دستگیری دومین کانادایی در چین / بحران اتاوا و پکن در اوج خود!

Submitted on پ., 12/13/2018 - 20:37

دستگیری دومین کانادایی در چین / بحران اتاوا و پکن در اوج خود!
مایکل اسپاور نیز دستگیر شد – وزارت خارجه چین روز پنجشنبه دستگیری دو شهروند کانادا را تایید کرد. پیش از این اخباری در رسانه‌های درباره بازداشت دومین نفر منتشر شده بود.

به نقل از یورونیوز، این فرد«مایکل اسپاور» نام دارد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین او عصر دوشنبه ۱۰ دسامبر به اتهام اقدام علیه امنیت ملی دستگیر شده و هم اکنون برای انجام تحقیقات در اختیار وزارت امنیت این کشور است.

خبر دستگیری اسپاور پس از آن منتشر شد که کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا روز چهارشنبه از بی‌اطلاعی از سرنوشت یکی از شهروندان کانادایی ساکن چین خبر داد.

« مایکل اسپاور » در استان لیائونینگ زندگی می‌کند؛ استانی که در شمال شرق چین در نزدیکی مرز کره شمالی قرار دارد. او در کنار فعالیت اصلی خود یعنی مشاور بازرگانی، به فعالیت‌هایی همچون برنامه‌ریزی سفرها برای علاقمندان به دیدار از کرۀ شمالی نیز مشهور است.

« دنیس رادمن »، بسکتبالیست آمریکایی پیش از این به کمک اسپاور به پیونگ یانگ سفر کرده بود.

« مایکل اسپاور » یکی از معدود افراد غربی است که رابطۀ نزدیکی با پیونگ یانگ دارد. او بارها به کرۀ شمالی سفر کرده، حتی با رهبر کرۀ شمالی دیدار داشته و عکس‌هایی از این دیدار را منتشر کرده است.

با آغاز دور جدیدی از روابط میان پیونگ یانگ و دیگر کشورهای جهان از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی، مایکل اسپاور نقش مهمی را در تشویق سرمایه‌گذاران غربی برای سرمایه‌گذاری در کشور بحران‌زده و هسته‌ای کرۀ شمالی ایفا کرده است.

او همچنین در سال ۲۰۰۵ میلادی برای چند ماه در پیونگ یانگ زندگی کرد و در مدرسه‌ای که از سوی یک سازمان غیردولتی کانادایی اداره می‌شد مشغول به تدریس شد.

آزادی مشروط وانژو منگ
بازداشت « مایکل اسپاور » در زمانی کمتر از دو هفته از آغاز دو جدیدی از تنش‌ها میان چین و آمریکا در پی دستگیری یکی از مدیران برجستۀ شرکت چینی هوآوی(Huawei)، دومین تولید کنندۀ بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان انجام شد.

بنا به درخواست مقام‌های آمریکایی وانژو منگ، دختر بنیانگذار هوآوی به اتهام نقض تحریم‌های ایران اول دسامبردر ونکوور بازداشت شد.

آمریکا ادعا می‌کند که هوآوی با دور زدن تحریم‌های آمریکا، تجهیزات ساخت تلفن همراه را به ایران و شماری دیگر از کشورها منتقل کرده است.
وانژو منگ ۴۴ ساله هم اکنون بطور مشروط آزاد است اما اجازۀ خروج از کانادا را ندارد و قرار است برای ادامۀ روند دادرسی به آمریکا فرستاده شود. او در صورت اثبات اتهامات، احتمالا به حبس تا ۳۰ سال محکوم خواهد شد.

دستگیری وانژو منگ واکنش شدید پکن را در پی داشت؛ چین پیش از این دربارۀ پیامدهای بازداشت خانم منگ به کانادا هشدار داده بود.

علاوه بر مایکل اسپاور، پلیس چین روز سه‌شنبه ۱۱ دسامبر نیز مایکل کاوریگ، دیپلمات پیشین کانادایی فعال در یک شرکت بین‌المللی در چین را دستگیر کرد.

هشدار جدی کانادا به آمریکا در رابطه با سیاسی نکردن دستگیری مدیر ارشد مالی هوآوی / بازداشت مدیر هوآوی کارت بازی نیست!
وزیر خارجه کانادا با انتقاد از اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره بازداشت مدیر شرکت «هوآوی» و استفاده از این موضوع به عنوان اهرمی برای مذاکرات تجاری واشنگتن با پکن هشدار داد.

به نقل از سی ان ان، «کریستیا فریلند» وزیر خارجه کانادا چهارشنبه‌شب در نشستی خبری درباره بازداشت مدیر ارشد مالی شرکت بزرگ «هوآوی» چین در کانادا، به درخواست آمریکا، و بازداشت دیپلمات سابق کانادایی در چین اظهارنظر کرد.

وزیر خارجه کانادا با اشاره به بازداشت مدیر ارشد مالی شرکت «هوآوی» و دختر بنیانگذار این شرکت چینی در کانادا به درخواست آمریکا و اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» تاکید کرد که کشورش با سیاسی کردن این موضوع توسط واشنگتن برای استفاده در مذاکرات تجاری با پکن مخالف است.

گفتنی است که چندی پیش رسانه‌ها از بازداشت «منگ وانژو» مدیر ارشد شرکت «هوآوی» به اتهام نقض تحریم‌های ایران در کانادا و احتمال استرداد او به واشنگتن خبر دادند؛ موضوعی که هشدارهای مقام‌های چین را به دنبال داشت.

وزیر خارجه کانادا روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری درباره بازداشت این تبعه چینی و اظهارات اخیر مقام‌های این کشور از قبیل رئیس‌جمهور به واشنگتن هشدار داد که از این موضوع در مذاکرات مدنظر تجاری خود با چین به عنوان «کارت بازی» استفاده نکند.

«کریستیا فریلند» با اشاره به مواضع آمریکا گفت: «شرکای ما (در موافقت نامه) استرداد (متهمان) نباید به دنبال سیاسی کردن فرایند استرداد یا استفاده از آن برای اهدافی به غیر از پیگیری عدالت باشند».

وزیر خارجه کانادا در حالی این اظهارات را مطرح کرده که پیشتر رئیس‌جمهور آمریکا از احتمال استفاده از موضوع بازداشت مدیر «هوآوی» در مذاکرات تجاری واشنگتن با پکن خبر داده بود.
فریلند تاکید کرد که کانادا تاکنون در موضوع بازداشت این تبعه چینی، مفاد معاهده دوجانبه خود با آمریکا در زمینه استرداد متهمان عمل کرده است.

وزیر خارجه کانادا در این نشست، درباره بازداشت یک دیپلمات سابق این کشور در چین گفت: کانادا بشدت درباره بازداشت آقای گووریک نگران است و کانادا این موضوع را مستقیما با مقام‌های چینی مطرح کرده است»

سه شنبه در بحبوحه تنش‌ها درباره بازداشت مدیر ارشد شرکت «هوآوی» در کانادا، مقام‎های چینی «مایکل گووریگ» دیپلمات سابق کانادایی و تحلیلگر کنونی «گروه بین‌المللی بحران» را در چین دستگیر کردند.

همچنین دیگر خبرها حاکی از آن است که پنجشنبه مایکل اسپاور کانادایی نیز در چین بازداشت شده است.

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز