تنش‌های چین و کانادا وارد مرحله اقتصادی شد / واردات دانه‌های روغنی کانولا کانادا به چین ممنوع شد

Submitted on جمعه, 03/08/2019 - 22:33

«لو» که در نشست متداول خود با خبرنگاران سخن می‌گفت بدون اینکه نام شرکتی را ببرد افزود: دانه‌های روغنی کانولا یک شرکت کانادایی نیز در رابطه با همین موضوع
تنش‌های چین و کانادا وارد مرحله اقتصادی شد / واردات دانه‌های روغنی کانولا کانادا به چین ممنوع شد


FILE PHOTO: A canola crop used for making cooking oil sits in full bloom on the Canadian prairies near Fort Macleod, Alberta, Canada July 11, 2011. REUTERS/Todd Korol/File Photo

در ادامه تنش‌های سیاسی چین و کانادا، مسائل اقتصادی هم درگیر سایر مسائل شد و چین به دلیل وجود آفات مضر واردات دانه‌های روغنی کانولا را از کانادا ممنوع کرد.

به نقل از گلوبال نیوز چین، «لو کانگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: به دنبال چندین بار شناسایی نوعی آفت خطرناک در دانه‌های کانولای کانادایی از سوی گمرک چینی، یک کشتی از این محصولات مرجوع شد.

«لو» که در نشست متداول خود با خبرنگاران سخن می‌گفت بدون اینکه نام شرکتی را ببرد افزود: دانه‌های روغنی کانولا یک شرکت کانادایی نیز در رابطه با همین موضوع در قرنطینه است.

وی تصریح کرد: این اقدامات کاملا قانونی، معقول و منطقی از سوی گمرک چین انجام و بر اساس قانونی و مقررات و کنواسیونهای بین‌المللی واردات این محصولات متوقف شد.
دو کارشناس چینی نیز در این رابطه گفتند: گمرک چین در رابطه با واردات محصولات خوراکی که با سلامت مردم سر و کار دارد سخت گیر است و از شرکتهای کانادایی هم خواسته که در این رابطه به قوانین چین احترام بگذارند و رعایت کنند.

بنابر این گزارش خبرگزاری رویترز ، پیش از این گزارش داده بوده که شرکت بین‌المللی محصولات کشاورزی « ریچاردسون» کانادا به رسانه‌ها گفته که چین مانع از ترخیص یک کشتی از محصولات کانادا به این کشور شده و در ادامه علت این امر را مربوط به تنشهای مربوط به پرونده «منگ ژو» و تصمیمات آمریکا خوانده است.

تاکنون چین یکی از بزرگترین بازارهای واردات دانه‌های کانادا بوده است و بنابرآمارهای کاناد سال 2017 مجموعا 40درصد از صادرات کانادا را شامل می‌شده است.
واردات 93درصد مصرف کانولای چین از کانادا

Jiao Shanwei، سردبیر پرتال grain portal cngrain چین نیز گفت: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها زیاد تمایلی به خوردن محصولات کانولا ندارد و این دانه بیشتر در آسیا و بخصوص چین مصرف بالایی دارد.
وی افزود: در سال 2018 نیز چین حدود 4.75 میلیون تن از کانولا وارد کرده است که در مقایسه با تجارت 17 میلیون تنی کانولا در جهان رقم بالایی است. چین در همین سال 93درصد از 4.75 میلیون تن کانولای خریداری شده خود را از کانادا خریداری کرده است.

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز