توصیه ظریف به شاغلان ایران در امارات ؛ جایگزین پیدا کنید

Submitted on Mon, 01/28/2019 - 19:37

توصیه ظریف به شاغلان ایران در امارات ؛ جایگزین پیدا کنید
وزیر امور خارجه با بیان اینکه امارت وارد یک مرحله برخورد غیر قابل قبول با ایران شده است به بازرگانان و صرافان ایرانی در این کشور توصیه کرد جایگزین پیدا کنند.

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف جلسه علنی مجلس در پاسخ به سوال جمشید جعفرپور نماینده لارستان مبنی بر علت بی‌توجهی به حقوق بازرگانان و صرافان ایرانی شاغل به کار در امارات متحده عربی گفت: دولت امارات متحده عربی باوجود روابط گسترده اقتصادی که با ایران داشت به دلیل اشتباه های سیاسی و راهبردی مسئولان آن وارد یک مرحله برخورد غیرقابل قبول با جمهوری اسلامی ایران شده است.

وزیر خارجه افزود: به همین دلیل شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد که راهکارهای جایگزین درمورد این رفتار امارات ایجاد کنیم بنابراین راهکاری که جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اقدامات معمول دیپلماتیک انجام داد، بدنبال ایجاد روزنه‌های لازم برای روابط اقتصادی است که این راه‌ها ایجاد کشورهای جایگزین و روش های جایگزین است تا بتوانیم بدون نگرانی از اقدامات دولت امارات کار خود را در روابط اقتصادی انجام دهیم.

رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: البته تعدادی از بازرگانان و صرافان ایرانی در امارات متحده دچار مشکل شدند و تعداد زیادی نقل مکان کردند که ما تسهیلات لازم را برای آنها ایجاد کردیم که به کشورهای دیگر که با جمهوری اسلامی ایران رابطه بهتری دارند نقل مکان کنند که این کار انجام شده است، یعنی کشورهایی که رابطه بهتری با ایران داشته و دیدگاه واقع‌بینانه‌تری نسبت به تحولات منطقه دارند.
ظریف یادآور شد: از آن رو تعداد دیگری با مضیقه دولت امارات متحده عربی مواجه شدند که برخوردهای لازم سیاسی با دولت امارات متحده عربی انجام شد؛ اما روشی که به نظر ما می‌رسد راه‌های جایگزین پیدا کنیم که در این زمینه تلاش شده و این تلاش‌ها را ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه یکی از وظایف دستگاه دیپلماسی در شرایط کنونی را کمک به معیشت مردم و تسهیل شرایط اقتصادی عنوان کرد و افزود: ما در این زمینه تلاش بسیار می‌کنیم.

ظریف یادآور شد: تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امورخارجه کار دشواری بود به خاطر این که وزارت امورخارجه بعد از انقلاب سه یا چهار دور تجربه ناموفق اقتصادی داشت و کل بدنه وزارت امورخارجه با تشکیل معاونت اقتصادی مخالف بود. اما ما مجبور شدیم یک تجدید ساختار اساسی کنیم و رویکرد منطقه‌ای وزارت امورخارجه را به رویکرد موضوعی کنیم که بتوانیم معاونت اقتصادی را در وزارت خارجه احیا کنیم.

وی اضافه کرد: معاونت اقتصادی در دی ماه سال گذشته ایجاد شد در واقع کل تجدید ساختار ما سال گذشته انجام شد و آقای انصاری همان زمان به عنوان معاون اقتصادی منصوب شد. فردی که هم سابقه مدیرکلی اقتصادی در وزارت امورخارجه در دوران های گذشته را داشت و هم سابقه در سه سفارت انگلیس، روسیه و هند داشت یعنی این که ایشان اشراف به همه حوزه های روابط دوجانبه داشت بهترین انتخاب برای ما آقای انصاری بود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در همان زمان دکتر روحانی رییس جمهوری قرار بود به هند سفر کند بنابراین نیاز بود که غلامرضا انصاری در هند حضور داشته باشد و از طرف دیگر ما هم به فردی با سابقه وی نیاز داشتیم که معاونت اقتصادی را در دست گیرد.

ظریف ادامه داد: معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه در طول ۱۰ ماه گذشته کارنامه خوبی داشته است بنابراین این معاونت توانسته روزنه‌هایی برای مقابله با تحریم را پیدا کند.

وی گفت: البته لازم به یادآوری است که ما تنها می‌توانیم گروه‌ها، شرکت‌ها و بانک‌هایی را که آماده همکاری با ایران هستند را پیدا کنیم ولی امکان عقد قرارداد نداریم بنابراین این کار از سوی دستگاه‌های دیگر در حال انجام است.

ظریف افزود: معاونت اقتصادی آمادگی برای ارائه گزارش به مجلس را دارد، تجلی اقدامات معاونت اقتصادی را می‌توان در سفر بنده به عراق دید که در پنج روز به پنج شهر اربیل، سلیمانیه، نجف، کربلا و بغداد سفر داشته و در هر پنج شب سمینارهای اقتصادی با حدود ۱۰۰ نفر از برجسته‌ترین کارآفرینان برگزار کردیم. امروز هم قرار است غلامرضا انصاری به همراه معاون اول رییس جمهوری به سوریه سفر کند که برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در معاونت اقتصادی اداره کل تحریم وجود دارد، این اداره به دنبال راهکارهای خروج از تحریم است. البته وظیفه وزارت خارجه تسهیل و پیدا کردن حوزه‌های همکاری و کمک از ایرانی‌های خارج از کشور برای سرمایه گذاری در داخل است که در این راستا تمامی تلاشمان را انجام می‌دهیم تا امکانات در خدمت مردم باشد. وی تصریح کرد: آقای انصاری هم علاقمند هستند که گزارشات لازم را ارائه کرده و از نظرات و راهنمایی‌های نمایندگان استفاده کنند.

وزیرامور خارجه خاطرنشان کرد: یکی از حوزه‌های معاونت اقتصادی همکاری با استان‌هاست. معتقدیم استان‌ها در شرایط تحریمی برای دور زدن تحریم‌ها و پیدا کردن منافذ نقش مهمی دارند. ما از نمایندگان تقاضای همکاری با اداره استان‌های معاونت اقتصادی داریم تا ایرانی‌های خارج از کشور مربوط به شهرستان‌ها و یا استان‌های مختلف که علاقمند به سرمایه گذاری هستند جذب شوند. برنامه‌های معاونت اقتصادی بسیار است. امیدواریم به بهترین شکل آنها را پیاده کنیم.

فیش حقوقی مدیران بازنشسته نجومی‌بگیر هلدینگ خلیج فارس روی میز دیوان محاسبات کشور
پس از سرپیچی مدیران بازنشسته شرکت‌های تابعه وزارت نفت از قانون منع بکارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی و شبه دولتی همچنان شاهد انتشار اخباری در خصوص فیش حقوق نجومی این مدیران بازنشسته هستیم.

فیش حقوقی مدیران بازنشسته نجومی‌بگیر هلدینگ خلیج فارس روی میز دیوان محاسبات کشور
عضو فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی خبر از رسیدگی به این امور را در دیوان محاسبات کشور داد.

به گزارش اقتصادآنلاین محمدرضا پوراصغری؛ در شهریورماه سال جاری مجلس قانونی را تصویب کرد که طی آن مقرر شد تا بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی و شبه دولتی به کار گرفته نشوند. اما پس از آن همچنان شاهد حضور و ‌فعالیت مدیران بازنشسته در زیرمجموعه‌های وزارت نفت به ویژه هلدینگ خلیج فارس و صندوق بازنشستگی نفت هستیم.

گفتنی است تخطی از قانون تنها در این مورد خلاصه نشده و اکنون شاهد انتشار اخباری مبنی بر دریافت حقوق نجومی این مدیران بازنشسته در هلدینگ خلیج فارس هستیم.

در این باره امیر خجسته، رئیس فراکسیون شفافیت و مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان جدیت نمایندگان در خصوص رسیدگی به امور بازنشستگان گفت: بنده به عنوان رئیس فراکسیون در صورت دریافت اسناد این حقوق‌های نجومی سریعا برای جلوگیری از ادامه این وضعیت اقدام خواهم کرد.

وی در خصوص نحوه رسیدگی به این موارد گفت: اسناد فیش حقوقی نجومی‌بگیران در اولین فرصت در اختیار دیوان محاسبات کشور قرار خواهد گرفت و بنده شخصا پیگیر این امور خواهم شد و به عنوان رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس از دیوان محاسبات کشور می‌خواهم به سرعت به امور نجومی‌بگیران که در عین حال بازنشسته نیز هستند چه در هلدینگ خلیج فارس و یا هر زیرمجموعه دیگر دولتی رسیدگی شود.

نماینده مردم همدان ضمن تاکید بر رسیدگی عاجل به موارد فوق گفت: در اسرع وقت هم به سرپیچی از قانون منع بکارگیری بازنشستگان رسیدگی خواهیم کرد و هم به مسئله حقوق نجومی مدیران زیرمجموعه‌های دولتی که مصداق فساد است.

فرونشست زمین استان تهران در مرز هشدار است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران اعلام کرد که وضعیت فرو نشست زمین دراستان در آستانه هشدار قرار دارد و پیشنهاد ما این است که برای مقابله با چنین معضلی بودجه ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

فرو نشست زمين
به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن رضوی در نخستین نشست خبری خود با اشاره به بخش‌هایی از تهران که در حال فرونشست است، افزود: به طور حتم باید برای جلوگیری از آسیب سازه‌ها اقدامات جدی در دستور کار قرار گیرد، درست است که این اتفاق در تمام دنیا رخ می‌دهد اما در ایران به دلیل استفاده بیش از حد از آب‌های زیرزمینی میزان فرونشست زمین بسیار بیشتر است.

رضوی با بیان اینکه مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ پایتخت و شهرستان‌های اسلام شهر، چهاردانگه، صبا شهر، نسیم شهر بیش‌تر از سایر بخش‌های استان تهران در معرض فرونشست زمین هستند، اظهار داشت: در زمان حاضر در دشت ورامین، ١٣ سانتی متر، در دشت ری، ٢٥ سانتی متر، دشت تهران ٧ سامتی متر، شهریار، ٣٦ سانتی متر و در برخی قسمت‌های دشت ورامین منطقه معین آباد با ٢٥ سانتی متر فرونشست مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران تاکید کرد که هر ساله در استان تهران با فرونشست ٣٦ سانتی‌متری همراه هستیم که در واقع این عدد در مقایسه با آمار دنیا یک رکورد محسوب می شود.

سرانه مصرف آب کاهش یافته است
وی گفت: اکنون مسایل مربوط به حوزه آب در کشور و استان‌هایی مانند تهران با دو درصد مساحت که قریب به بیش از ٢٠ درصد جمعیت کشور را پذیرا است با شرایط خاصی مواجه شده است.

وی ادامه داد: سرانه تامین آب که ما طی ٤٠ سال گذشته در کشور و استان تهران داشتیم بسیار کاهش یافته و اکنون شرایط به گونه‌ای است که مجبور به برنامه‌ریزی‌های مناسب جهت مدیریت منابع آب هستیم.
رضوی اظهار داشت: در صورت توجه به سرانه‌ها متوجه می شویم که تا قبل از دهه ٥٠ سرانه تامین آب هفت هزار و ٥٠٠ متر مکعب به ازای هر نفر بود اما اکنون این میزان سرانه در کشور به یک هزار و ٤٠٠ متر مکعب برای هر نفر کاهش یافته است.

تامین آب تهران با بحران مواجه است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران یادآور شد: زمانی که با بحران و چنین مشکلاتی مواجه می شویم نباید با همان سطح تفکر گذشته به دنبال حل مشکلات رفت بلکه باید با سطح تفکر بالاتری با این مقوله برخورد کرد.

رضوی با بیان اینکه در پنج دهه گذشته بیشتر رویکردهای استفاده شده در حوزه آب عرضه محور بوده است، افزود: ما گمان می‌کردیم هر چه بیشتر آب را تامین و در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم کار بزرگی را انجام داده‌ایم در حالی که زمان نشان داد که این رویکرد به هیچ عنوان مناسب نبوده و برای حل بحران آب باید نگاه دیگری را در پیش گرفت. از سد لتیان ۴۰۸ ریال در نظر گرفته شده است.

کی‌روش از فوتبال ایران خداحافظی کرد
کارلوس کی‌روش پس از ناکامی تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های آسیا از فوتبال کشورمان خداحافظی کرد.

كارلوس كي‌روش
ایرنا نوشت: «کی روش» در نشست خبری پس از دیدار برابر ژاپن در حالی که از تحمل شکست سنگین بسیار ناراحت بود، گفت: این پایان کار من در فوتبال ایران بود.

کی روش در گذشته نیز بارها از رفتن خود خبر داد و هر بار با گرفتن امتیازات جدید از فدراسیون فوتبال، به کار خود در ایران ادامه داد.

تیم ملی فوتبال کشورمان دوشنبه شب و در مرحله هفدهمین دوره جام ملت های آسیا با نتیجه ۳ بر صفر از تیم ژاپن شکست خورد.

ایران صفر - ژاپن ۳ | رویای ایران برای قهرمانی آسیا ۴۷ ساله شد
تیم ملی فوتبال ایران در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا سه بر صفر مغلوب ژاپن شد و رویای یک ملت را برای پایان یافتن طلسم ۴۳ ساله در قهرمانی آسیا به باد داد. شاگردان کی‌روش در این دیدار به سبک ژاپنی‌ها خودکشی (هاراگیری) کردند.

ایران - ژاپن
ایسنا نوشت: تیم‌ملی فوتبال ایران و ژاپن از چارچوب مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا از ساعت ۱۷:۳۰ در ورزشگاه هزاع بن زائد العین امارات به مصاف هم رفتند و در نهایت سامورایی‌ها توانستند با برد قاطع سه بر صفر به فینال صعود کنند و یاران کی‌روش به خانه برگردند.

نیمه نخست
این بازی با سوت داور استرالیایی آغاز شد.

با آغاز بازی، ژاپنی‌ها، نخستین شوت را روانه دروازه ایران کردند که پورعلی‌گنجی با تکل به موقع مسیر توپ را سد کرد. دقایقی بعد، شروع خوب ایران از دهانه دروازه بیرانوند منجر به موقعیت خوبی برای آزمون شد اما پای او به اندازه چند سانتی‌متر کوتاه بود و نتوانست با قدرت به توپ ضربه بزند و در نهایت توپ توسط گوندا کنترل شد.

بعد از انجام دو حمله ناقص در دقایق نخست بازی، جریان این دیدار از سوی هر دو تیم متعادل دنبال شد. در دقیقه ۱۲، ژاپنی‌ها با سرعت بالایی تدارک یک ضد حمله را دیدند که ضربه مینامینو در دهانه محوطه شش قدم ایران با دخالت کنعانی‌زادگان به کرنر رفت و ثمری برای آبی‌پوشان نداشت.

در دقیقه ۱۷، کرنر ژاپن روی دروازه ایران، با ۱ ضربه سر یوشیدا همراه بود و با اختلاف بسیار اندکی از دروازه بیرانوند به اوت رفت. کمتر از یک دقیقه بعد، دوان می‌توانست روی شوت فنی خود از دهانه محوطه هجده قدم دروازه ایران را باز کند اما این ضربه آرام با اختلاف اندک از دیرک دروازه به بیرون رفت.

در دقیقه ۲۲، سردار آزمون در گوشه محوطه شش قدم ژاپن دست به حرکتی انفرادی زد و با عبور از دو بازیکن ژاپنی، شوت زد که ضربه او با برخورد به پای گوندا با فاصله بسیار کمی به کرنر رفت تا همچنان بازی بدون گل دنبال شود. ضربه کرنر نیز بعد از دخالت جهانبخش به آزمون رسید که این بازیکن تحت فشار مدافع ژاپن، تعادلش بهم خورد اما داور اعتقادی به پنالتی نداشت.

ارسال بسیار خوب حاج صفی از جناح راست زمین ژاپن، پیش از رسیدن به آزمون از فاصله چند قدمی دروازه، توسطیوشیدا به کرنر رفت.

بعد از گذشت حدود یک ربع و در دقیقه ۴۳، احسان حاج صفی نخستین شوت به سمت دروازه را زد که با فاصله نسبتاً زیاد از بالای دروازه ژاپن به بیرون رفت.

نیمه دوم
با شروع نیمه دوم، ساکای با خطای هند، مانع از رسیدن توپ به بازیکن ایران شد تا داور استرالیایی ساکای را با کارت زرد جریمه کند. نخستین موقعیت خطرناک بازی توسط تیم ایران خلق شد. ارسال حاج صفی به روی دروازه توسط گوندا برگشت داده شد که در ادامه حاج صفی شوت خود را به سکوی هواداران فرستاد.

گل: اوساکو یویا توانست در دقیقه ۵۶ دروازه بیرانوند را با ضربه سر باز کند. روی این گل، مدافعان ایران بدون توجه به جریان بازی، اعتقاد داشتند داور استرالیایی نسبت به تمارض بازیکن ژاپن، باید کارت زرد نشان دهد که روی غفلت آن‌ها و بی توجهی به جریان بازی، ژاپن گل نخست را زد.

در ادامه حملات پر دامنه ایران، در دقیقه ۶۱، علیرضا جهانبخش با ضربه محکم از روی خطای ایستگاهی، دروازه ژاپن را تهدید کرد که گوندا توپ را به کرنر فرستاد.

پنالتی: در دقیقه ۶۳، روی ضد حمله ژاپنی‌ها، مرتضی پورعلی‌گنجی روی پاس مهاجم ژاپن تکل زد که توپ به دست او خورد و داور نقطه پنالتی را نشان داد. در ادامه داور تصمیم گرفت صحنه پنالتی را توسط var کنترل کند.

گل: در دقیقه ۶۷، یویا توانست از روی نقطه پنالتی گل دوم خودش و تیمش را وارد دروازه بیرانوند کند.

برخلاف انتظارات، ژاپن با استفاده از دست پاچگی بازیکنان ایران، جریان بازی را در اختیار گرفت و ساکای در دقیقه ۷۰ با عبور از بازیکنان ایران، دروازه تیم ملی را با خطر رو به رو کرد که شانس به تیم ملی همراه بود.

در ادامه بازی، ژاپنی‌ها با دفاع منطقی جلوی تدابیر تاکتیکی کی‌روش و ایران را گرفت و اجازه نداد ایران در داخل محوطه جریمه سامورایی‌ها صاحب موقعیت شد. در سوی مقابل آبی‌پوشان از هر گونه اشتباه بازیکنان ایران برای تشکیل یک ضد حمله تند و تیز استفاده کردند.

در دقیقه ۸۲، تیم ملی صاحب موقعیت گل نسبتاً خوبی شد اما آزمون نتوانست به توپ ضربه بزند و این فرصت از مقابل دروازه عبور کرد.

تلاش‌های بدون ثمر ایران در دقایق پایانی، در برابر بازی منطقی و دفاعی ژاپن، منجر به تداوم این نتیجه تا پایان وقت‌های معمول شد تا بازی وارد دقایق اضافه شود.

گل: در دقیقه ۹۲، گنکی هاراگوچی روی فرار تند و تیز توانست گل سوم را وارد دروازه ایران کند.

این دیدار در نهایت با پیروزی سه ب صفر ژاپن تمام شد.

ترکیب ایران: علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، حسین کنعانی‌زادگان، میلاد محمدی، رامین رضائیان، احسان حاج‌صفی، امید ابراهیمی (کارت زرد)، اشکان دژاگه (سامان قدوس ۷۲)، وحید امیری (کارت زرد)، علیرضا جهانبخش (مهدی ترابی ۷۲)و سردار آزمون (کارت زرد).

ترکیب ژاپن: شوئیچی گوندا، یوتو ناگاتومو، تاکهیرو تومیاسو، هیروکی ساکای (کارت زرد) (سی موریا)، مایا یوشیدا، واتارو اندو (شیوتانی ۶۱)، گاکو شیباساکی، گمکی هاراگوچی، تاکومی مینامینو، ریتسو دوان (ایتو ۸۹) و یویا اوساکو.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز