تغییر موضع پزشکان درباره عمل سزارین در کانادا؛ زنان حق انتخاب دارند!

Submitted on چ., 07/11/2018 - 19:55

تغییر موضع پزشکان درباره عمل سزارین؛ زنان حق انتخاب دارند!
ایمان طبیعی بسیاری از زنان باردار را به وحشت می اندازد. به همین دلیل طی چند سال گذشته تعداد زنان کانادایی که زایمان به روش سزارین را انتخاب می کنند، افزایش یافته است. در حالی که سزارین کاملا بی خطر نیست.

در پی افزایش تقاضا برای عمل سزارین، متخصصین زنان و زایمان موضع قبلی خود را تغییر داده اند، در حالی که تا قبل از این سزارین را تنها در شرایط حاد و در صورت وجود دلیل پزشکی توصیه می کردند. در بیانیه جدید انجمن متخصصین زنان و زایمان کانادا، اختیار انتخاب شیوه زایمان به زنان واگذار شده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: کلیه ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مادران باید دلایلی که سبب می شود برخی از زنان سزارین را بهترین گزینه برای خود تلقی نمایند را بشنوند و درک کنند.

دکتر جنیفر بلیک، مدیر انجمن مورد اشاره در عین حال تاکید کرد که تصمیم گیری نهایی توسط مادر، بایستی تنها پس از دریافت اطلاعات علمی موثق، انجام شود. زایمان به روش سزارین، رایج ترین نوع عمل جراحی است که در بیمارستان های کانادا انجام می شود. بر اساس آخرین آمار، سال گذشته 28.2 درصد از زایمان ها در بیمارستان های کانادا با عمل سزارین انجام شدند. در حالی که این میزان ده سال قبل 26.7 درصد بود. زنان بالای 35 سال، اکثرا این روش را برای زایمان انتخاب می کنند.

افزایش نرخ بهره پایه به 1.5 درصد!
اتاوا- همانطور که پیش بینی می شد، بانک مرکزی کانادا نرخ بهره پایه را از 1.25 درصد به 1.5 درصد افزایش داد. این چهارمین بار طی 12 ماه گذشته است که بانک مرکزی نرخ بهره را افزایش می دهد.

کارشناسان بانک مرکزی تاثیر منفی تعرفه گمرکی فولاد و آلومینیوم بر اقتصاد کانادا را اندک پیش بینی کرده و وضعیت حال حاضر اقتصاد کشور و اشتغالزایی را مطلوب ارزیابی می کنند.

طرح جدید کانادا برای خوراک‌های سالم و فواید آن برای شهروندان
کتابچه‌ Canada’s Food Guide یک راهنمای تغذیه است که هر از چند گاهی توسط دولت کانادا منتشر شده و به صورت رایگان در دسترس مردم قرار می‌گیرد. روند به روزرسانی این کتابچه و همچنین اصلاحات در برچسب موادغذایی توزیع شده در کشور، یک روند دور و دراز است که البته ظاهرا به پایان رسیده است. کتابچه یادشده و همین‌طور اصلاح برچسب‌ها که مجموعا نامیده می شود، بر پایه پیشنهادات وزارت بهداشت کانادا انجام می گیرد. این پیشنهادات همیشه آماده پذیرش انتقادات مردمی بوده، اما متاسفانه لابی‌های صنایع غذایی نیز همیشه قدرت نفوذ خود را در تصویب این تغییرات، نشان داده‌اند.

هیچ کس مخالف حق کانادایی‌ها برای ارائه‌ نظرات شان در سیاست‌های پیشنهادی دولت نیست. با این حال، ما باید مطمئن شویم که تصمیمات نهایی، در این مورد بر اساس مدارک علمی بی‌طرفانه گرفته بشوند نه به خاطر تلاش این لابی‌های صنعتی که از شرکت‌های فرآوری مواد غذایی پشتیبانی می‌کنند. باید اطمینان حاصل کنیم که مساله دخالت منافع شخصی، شناسایی شده و از نفوذ آن در روند اخذ این تصمیمات، که با بهداشت عمومی جامعه سر و کار دارند، جلوگیری شود.

برخی ممکن است بپرسند که چرا انتشار این کتابچه مهم است. کانادایی‌ها عموما کتابچه‌های راهنمای تغذیه را با خود به رستوران و یا فروشگاه مواد خوراکی نمی‌برند. برخی حتی دوست ندارند که دولت، به آنها دستور تغذیه‌ای بدهد. پاسخ این است که، هدف از اجرای این سیاست‌ها، این نیست که به افراد دستور تغذیه‌ای داده شود، بلکه هدف کمک به مردم است تا بتوانند انتخاب‌های آگاهانه‌تری داشته باشند و به این روش، به سلامتی خود کمک کنند.

اما این کتابچه‌ راهنمای تغذیه، که اکنون به صورت آنلاین موجود است، تنها توسط افراد استفاده نمی شود. این راهنمای تغذیه، بنیاد برنامه‌ تغذیه‌ای در مدراس سراسر کشور و همین‌طور پایه‌ طرح‌های تغذیه‌ بسیاری از ارگان‌های دیگر مانند: پادگان‌های ارتش، زندان‌ها، مراکز نگهداری از کودکان، بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان نیز هست. این کتابچه و طرح تغذیه، یکی از قدرتمندترین سیاست‌های کاربردی و ابزارهای آموزشی برای اصلاح رژیم‌های غذایی و بهبود وضعیت سلامت در جامعه است.

در این میان، بر اساس مطالعاتی که انجام شده، بسته‌بندی و برچسب‌گذاری مواد خوراکی نیز به میزان مساوی در انتخاب مصرف کنندگان، تاثیر دارد. بر اساس پژوهشی که سال گذشته توسط دانشگاه تورنتو انجام شد، آنچه در روی بسته‌بندی مواد خوراکی درج می‌شود، اطلاعات کافی در مورد محصول را در اختیار مصرف‌کننده قرار نمی‌دهد. برای مثال، بسیاری از مصرف‌کنندگان با دیدن عبارت No Added Sugar یا ، به اشتباه تصور می‌کنند که وجود این عبارت یعنی محصول یادشده، شکر ندارد. با این حال، این پژوهش نشان داد که بیش از یک سوم آبمیوه‌هایی که با این عبارت روی برچسب‌شان عرضه می‌شوند، حاوی مقدار بیش از حدی از هستند. ، به مواد شیرین‌ساز صنعتی گفته می‌شود که به شکر طبیعی موجود در عصاره میوه‌ها اضافه می‌گردند.

افزون بر این، پژوهشگران دانشگاه تورنتو، متوجه شدند که از عبارت Reduced in suger یا استفاده می‌کنند، همچنان دارای سطوح غیرمجاز شکر هستند. بر این اساس، بسیاری از فرآورده‌هایی که از عبارات مشابه استفاده می‌کنند، همچنین بر خلاف انتظار خریداران، دارای کالری پایین‌تر نیستند.

به همین دلیل است که صنایع غذایی، همیشه بر روی طراحی و اصلاح برچسب‌ها و بسته‌بندی مواد خوراکی، سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای می‌کنند. اطلاعاتی که دولت وجودشان را بر روی برچسب مواد غذایی اجباری کرده است – مانند جدول حقایق تغذیه‌ای، مفاد این جدول و جایی که باید قرار بگیرد– بر آنچه می‌خریم و مواد خوراکی مورد مصرف ما، تاثیری مستقیم دارد. از این دسته، می توان به قوانین دولتی اشاره کرد که تولیدکنندگان را ملزم می‌کند برچسب‌های جلویی فرآورده‌های خود را به صورتی طراحی کنند که به روشنی توضیح بدهد فرآورده‌ مذکور، دارای چربی، نمک و یا شکر غنی‌شده است. این اطلاعات مفید، به کانادایی‌ها کمک می‌کند انتخاب آگاهانه تری داشته باشند.

چندی پیش، 26 نفر از معروف‌ترین کارشناسان تغذیه‌ای بین‌المللی، به وزارت بهداشت کانادا نامه‌ای فرستاده و در مورد جنبه‌ علمی نظارت بر برچسب‌گذاری و حمایت از آن سخن گفتند. این کارشناسان در نامه‌ خود اشاره می کنند که مصرف افراطی خوراکی ها و نوشیدنی‌هایی که میزان انرژی، شکر افزوده، سدیم و چربی غنی‌شده در آنها بالاست، برای سلامتی مضر است.

امروزه، میلیون ها کانادایی از بیماری‌های تغذیه‌ای رنج می‌برند و یک سوم کودکان با اضافه وزن روبرو هستند.

ریاکاری؛ چرا اشتباه ترودو قابل بخشش است و گناه دیگران خیر؟
اتاوا- رابین اورباک با انتشار مقاله ای در CBC به اتهام وارده به ترودو در مورد دست درازی 18 سال قبل ترودو به یک خبرنگار زن و واکنش نخست وزیر به آن پرداخته است. در اینجا چکیده ای از مقاله اورباک آورده می شود. او معتقد است که نخست وزیر و حامیانش خواهان ارفاقی هستند که خود قبلا از دیگران دریغ کردند. اورباک می نویسد:

این مقاله در مورد ریاکاری است، نه آنچه 18 سال پیش در یک جشنواره موسیقی اتفاق افتاد. مساله باور کردن زنان است، تا اینکه اتهام به شما وارد بشود. مساله جدی گرفتن همه اتهامات سوء رفتار جنسی است، مگر اینکه به دلخواه و تشخیص شما تاریخ انقضای آن گذشته باشد. مساله در مورد سیاست است که در عمل ثابت شد در مورد مقام ارشد کشور صدق نمی کند. مساله در مورد وجود یک سری استانداردها برای نخست وزیر جاستین ترودو و یک سری استانداردها برای همه افراد دیگر است. مساله این است و نه اتفاقی که در Creston بریتیش کلمبیا رخ داد.

لازم به ذکر است که هیچ بحث و اختلافی بین طرفین در مورد رخداد جشنواره موسیقی و هنگامی که ترودوی 28 ساله و آموزگار مدرسه هنوز وارد دنیای سیاست نشده بود، وجود ندارد. در سرمقاله ای که در آن زمان در نشریه Creston Valley Advance منتشر شد، ترودو به دست درازی به یک خبرنگار جوان متهم شد. ادعایی که این زن در بیانیه صادر شده هفته گذشته اش آن را تایید کرد.

ترودو در ابتدا به طرز عجیبی مدعی شد که هیچگونه برخورد منفی را به یاد ندارد. اما بعد آن را پذیرفت ولی تاکید کرد که فکر نمی کند رفتار ناشایستی از او سر زده باشد. در هر حال ترودو ادعا می کند که در آن زمان از خبرنگار زن عذرخواهی کرده بود.

انتظار این است که همه به دنبال کار خودشان بروند، زیرا زنی که مورد دست درازی قرار گرفت آن را فراموش کرده است. این بسیار قابل درک است: این زن در حال حاضر به صورت ناخواسته وارد جنجال سیاسی بر سر اتفاقی شده است که حدود 20 سال پیش رخ داد. به همین دلیل است که بسیاری معتقدند باید از این اتفاق گذشت. اما می تواند مضر باشد. در واقع نباید رفتارهای سوء را در مواردی که قربانی خواهان حفظ حریم خصوصی اش است، نادیده بگیریم. ممکن است این برداشت اشتباه ایجاد شود که نمی توانیم خیر را از شر تشخیص بدهیم، مگر با رضایت قربانی. در حالی که باید بتوانیم ضمن محافظت از زنان، مردان قدرتمند و بانفوذ را مسوول اعمال شان بدانیم.

مساله اینجاست که این اتفاق بدون رضایت قربانی افشا نشد. بلکه در آن زمان به عنوان سرمقاله منتشر شد و هم اکنون بار دیگر در رسانه های اجتماعی مطرح شده است. در حالی که شخص ترودو در سال 2014، دو بار در دو مورد جداگانه بدون اطلاع و رضایت قربانیان زن (دو نماینده حزب نیودموکرات مجلس فدرال)، ماجرای وارد شدن اتهام سوء رفتار جنسی از سوی آنها به دو نماینده مرد مجلس یعنی اسکات اندروز و ماسیمو پاچتی را علنی کرد.

ترودو شخصا در افشای علنی اتهامات سوء رفتار جنسی بدون اجازه و رضایت قربانیان مقصر است. از ما خواسته شده که از مورد مربوط به نخست وزیر بگذریم. این یعنی ریاکاری و عمل به استانداردهای دوگانه!

ترودو و حامیانش خواستار ارفاقی هستند که از سیاستمداران دیگری که در موقعیت مشابه قرار گرفتند دریغ شد. برای مثال کنت هر، نماینده لیبرال مجلس فدرال و عضو سابقه کابینه، صرفا به دلیل استفاده از کلمات با مضمون جنسی و نه تعرض، از مقام خود برکنار شد. اندروز و پاچتی نیز ابتدا از سمت های خود برکنار شدند و بعد تحقیقات در مورد اتهامات وارده آغاز شد. پاچتی از همان استراتژی ترودو استفاده کرد و مدعی شد که فکر نمی کند رفتار ناشایستی مرتکب شده باشد. او که به رابطه جنسی بدون رضایت با نماینده زن متهم شده بود، همواره تاکید کرده که به گمان او، دراختیار قرار دادن کاندوم از سوی این زن حاکی از رضایت او برای برقراری رابطه جنسی بوده است.

ترودو در گذشته مدعی شد که استاندارد واحد در مورد همه، از جمله خودش، اعمال خواهد شد. اما به نظر می رسد که او تغییر عقیده داده است.

منبع
iranjavan

بیشترین بازدید اخبار امروز