‌کنیم، ما به مردم وعده دادیم، ما امانت‌دار مردم هستیم، من به عنوان یک فرد می‌گویم که تا پای جان و آبرو و حیثیت با افتخار می‌ایستیم، هیچ ترس و هراسی نداریم و دولت و رئیس جمهوری به عنوان نماینده مردم و متکی به آرای ۸۱ میلیون ایرانی ، آنچه منافع ملی تقاضا تجویز می کند، با هماهنگی قوای دیگر انجام می دهیم

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز