جاستین ترودو: به فایل‌های ضبط‌ شده ترکیه در مورد قتل خاشقچی گوش داده‌ایم

Submitted on Mon, 11/12/2018 - 19:24

جاستین ترودو: به فایل‌های ضبط‌ شده ترکیه در مورد قتل خاشقچی گوش داده‌ایم
نخست وزیر جاستین ترودو اعلام کرد که سازمان اطلاعات کانادا به فایل های صوتی حادثه قتل«جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول که ترکیه تحویل کانادا داده را گوش داده است.


Canadian Prime Minister Justin Trudeau delivers a speech at the Paris Peace Forum after the commemoration ceremony for Armistice Day, 100 years after the end of the First World War, in Paris, France November 11, 2018. Yoan Valat/Pool via REUTERS

به نقل از رویترز،در تحولی جدید و غیرمنتظره نخست وزیر ترودو اعلام کرد: سازمان اطلاعات این کشور فایل های صوتی حادثه قتل«جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول که ترکیه تحویل کانادا داده را گوش داده است.

ترودو افزود: سازمان اطلاعات این فایل ها را گوش داده است اما وی شخصا آنها را گوش نداده است.

نخست وزیر کانادا تأکید کرد : سازمان اطلاعات کانادا به شکل گسترده با سازمان اطلاعات ترکیه در این پرونده همکاری می کند و کانادا از اطلاعاتی که در اختیار ترکیه است کاملا مطلع است.

او در ادامه گفت: من با اردوغان چند هفته پیش گفت و گو کردم و در این جا در پاریس نیز با هم گفت و گوی کوتاهی داشتیم و از او به دلیل قدرتش واکنش اش به وضع مرتبط با خاشقجی تشکر کردم.
روابط کانادا و عربستان سعودی در پی انتقاد وزیر خارجه کانادا از اوضاع حقوق بشر در عربستان و زندانی کردن زنان فعال در زمینه حقوق بشر و حقوق زنان رو به تیرگی نهاد و عربستان سفیر کانادا را اخراج و سفیر خود را از کانادا نیز فراخواند.

همچنین ریاض روابط تجاری خود را با کانادا قطع کرد و شهروندان خود به ویژه دانشجویان و کسانی که برای درمان در کانادا بودند را خارج کرد.

کانادا در حالی اعلام کرد که فایل صوتی قتل خاشقجی را از ترکیه تحویل گرفته است و سازمان اطلاعات این کشور آن را گوش داده که «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه گفت که کشورش هیچ مدرک صوتی مرتبط با کشته شدن «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی را در اختیار ندارد.

وزیر خارجه فرانسه نیز روز دوشنبه در گفتگویی با کانال دو تلویزیون کشورش به صراحت اعلام کرد تا آنجایی که او اطلاع دارد چنین فایل صوتی در اختیار فرانسه قرار نگرفته است.

لودریان در پاسخ به این سوال که آیا «این بدان معنی است که اردوغان دروغ گرفته است؟» خاطرنشان کرد: این یعنی اردوغان در چنین شرایطی دست به یک بازی سیاسی زده است.

دو روز پیش «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت: فایل های صوتی مرتبط با قتل «جمال خاشقجی»را تحویل عربستان و دیگر کشورها نظیر آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان داده ایم و دلیلی برای وقت کشی وجود ندارد.
رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد که حکومت عربستان سعودی دادستان کل این کشور را به ترکیه فرستاد تا مانع تراشی کند.

وی افزود: تیم ترور 18 نفره به شکل قطعی عامل قتل را می شناسد و می داند که جسد خاشقجی به کجا برده شد.

اردوغان تصریح کرد که قاتل جمال خاشقجی قطعا در بین تیم 15 و یا 18 نفره است، نیازی به جستجو در جای دیگری نیست.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد که وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که این تیم ترور جسد را تحویل یک فرد محلی داده است اما عربستانی ها اکنون این مساله را انکار می کنند.

وی در ادامه عنوان کرد:هیج سند و مدرکی درباره مکان جسد جمال خاشقجی نداریم.

رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت که عربستان سعودی باید در مقابل حسن نیت ترکیه عادلانه رفتار کند تا از این شبهه خود را راحت کند و گرنه تا ابد به آنها می چسبد.

گفتنی است که در جریان این گفتگوی مطبوعانی نخست وزیر ترودو اشاره داشت که با ترامپ درباره تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم گفت‌وگو کرده است.

کسب مقام نخست المپیاد جهانی نجوم توسط دانش‌آموزان ایرانی
دانش‌آموزان ایرانی در دوادهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک 2018 به مقام نخست دست یافتند.
به نقل از یورو نیوز، در این المپیاد که در کشور چین برگزار شد پس از دانش‌آموزان ایرانی، دانش‌آموزان روسیه و چین به به ترتیب مقام‌های دوم و سوم رسیدند.

تیم «الف» دانش‌آموزان ایران شامل ۴ شرکت‌کننده در المپیاد نجوم موسوم بهIOAA توانست ۴ مدال طلا و یک نقره کسب کندو تیم «ب» ایران نیز موفق به کسب ۲ طلا و ۲ نقره شد. به این ترتیب تیم ایران در مجموع توانست با ۶ مدال طلا و ۳ نقره به مقام نخست دست یابد.

هدی غلامی نیز در المپیاد امسال کاپ بهترین رصد نجوم را کسب کرد و نفر سوم جهان شد. این اولین بار است که دانش‌آموزان ایرانی به مقام نخست این رقابت‌ها دست می‌یابند.

المپیاد جهانی اخترشناسی (نجوم) و اختر فیزیک مسابقه‌ای بین‌المللی در نجوم و اختر فیزیک است که در بین دانش آموزان دبیرستانی برگزار می‌شود.

نخستین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک در چیانگ مای، تایلند در نوامبر/دسامبر ۲۰۰۷ برگزار شد. پس از آن مسابقات سالانه در طی اوت/سپتامبر یا اکتبر در اندونزی (۲۰۰۸)، ایران (۲۰۰۹)، چین (۲۰۱۰)، لهستان (۲۰۱۱)، برزیل (۲۰۱۲)، یونان (۲۰۱۳)، رومانی (۲۰۱۴) و برای بار دوم در اندونزی (۲۰۱۵) برگزار شد.

منبع
internet
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز