توافق جدید با مکزیک و کانادا شغل به آمریکا می‌آورد

Submitted on Mon, 10/08/2018 - 21:11

توافق جدید با مکزیک و کانادا شغل به آمریکا می‌آورد / چرا توافق جدید بر خودروسازی دنیا تاثیر گذار است؟
وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرد: توافق جدید آمریکا کانادا و مکزیک دهها هزار فرصت شغلی در صنایع خودروسازی را از خارج به داخل آمریکا منتقل می‌کند.

به نقل از رویترز، ولیبر راس(Wilbur Ross)، وزیر بازرگانی آمریکا گفت که توافق جدید آمریکا کانادا و مکزیک (the United States-Mexico-Canada Agreement ) موسوم به US MCA دهها هزار فرصت شغلی در صنعت خودروسازی را از خارج به داخل آمریکا منتقل می‌کند.

وی در مصاحبه با شبکه بلومبرگ گفت: بخش قابل توجهی از 250 هزار فرصت شغلی در صنعت خودروسازی آمریکا که از دست رفته‌اند در قالب توافق جدید به آمریکا بازخواهند گشت.


FILE PHOTO: A car hauler heading for Detroit, Michigan, drives on the lane to Ambassador Bridge in Windsor, Ontario, Canada., April 28, 2017. REUTERS/Rebecca Cook/File Photo

بنا به آمار فدرال در ماه آگوست 950 هزار نفر در صنعت خودروسازی آمریکا مشغول به کار بوده‌اند.

وی درباره زمان ایجاد این فرصت‌های شغلی در آمریکا و یا مدت زمان مورد نیاز برای فراهم کردن آنها اشاره نکرد اما گفت که برمبنای توافق جدید آمریکا کانادا و مکزیک حقوق کارگران نیز افزایش یافته است.

وزارت بازرگانی آمریکا در این زمینه از اظهارنظر خودداری کرده است.
پیش‌تر دونالد ترامپ قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا را عامل اصلی از دست رفتن 250 هزار فرصت شغلی در صنعت خودروسازی آمریکا معرفی کرده بود چرا که خودروسازان به سمت تولید قطعات در مکزیک با هزینه کمتر روی آورده‌اند.

در سال 2017، 18 در صد از کل خودروهای تولید شده در جهان در سه کشور کانادا، مکزیک و آمریکا تولید شده و این آمار سه کشور را پس از چین و اروپا در رده سوم قرار می‌دهد.

البته کارشناسان و مدیران شرکت‌های خودروسازی به این قرارداد آنگونه که مقامات دولت ترامپ خوش‌بین هستند نگاه نمی‌کنند و نگران آسیب فروش خود ناشی از بالا رفتن هزینه تولید هستند؛ چرا که در قالب این قرارداد آنها باید تنها در یک قدم حقوق کارگران را افزایش دهند.

چرا توافق جدید آمریکا کانادا و مکزیک ، بر خودروسازی دنیا تاثیرگذار است؟
توافق جدید آمریکا کانادا و مکزیک با نام USMCA نسخه‌ی جدیدی از نفتا نیست، بلکه فصلی جدید در تجارت منطقه‌ی آمریکای شمالی خواهد بود.

این قرارداد تأثیر بزرگی هم بر صنعت خودروسازی خواهد گذاشت که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بر اساس توافق جدید آمریکا کانادا و مکزیک یا USMCA چند تغییر مهم در خودروسازی آمریکای شمالی به‌وجود خواهد آمد؛ از سال ۲۰۲۰، تمام خودروسازان آمریکایی موظف به تولید محصولاتی هستند که ۷۵ درصد قطعات آن‌ها از تولیدات آمریکای شمالی باشد تا تعرفه‌ی صفر درصدی اجرا شود.

در قرارداد نفتا، ۶۲.۵ درصد قطعات خودروها باید از تولیدات این قاره محسوب می‌شد.

در بخش دیگری از USMCA آمده است که از سال ۲۰۲۳ ، ۴۰ درصد قطعات هر خودرو باید از کارخانه‌هایی که حقوق بالایی به کارکنان می‌پردازند، تأمین شود.

در این کارخانه‌ها حداقل دستمزد ۱۶ دلار در ساعت بوده که حدود سه برابر حداقل حقوق فعلی کارگران در کارخانه‌های مکزیک است.

این قوانین به‌منظور تشویق خودروسازان از انتقال خط تولید مکزیک به کانادا یا آمریکا تنظیم شده است.
بر اساس قرارداد جدید، کامیون‌هایی که از مکزیک به خاک آمریکا وارد می‌شوند باید قوانین سخت‌گیرانه‌تر ایمنی را پشت سر بگذارند و البته کارگران مکزیکی مجاز به شکل دادن اتحادیه خواهند بود.

با اینکه جزئیات قرارداد USMCA منتشر شده، اما هنوز تعرفه‌ی ۲۵ درصدی واردات فولاد کانادا به آمریکا به‌قوت خود باقی است.

بر اساس گزارش خبرگزاری واشنگتن پست، مقامات دو کشور در حال رایزنی برای حذف تعرفه‌ها هستند.

یکی از بخش‌های قابل توجه توافق جدید آمریکا کانادا و مکزیک ، افزایش حقوق کارگران مکزیکی است.

اما بسیاری از کارشناسان خودرو معتقد هستند که نتیجه‌ی اصلی این قرارداد، افزایش هزینه‌های مصرف کنندگان آمریکایی خواهد بود.

مهم‌تر این است که شرایط جدید، خودروسازان آمریکایی را بیشتر از خانه دور می‌کند و احتمالا خط تولید این شرکت‌ها در چین بیشتر خواهد شد.

در بخش ضمیمه‌های USMCA که در پایان قرارداد انجام شده، اجرای تعرفه‌ی جدید بر واردات تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو از مکزیک و کانادا ممنوع اعلام شده است.

این میزان بیشتر از صادرات فعلی کانادا و مکزیک به آمریکا است.

به‌نظر می‌رسد که ترامپ در مقایسه با چینی‌ها، تعامل بهتری با کشورهای همسایه‌ی آمریکا دارد.

کشف روش درمانی جدید آرتروز زانو و ستون فقرات توسط محققین کانادایی
دانشمندان موسسه تحقیقاتی کرمبیل کانادا (Krembil Research Institute) روش درمانی جدیدی را کشف کرده‌اند که به‌وسیله آن می‌توان آرتروز زانو و ستون فقرات را بهبود بخشید.

به گزارش بخش سلامت رسانه هدهد به نقل از ساینس دیلی، این تحقیق به سرپرستی و مدیریت دکترموهیت کاپور (Dr. Mohit Kapoor) مدیر تحقیقات آرتریت University Health Network (UHN) ، در این رابطه گفت: نتایج این تحقیق خیلی مهم است چراکه تاکنون هیچ درمانی برای آرتروز وجود نداشته است.

دکتر کاپور می‌افزاید: درمان‏های فعلی برای آرتروز علائم مانند درد را کاهش می‌دهند ولی قادر به درمان یا جلوگیری از پیشرفت بیماری نیستند.
اما روش درمانی که ما کشف کرده‌ایم تخریب مفصل زانو و ستون فقرات را بطور کل متوقف می‌کند.

در تحقیق دانشمندان با استفاده از نمونه‌های جانوری و انسانی، نشانگرها یا مولکول‌هایی موسوم به microRNA-181a-5p, را که بر این باور هستند عامل تخریب و تخلیه کلاژن‌های استخوانی است بررسی کنند.

علاوه بر این تیم تحقیقاتی مزبور آزمایشاتی را نیز روی نمونه‌های جانوری و با استفاده از سلول‌ها و بافت‌های بیماران بیمارستان غربی تورنتو (Toronto Western Hospital)که دچار آرتروز زانو و ستون فقرات بوده‌اند نیز انجام داده‌اند.

دکتر راجا رامپرسود (Raja Rampersaud) جراح ستون فقرات و از همکاران دکتر کاپور در این تحقیق نیز می‌گوید: اگرچه تحقیقات ما در مراحل ابتدایی است ولی قدمی بزرگ در این مسیر (درمان آرتروز) محسوب می‌شود.

اگر ما بتوانیم یک تزریق سالم و ایمن برای بیماران انجام دهیم می‌توانیم بگوییم از این به بعد شرایط (درمان ) برای بیماران آرتروز عوض می‌شود.

مراحل بعدی برای تیم تحقیق شامل شروع مطالعات ایمنی، تعیین دوز مناسب و تعیین روشی مناسب برای تزریق مسدودکننده مستقیم به مفصل زانو و ستون فقرات است.

آرتروز شایعترین نوع التهاب مفاصل است و در حال حاضر حدود پنج میلیون کانادایی به آن مبتلا هستند.
این التهاب دردناک سبب تورم و اختلال حرکت مفاصل می‌شود و معمولا در ناحیه دست، زانو، لگن و ستون مهره‌ها بیشتر است.

سه عامل اضافه وزن، سن و آسیب دیدگی مفاصل، مهمترین دلیل بروز آرتروز هستند.

شایع ترین دردهای ناشی از آرتروز در نواحی زانو، لگن، ستون فقرات و دست دیده می شود.

نتایج این تحقیق در مجله پزشکی Annals of the Rheumatic Diseases تحت عنوان : microRNA-181a-5p antisense oligonucleotides attenuate osteoarthritis in facet and knee joints.” منتشر شده است.

بودجه این مطالعه توسط بنیاد کرمیل، بنیاد بیمارستان عمومی و غربی تورنتو و موسسه تحقیقات بهداشت کانادا (Toronto General & Western Hospital Foundation and The Canadian Institutes of Health Research) (CIHR) تامین شده است.

پیگیری‌های کانادا در رابطه با قتل روزنامه‌نگار سعودی
کانادا که چندی پیش در واکنش به مشکلات حقوق بشری و در راستای حمایت از آزادی فعالان مدنی در عربستان روابط دیپلماتیک خود را با ریاض قطع کرد.

بامداد امروز اعلام کرد که فعالانه در واکنش به قتل « جمال خاشقچی» روزنامه نگار مخالف رژیم سعودی تلاش می‌کند.
به گزارش رسانه هدهد به نقل از خبرگزاری فرانسه، «ادم اوستن» سخنگوی وزارت امور خارجه کانادا در این‌باره افزود: ما از تمامی اخبار و ادعاهای نگران کننده که در این رابطه مطرح می‌شود، اطلاع داریم به همین دلیل برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این پرونده، فعالانه تلاش می‌کنیم.


Saudi dissident Jamal Khashoggi at an event hosted by Middle East Monitor in London, Britain, on Sept 29, 2018. PHOTO: REUTERS

در همین حال، یک مقام وزارت امورخارجه انگلیس که خواست نامش فاش نشود، در خصوص پرونده قتل خاشقچی گفت: این‌ها ادعاهایی فوق‌العاده مهم هستند. از گزارش‌های اخیر اطلاع داریم و به سرعت در حال ارزیابی صحت این اطلاعات هستیم.

پلیس ترکیه اعلام کرده است، خاشقچی که از سه شنبه گذشته ناپدیده شده است، در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسیده است، موضوعی که مقام‌های سعودی تلاش دارند، بر آن سرپوش بگذارند.

روابط عربستان و کانادا از آگوست گذشته (15 مردادماه 97) و در اعتراض به ابراز نگرانی شدید مقام‌های اتاوا نسبت به بازداشت فعالان مدنی سعودی قطع شد.

ماجرا از آن جا آغاز شد که دیپلمات‌های کانادایی از جمله وزیر امور خارجه کانادا در پیام‌هایی در توئیتر نگرانی شدید خود را از موج جدید بازداشت‌ فعالان مدنی و حقوق زنان در عربستان از جمله ‘سمر البداوی’ برنده ‘ جایزه بین‌المللی زن شجاع’ سال 2012 آمریکا و ‘نسیمه الساده’ ، ابراز داشته و خواستار آزادی فوری آنها شدند.
همین امر موجب خشم عربستان شد و این کشور سفیر کانادا در ریاض را عنصر نامطلوب خوانده و آن را اخراج کرد و سفیر خود را نیز از اتاوا فراخواند.

ریاض همچنین کلیه تعاملات تجاری و سرمایه گذاری جدید خود را با اتاوا به حالت تعلیق درآورد و تمامی پروازهای خود را به کانادا لغو کرد و از دانشجویان سعودی خواست که خاک این کشور را ترک کنند.

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز