باب احیای رابطه ایران و کانادا بسته نشده است / نوع دیپلماسی تغییر کرده

Submitted on Mon, 06/18/2018 - 21:16

کانادا به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری برنا در ایران، نخست وزیر جاستین ترودو از (دولت لیبرال) پس از رسیدن به مقام نخست‌وزیری در راس دولت کانادا از بهبود روابط دو کشور ایران و کانادا حمایت کرده و بسیاری از ناظران سیاسی معتقد بودند، روی کار آمدن وی فصل جدیدی در روابط دو کشور آغاز می‌کند.

همه چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه کابینه لیبرال از دولت کانادا با حضور در پارلمان به طرح قانونگذاران برای عدم احیای روابط با ایران رای مثبت داد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، اولین فردی بود که در حمایت از این طرح ایستاد. سپس دیگر اعضای کابینه به طرح گارنت جنیوس، نماینده محافظه‌کار پارلمان کانادا، علیه روابط کانادا با ایران رای مثبت دادند.

پس از این اتفاق روزنامه تورنتوسان نوشت: درک این تناقض سخت است. ترودو پیش از این از بازگرداندن روابط دیپلماتیک با ایران حمایت کرده بود اما این طرح از دولت می‌خواهد تا برنامه‌های کنونی خود برای بهبود روابط را متوقف کند و همه مذاکرات یا رایزنی‌ها با جمهوری اسلامی ایران درباره بازگرداندن روابط دیپلماتیک را کنار بگذارد. از این رو نمی‌توان درک کرد که چرا ترودو در حمایت از این طرح ایستاد تا نشان دهنده یک تغییر کامل در سیاست دولت کانادا در قبال ایران باشد.

نکته مهم دیگری که در این طرح وجود دارد این است که نام سپاه پاسداران را در فهرست کانادا از نهادهایی که تروریستی شناخته می‌شوند، قرار می‌دهد. اما دفتر نخست‌وزیر کانادا در پاسخ به این سوال که آیا نام سپاه پاسداران ایران در فهرست نهادهای تروریستی قرار خواهد گرفت، به طور تلویحی اعلام کرد که جنبه‌های خاصی از این طرح در واقع اجرا نخواهند شد.

علی بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین‌الملل به برنا می‌گوید: در این طرح پارلمان کانادا به دولت تذکر داده و یک قطعنامه الزام آور تصویب نشده است. از این رو باب احیای روابط همچنان باز است و تنها منوط به این است که دو طرف چه سیاستی را در شرایط موجود در پیش گیرند.

اینکه چرا دولت کانادا ولو نمایشی به توقف مذاکرات احیای روابط تن داد محل پرسشی است که این کارشناس روابط بین‌الملل آن را اینگونه پاسخ می‌دهد: همه حیات و ممات کانادا وابسته به آمریکا است. به قول معروف کانادا و آمریکا سر بر بالین یکدیگر دارند و همه اقتصاد این کشور در عمل تحت نفوذ آمریکایی‌هاست. دیدیم که ترودو در ابتدا می خواست روابط را احیا کند اما از دو سو به او فشار آمد. اولی در ملاقاتش با رئیس جمهور آمریکا بر توقف طرح احیای رابطه کانادا و ایران تأکید کرد. فشار دوم از سوی لابی یهودیان طرفدار اسرائیل وارد شده است. فراموش نکنیم که لابی یهودیان در کانادا دومین لابی قدرتمند یهود در دنیا، پس از آمریکاست. این فشارها در نهایت ترودو را دست کم در ظاهر تسلیم کرده است.

بیگدلی در پاسخ به این پرسش که ایران چه سیاستی را می‌تواند در شرایط جدید در پیش گیرد، گفت: من اعتقاد دارم باید به سمت دیپلماسی محرمانه با دولت کانادا برویم و نخست‌وزیر فعلی پتانسیل آن را دارد.

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز