توضیحات سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد دلایل استعفای ظریف

Submitted on س., 02/26/2019 - 23:30

توضیحات سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد دلایل استعفای ظریف
بهرام قاسمی با اشاره به استعفای محمد جواد ظریف گفت: همان گونه که دفتر ریاست محترم جمهوری اعلام داشتند این استعفا مورد پذیرش قرار نگرفته است.


قاسمی سخنگوی وزارت خارجه

ایسنا نوشت: سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره تفسیرها و گمانه زنی‌های مختلف در خصوص دلایل استعفای محمد جواد ظریف افزود: هر گونه تفسیر و تحلیل علل این استعفا، غیر از آنچه ایشان در صفحه اینستاگرام شخصی خود آورده‌اند نادرست و عاری از هر گونه حقیقت است و همان گونه که دفتر ریاست محترم جمهوری امروز اعلام داشتند این استعفا مورد پذیرش قرار نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه بهره برداری و سوءاستفاده سیاسی - جناحی برخی محافل خاص از اقدام وزیر امور خارجه امری کاملاً مذموم و مردود است، گفت: دغدغه و تمام تلاش ایشان از بدو تصدی وزارت امور خارجه ارتقای اقتدار، اعتبار و صلابت سیاست خارجی کشور بوده و تقلیل اندیشه و ایده والای تقویت و پاسداری از سیاست خارجی به رفتارهای عاطفی، احساسی و شخصی جلوه دادن مسائل ملی و کلان امری غیرمنصفانه، ناعادلانه و خلاف آرمان‌های مقدس انقلاب و اخلاق اسلامی و منافع و مصالح عالیه کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تکذیب خبر برخی رسانه‌های خبری مبنی بر قصد استعفای جمعی از مدیران و سفرای جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: همانگونه که آقای دکتر ظریف اشاره کرده‌اند وزارت امور خارجه و همه مدیران و سفرای جمهوری اسلامی ایران با کمال صلابت و جدیت تمام به ادای وظایف خطیر خود در جهت پیشبرد سیاست خارجی کشور و مصالح، منافع و امنیت ملی ایران ادامه خواهند داد.

قاسمی در پایان گفت: آقای دکتر ظریف به عنوان وزیر امور خارجه با تمام توان و با بهره گیری از دانش، مهارت و تجارب گرانسنگ و طولانی خود در حوزه مسائل دیپلماسی و امور بین المللی تاکنون سعی وافر و بدون وقفه‌ای در مسیر ارتقای جایگاه و منزلت سیاست خارجی در عرصه روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی به عمل آورده‌اند و بی شک مردم فهیم و آگاه ایران قدردان تلاش و کوشش‌های مؤثر ایشان هستند و به آن ارج می‌گذارند و بدان واقفند.

نتانیاهو: از دست ظریف راحت شدیم
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به استعفای محمد جواد ظریف نوشت: از دستش راحت شدیم

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به استعفای محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد. وی در توئیت خود نوشت : ظریف رفت. از دستش راحت شدیم.

تشدید تنش بین دهلی و اسلام | ‌۳۰۰ نفر در حمله هوایی هند به پاکستان کشته شدند
مقامات هندی اعلام کردند در حمله جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور به پایگاه شبه نظامیان در خاک پاکستان بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ شبه نظامی کشته شدند.

به گزارش ایرنا، روزنامه 'هندوستان تایمز' روز سه شنبه به نقل از مقامات هندی اعلام کرد ۱۲ جنگنده میراژ ۲۰۰۰ نیروی هوایی هند در ساعت ۴ صبح امروز(سه شنبه) سه پایگاه شبه نظامیان در مناطق 'بالاکوت'، 'مظفرآباد' و 'چاکوتی' در خاک پاکستان را بمباران کردند.

به گفته یک مقام نظامی هند، جنگنده های نیروی هوایی مجهز به بمب های لیزری بودند. پایگاه گروه تروریستی جیش محمد در منطقه بالاکوت بزرگ ترین پایگاه این گروه محسوب می شود.

شهر بالاکوت واقع در استان خیبر پختونخوا پاکستان در ۵۰ کیلومتری خط واقعی کنترل در منطقه کشمیر قرار دارد.

این نخستین بار از سال ۱۹۷۱ تاکنون است که جنگنده های نیروی هوایی هند از خط واقعی کنترل عبور کرده و وارد حریم هوایی پاکستان شده اند.

در همین حال مقامات هندی دسترسی به اینترنت را در منطقه کشمیر مسدود کرده اند. تمام پایگاه های نیروی هوایی هند در ایالت های پنجاب و هاریانا به حالت آماده باش درآمده اند.

اس سرینیواسان فرمانده پایگاه نیروی هوایی هند در چندیگر گفت: ما برای بدترین شرایط آماده هستیم.

به گفته مقامات هندی، پاکستان برای مقابله با جنگنده های میراژ ۲۰۰۰ هند، جنگنده های اف ۱۶ خود را به منطقه اعزام کرده است، اما این جنگنده ها نتوانسته اند از بمباران اهداف مشخص شده جلوگیری کنند.

نارندرا مودی نخست وزیر هند صبح امروز یک جلسه فوری با مقامات دولتی و امنیتی هند برگزار کرده است.

این درحالی است که پاکستان وقوع تلفات سنگین در بمباران جنگنده های هندی را رد کرده و اعلام کرده است که جنگنده های نیروی هوایی هند پس از مواجه شدن با پدافند هوایی پاکستان، بمب های خود را در مناطق خالی از سکنه رها کردند که در این اقدام هیچ آسیبی به زیرساخت ها نرسیده است.

این حمله چند روز پس از وقوع حادثه تروریستی پلواما واقع در ایالت جامو و کشمیر هند اتفاق می افتد.

در حمله روز پنجشنبه ۲۵ بهمن(۱۴ فوریه) به نیروهای نظامی هند در منطقه پلواما در کشمیر، یک عامل وابسته به گروه تروریستی جیش محمد خودرو خود را در کنار یک اتوبوس حامل نیروهای نظامی هند منفجر کرد. در این حمله بیش از ۴۰ نیروی نظامی هند کشته شدند.

گروه تروریستی جیش محمد مسئولیت این حمله را پذیرفته است و عامل این حمله انتحاری را 'عادل احمد دار' معرفی کرده است.

در سال ۲۰۱۶، حمله شبه نظامیان به پایگاه نیروی هوایی هند در شهر 'اوری' به کشته شدن ۱۹ سرباز هندی منجر شد. این حمله دلیلی بود تا دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند یک حمله محدود علیه پایگاه شبه نظامیان در خاک پاکستان ترتیب دهد.

به گفته مقامات دفاعی هند در این حمله بیش از ۳۵ شبه نظامی و ۹ نیروی نظامی پاکستان کشته شده اند.

رویارویی نظامی پاکستان و هند، تنش ها میان این دو کشور همسایه را وارد مرحله جدیدی کرد. هند پس از حمله تروریستی اخیر در پلواما کشمیر پاکستان را به واکنش متقابل نظامی تهدید کرده بود.

عمران خان نخست وزیر پاکستان در واکنش به مواضع اخیر دهلی و تهدید به اقدام نظامی در داخل خاک پاکستان، هشدار داد که هند دست از جنگ طلبی بردارد در غیراین صورت پاکستان قاطعانه به هرگونه تجاوز پاسخ خواهد داد.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در واکنش به تجاوز جنگنده های هندی هشدار داد که هند، دست از اقدامات تحریک آمیز بردارد.

استقلال پاکستان و جدایی از هند در سال ۱۹۴۷ میلادی، وقوع چندین جنگ میان دو کشور، رقابت در آزمایش های اتمی و پرتاب موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای، بازداشت صیادان در آبهای آزاد، موضوع برداشت از حوزه های آبی مشترک، مشکلات اخذ روادید تجاری، اقدامات تروریستی در دو کشور، قربانی شدن شهروندان پاکستانی و هندی و انگشت اتهام بسوی اتباع دو کشور در این حملات و درگیری ها میان مرزبانان هند و پاکستان را می توان از دلایل عمده سردی روابط سیاسی و اقتصادی میان دو کشور همسایه در منطقه جنوب آسیا عنوان کرد.

این درحالی است که روابط هند و پاکستان طی چند دهه گذشته همواره شاهد تنش های متعددی بوده، تنش هایی که حتی موجب صف آرایی نیروهای نظامی دو کشور در منطقه مرزی شده است و این بار نیز هند پس از حمله در منطقه پولواما، پاکستان را به واکنش متقابل تهدید کرد.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز