ترامپ مایل است به حضور نظامی آمریکا در سوریه خاتمه دهد

Submitted on چ., 12/19/2018 - 20:58

ترامپ مایل است به حضور نظامی آمریکا در سوریه خاتمه دهد
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، امروز چهارشنبه نوزدهم دسامبر اعلام کرد که گروه دولت اسلامی در سوریه شکست خورده و رسیدن به این هدف تنها دلیل حضور نظامی آمریکا در سوریه بوده است. در این حال، رویترز به نقل از شماری از مقامات دولت آمریکا نوشت که این کشور سرگرم بررسی خروج همۀ نیروهایش از سوریه است.


دونالد ترامپ در کنار دبیر کل ناتو در بروکسل
Reuters

رئیس جمهوری آمریکا امروز چهارشنبه در پیامی توئیتری نوشت : "ما گروه دولت اسلامی را در سوریه شکست دادیم، تنها دلیل حضور آمریکا در سوریه طی دوران ریاست جمهوری ترامپ".

خروج نیروهای آمریکا از سوریه نوعی چرخش ۱٨۰ درجه ای نسبت به فرضیات مربوط به حضور دراز مدت نظامی آمریکا در سوریه است. پیش از این شماری از مقام های ارشد دولت آمریکا، از جمله جیم متیس، وزیر دفاع این کشور، حضور نظامی آمریکا را در سوریه برای پیشگیری از ظهور دوبارۀ گروه "دولت اسلامی" ضروری خوانده بودند.

در آوریل گذشته جیم متیس گفته بود که پیش از دستیابی به صلح، نباید نیروهای نظامی آمریکا را از سوریه خارج کرد. با این حال، هنوز خبر روشنی در مورد زمانبندی خروج نیروهای آمریکایی از سوریه اعلام نشده و مسئولان آمریکایی که نخواسته اند نام شان فاش شود در مورد جزئیات مباحث جاری درونی دولت آمریکا در اینباره اظهار نظر نکرده اند.

دولت آمریکا رویهم دو هزار نیروی نظامی در سوریه مستقر کرده که غالباً برآمده از نیروهای ویژه این کشور هستند. هدف این نیروها پشتیبانی از واحدهای نیروهای دموکراتیک سوریه، یعنی ائتلافی از مبارزان کرد و عرب سوری بوده است.

حضور این نیروها در سوریه طی سال های گذشته به عقب راندن قوای گروه دولت اسلامی یا داعش کمک کرد و در عین حال خشم دولت آنکارا را برانگیخت که ائتلاف مبارزان کرد و عرب سوری را بخشی از حزب کارگران کردستان ترکیه می داند.

اظهارات دونالد ترامپ دربارۀ خروج نیروهای آمریکایی از سوریه همزمان است با نبردهای نهایی برای بازپسگیری باقی ماندۀ مناطق تحت کنترل گروه داعش در سوریه.

بودجۀ ایران اسیر نفوذی‌ها و نهادهای موازی است
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، سه شنبه ٢۷ آذر در نشستی در دانشگاه علم و فرهنگ تهران اعتراف کرد که بودجۀ سالانۀ کشور گرفتار افراد صاحب نفوذی شده که حیطۀ اراده شان تا ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی گسترش یافته است. او تأکید کرد که بودجۀ این افراد دائماً رو به افزایش است به طوری که اگر فردی دانشگاهی تاسیس کند، بودجۀ آن را از دولت طلب می کند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران

اسحاق جهانگیری افزوده است که اصلاح ساختاری یعنی حذف این نفوذی ها که منابع هنگفتی از بودجۀ کشور را به خود اختصاص می دهند. او در ادامه تأکید کرده است که اگر دولت بخواهد در شرایط سخت امروز بودجۀ یکی از همین افراد صاحب نفوذ را حذف کند، "صداها بلند خواهد شد و از دولت خواهند خواست که کوتاه بیاید."

اسحاق جهانگیری در جای دیگری از سخنانش از این افراد صاحب نفوذ تحت عنوان "نهادهای موازی" نیز یاد کرده و گفته است : "دهها دستگاه موازی در کشور ایجاد شده و همه بودجه بگیر دولت شده اند"، در حالی که "کشور و بودجه تحمل این همه دستگاه موازی را ندارند."

اسحاق جهانگیری در ادامه یادآور شده است که "بودجۀ کشور کلان است و فروش نفت نیز کاهش یافته است." او رقم بودجه کشور را در حال حاضر ٤۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که بخش اعظم آن، به گفتۀ وی، صرف مسیرهای بی بازده می شود.

معاون اول رئیس جمهوری ایران در جای دیگری از سخنانش بار دیگر تحریم های آمریکا را مصداق یک "جنگ اقتصادی" خواند که مراکز حساس اقتصادی ایران به ویژه صنایع نفت و گاز، خودروسازی و فولاد را نشانه گرفته است. اسحاق جهانگیری از صنعت نفت و گاز به عنوان اصلی ترین منبع درآمدی کشور یاد کرد و افزود که به دلیل قطع صادرات قطعات خودرو به ایران، هزاران نفر از کارگران قطعه سازی کار خود را از دست خواهند داد.

در اظهاراتی جداگانه عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشور در جلسۀ علنی مجلس شورای اسلامی به تاریخ سه شنبه ٢۷ آذرماه اعتراف کرد که وابستگی بودجه به منابع نفتی به طرز بی سابقه ای افزایش یافته است، در حالی که منابع دهها ردیف بودجۀ سالانۀ کشور متحقق نمی شوند. عادل آذر پیشنهاد داد که ردیف هایی که طی پنج سال گذشته درآمدی نداشته اند از بودجه حذف شوند و این اصل در مورد بودجۀ سال آینده به اجرا گذاشته شود.

عادل آذر گفته است که شوک اقتصادی و ارزی سال ۱٣٩۰ رشد اقتصادی ایران را به منفی ۷٫٤ درصد کاهش داد و شوک ارزی سال ۱٣۹۷ وضعیت مشابهی را طی سال جاری و سال آینده به وجود خواهد آورد.

رئیس دیوان محاسبات یادآور شده است که در سال جاری تنها ٣۰ درصد هزینه های عمرانی کشور متحقق شده که با ملاحظه نرخ تورم عملاً به معنای فقدان طرح های عمرانی در کشور است. وی گفت که هم اکنون ٢٤ هزار طرح عمرانی "نیمه تمام و رها شده" در کشور وجود دارد و "استان های مازندران، اصفهان و خوزستان دارای بیشترین تعداد طرح های نیمه تمام هستند."

عادل آذر در جای دیگری از سخنانش گفت : هزینه های دولت به طور بی وقفه رو به ازیاد است، در حالی که اعتبارات عمرانی ثابت مانده است. او گفت : در اثر تورم هزینۀ طرح های عمرانی در سال ۹۶ شش برابر افزایش یافت.

رئیس دیوان محاسبات کشور وابستگی شدید دولت به درآمدهای نفتی، حجم بالای معافیت های مالیاتی و گمرکی و اتکای بودجه به درآمدهای غیرواقعی را از آسیب های جدی بودجه کشور خواند و افزود که حجم معافیت های مالیاتی در بودجه به ٤۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می رسد. وی گفت سهم نفت در منابع عمومی دولت در هشت ماهه نخست سال جاری به ٤٣ درصد رسیده و دولت دست کم ۵ میلیارد دلار به صندوق توسعۀ ملی بدهکار است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، دوشنبه ٢٦ آذر ماه از قول آیت الله خامنه ای نقل کرد که بودجۀ سال آینده کشور به دلیل تحریم ها و کسر قابل توجه درآمدهای نفتی قابل اجرا نیست و نیازمند اصلاحات ساختاری است. به گفتۀ علی لاریجانی، رهبر جمهوری اسلامی ایران خواستار قطع وابستگی کامل بودجه به نفت و همچنین کاهش هزینه های دولت شده است.

دادگاه انقلاب تهران از نو نسرین ستوده را محاکمه می‌کند
به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت اسلامی ایران، خانم نسرین ستوده، حقوقدان زندانی در این کشور، چهار روز دیگر از نو محاکمه خواهد شد. نسرین ستوده در جریان اعتراض های خیابانی زنان ایران به حجاب اجباری وکالت برخی زنان دستگیر شده را برعهده گرفت.

او در پی این اقدام دستگیر شد و دادگاه انقلاب غیاباً وی را به اتهام جاسوسی به پنج سال زندان محکوم کرد.


نسرین ستوده ، وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر
FB/Nasrin Sotoudeh

وکیل خانم ستوده، پیام دُرافشان، در تابستان گذشته اعلام کرد که محکومیت زندان موکل وی با فاصلۀ زمانی بسیار پس از صدور آن اجرا شده، به ویژه زمانی که خانم ستوده وکالت برخی زنان زندانی معترض به حجاب اجباری در ایران را برعهده گرفت.

هنوز دادگاه انقلاب تهران اتهامات جدید خود را علیه خانم ستوده اعلام نکرده است. رضا خندان، همسر نسرین ستوده، نیز در سپتامبر گذشته به اتهام توطئه علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و حجاب اسلامی در ایران دستگیر و روانه زندان شد.

پارلمان اروپا در سال ٢۰۱٢ جایزه دفاع از آزادی اندیشه، موسوم به ساخاروف، را به نسرین ستوده اهداء کرد. پیشتر نسرین ستوده به خاطر دفاع از برخی دستگیرشدگان ناآرامی های سال ۱٣٨٨ در ایران به اقدام علیه امنیت ملی متهم و به مدت سه سال زندانی شد.

در سال گذشته، ٣٤ روزنامه‌نگار در جهان قربانی قتل عمد شدند
شمار روزنامه‌نگاران قربانی، در سال ٢٠۱٨ نسبت به سال ٢٠۱٧ افزایش داشته است

یک روز پس از انتشار گزارش نگران‌کننده "سازمان گزارشگران بدون مرز" در پاریس درباره افزایش تهدید‌ها علیه روزنامه‌نگاران، "کمیته محافظت از روزنامه‌نگاران" که مقر آن در نیویورک قرار دارد با انتشار گزارش سالانه خود، بر شرایط سخت کاری و تهدید جانی روزنامه‌نگاران تأکید کرد.

کمیته در گزارش امسال خود تصریح می‌کند که در جریان سال رو به پایان ٢٠۱٨، پنجاه‌وسه روزنامه‌نگار جان خود را ازدست داده‌ و ٣٤ تن از آنها قربانی انتقام‌جویی شده‌اند که از آن جمله است "جمال خاشوقجی" روزنامه‌نگار سعودی "واشنگتن‌پُست".

به گزارش "سازمان گزارشگران بدون مرز"، شمار روزنامه‌نگاران قربانی در سال جاری میلادی (٢٠۱٨) نسبت به سال ٢٠۱٧ افزایش داشته است؛ در طول سال ٢٠۱٧، چهل‌وهفت روزنامه‌نگار جان خود را ازدست داده‌ند. این کمیته می‌گوید که گزارش دربرگیرنده شمار قتل‌هایی است که در فاصله اول ژانویه ٢٠۱٨ تا ١٤ دسامبر ٢٠۱٨ ثبت شده است. بنا بر این گزارش، شمار روزنامه‌نگاران کشته‌شده در مناطق بحرانی مانند یمن و سوریه در جریان سال ٢٠۱٨، سیزده نفر بوده است.

"سازمان گزارشگران بدون مرز"، در گزارش خود که روز سه‌شنبه ۲۷ آذر/ ۱٨ دسامبر انتشار یافت، شمار قربانیان کارکنان رسانه‌ای شامل روزنامه‌نگاران حرفه‌ای، غیرحرفه‌ای و شاغلین در امور خدماتی رسانه‌ای را ٨٠ نفر اعلام کرده است.

"کمیته محافظت ازروزنامه‌نگاران" می‌گوید، علاوه بر قتل‌های انتقام‌جویانه، خبرنگاران در جریان پوشش خبری و تهیه گزارش‌های مربوط به تروریسم و دیگر وقایع خطرناک نیز جان خود را ازدست داده‌اند.

به نوشته "سازمان گزارشگران بدون مرز"، افغانستان یکی از مرگبارترین کشورها برای خبرنگاران در سال ٢٠۱٨ بوده است. ١٣ خبرنگار در مناطق مختلف افغانستان قربانی خشونت‌های ناشی از تروریسم شده و جان خود را ازدست داده‌اند. در این رابطه، گزارش به دو سوءقصد انتحاری همزمان در ٣٠ آوریل ٢٠۱٨ در افغانستان اشاره می‌کند که طی آن ٢۵ نفر از جمله ٩ روزنامه‌نگار جان خود را ازدست دادند.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز