وزیر خارجه آمریکا: مقام‌های طالبان، شماری از شهروندان آمریکایی را بازداشت کرده‌اند

Submitted on جمعه, 03/24/2023 - 10:57

اعضای حزب جمهوری‌خواه آمریکا اخیرا سلسله‌ نشست‌هایی را در مجلس سنا و در پیوند به چگونگی خروج آمریکا از افغانستان آغاز کرده‌اند که روز گذشته ۳ حمل (۲۳ مارس) از انتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دعوت کرده بودند تا در این مورد به پرسش‌های سناتوران، پاسخ دهد.

در جریان این نشست پرسش و پاسخ، بلینکن در بخشی از سخنان خود به ۴۴ شهروند آمریکایی که به قول او، برای خارج شدن از افغانستان نیاز به کمک دولت آمریکا دارند، اشاره کرد و نیز افزود که اخیرا چندین شهروند آمریکایی هم توسط مقام‌های طالبان بازداشت شده‌اند.

بلینکن در مورد اینکه چرا طالبان این شهروندان آمریکایی را بازداشت کرده، اطلاعات بیشتری شریک نکرده، اما گفته که «ما برای تضمین آزادی آنان (شهروندان آمریکایی) کار می‌کنیم. خانواده‌های‌شان درخواست کرده‌اند تا هویت‌شان محفوظ بماند و در نشست‌های عمومی در موردشان صحبت نشود.»

 

 

 

 

 

به گفته بلینکن، وزارت خارجه آمریکا از زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تاکنون ۹۷۵ شهروند آمریکایی را از افغانستان خارج کرده و نزدیک به ۱۷۵ شهروند دیگر شامل کسانی که پس از روند خروج به افغانستان آمده‌اند، هنوز در افغانستان باقی‌ مانده‌اند.

 

در واکنش به این سخنان وزیر خارجه آمریکا، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان به تلویزیون طلوع افغانستان گفته که اطلاعاتی در مورد شهروندان بازداشت‌شده آمریکایی ندارد و تاکید کرده که باید در این مورد، تحقیق شود.

در کنار شهروندان آمریکایی، هم‌اینک مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی-افغانستانی نیز از تاریخ ۷ ژانویه سال جاری تاکنون در بند طالبان است که باوجود درخواست‌های مکرر نهادهای خبرنگاری، طالبان هنوز حاضر به آزادی او نشده‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز