افزایش تورم کانادا در جولای به بالاترین میزان از سال 2011 رسید

Submitted on ش., 08/18/2018 - 20:08

افزایش تورم کانادا در جولای به بالاترین میزان از سال 2011 رسید


افزایش تورم
Statistics Canada says higher gasoline prices helped push the country's annual inflation rate in July to its highest reading since September 2011.

افزایش تورم – بر اساس آمارهای روز گذشته (جمعه) کانادا ، افزایش قیمت بنزین در ماه جولای موجب رشد تورم سالانه کشور به بالاترین حد خود از سپتامبر 2011 تاکنون برسد.

به نقل از گلوبال نیوز، به گفته آژانس فدرال امسال شاخص قیمت مصرف کننده در ماه جولای (ژوئیه) 3.0 درصد و در ماه جون (ژوئن) نیز 2.5درصد افزایش داشته است.

بنابر گزارش Thomson Reuters Eikon، اقتصاددانان انتشار داشتند تورم سالانه نهایتا 2.5 درصد باشد ولی درعمل قیمت ها بیش از پیش بینی ها افزایش یافته است.

همچنین از نظر بانک مرکزی کانادا تورم امسال به بالاترین میزان خود یعنی 3درصد رسیده است.

اوایل تابستان امسال ، بانک مرکزی کانادا پیش بینی کرده بود که تورم تا 2.5 درصد افزایش یابد اما به علت عواملی هرچند مقطعی مانند افزایش قیمت بنزین، تورم سالانه کشور افزایش یافت.

به اعتقاد بانک مرکزی کانادا نرخ بهره می تواند ابزاری برای کمک به جلوگیری از افزایش تورم باشد. بانک مرکزی در اوایل تابستان امسال نرخ بهره به 1.5 درصد افزایش داد.

همچنین در ماه مارس امسال کانادایی ها درحالی با نرخ تورم 2.3 درصدی مواجه بودند که در ماه فوریه نرخ تورم 2.2 درصد و در ماه ژانویه 1.7 درصد بود. حال آنکه در ماه مارس، بالاترین میزان ثبت شده نرخ تورم در چهار سال اخیر به اکتبر 2014 برمی گشت که پس از کاهش بهای جهانی نفت و شرایط سخت اقتصادی ، نرخ تورم به 2.4 درصد رسیده بود.

از دیگر عوامل افزایش تورم سالانه کانادا می توان به افزایش تعرفه های فولاد و آلومینیوم از سوی امریکا و کاهش قیمت نفت صادراتی کانادا که پیرو سیاست های اقتصادی ترامپ رخ داده اشاره کرد.

به این ترتیب کانادا از یک طرف با کاهش شدید صادرات فولاد و آلومینیوم مواجه است و از طرف دیگر با کاهش قیمت نفت بعنوان مهم کالای صادراتی.

نخست وزیر جاستین ترودو با انتخابات زودهنگام کبک در پاییز مخالفت کرد


انتخابات
FILE PHOTO: Canada's Prime Minister Justin Trudeau answers questions from the media in Montreal, Quebec, Canada, August 8, 2018. REUTERS/Christinne Muschi/File Photo

نخست وزیر جاستین ترودو، برگزاری انتخابات زودهنگام استان کبک را در پاییز رد کرد و اولویت کاری دولت را بر موضوع توافق نفتا و تقویت بنیه اقتصادی کشور خواند.
به نقل از رویترز، وی در بازدیدی که از کبک داشت، طی یک نشست خبری با بیان این مطلب افزود: انتخابات زودهنگام اصلا در برنامه ما نبوده و این موضوع در اولویت های ما نخواهد بود. بنابراین پاییز امسال انتخابات فدرال انجام نمی شود.

لیبرال‌های چپ میانه ترودو با چالش هایی در زمینه مهاجرت و تجارت مواجه هستند و براساس نظرسنجی‌ها، آنها شانه به شانه اپوزیسیون محافظه کار قرار دارند.

نشریه تورنتو استار (Toronto Star)با انتشار مقاله ای از چنتال هربرت (Chantal Hebert) در این رابطه نوشت: کانادایی ها مستحق برگزاری انتخابات پاییزی هستند چراکه مسائل سیاسی به طرز چشمگیری تغییر کرده است، همانطور که ترودو سه سال پیش با یک اکثریت بی نظیر انتخاب شد.

از عوامل ترجیح مردم کانادا در برگزاری انتخابات زودهنگام روابط متشنج میان آمریکا و اتاوا از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده در 2017 و تنش در مذاکرات توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا بین آمریکا، کانادا و مکزیک است.

ترودو همچنین در کانادا نیز تحت فشار است و علتش تغییر در رهبری سیاسی در ایالات کلیدی و تنش در زمینه تغییرات جوی و هزینه‌های مربوط به تولد گازهای گلخانه‌ای است.

نخست وزیر کانادا حتی در ژوئیه سال جاری کابینه خود را تغییر داد و بر ضرورت تغییر موضع اتکا بر تجارت به آمریکا تاکید کرد.

گفتنی است با تمام این احوال همچنان ایالات متحده آمریکا بزرگترین شریک تجاری کانادا است و 75 درصد از صادرات کالاهای کانادا به این کشور صورت می گیرد..

ترودو نیز تحت فشار داخلی، با تغییر چشمگیر در هدایت سیاسی استان های مهم دور از حزب لیبرال خود تدابیری را برای مقابله با این تغییرات درنظر گرفته است.

ترودو با توجه به لزوم دور زدن تحریم های امریکا در جولای امسال تغییراتی را در کابینه خود ایجاد کرد البته وزرای کلیدی همچنان هستند.

بر اساس نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه Canadian Broadcasting Corp ، بعنوان آخرین نظرسنجی راجع به دولت فدرال در ماه جولای نشان دادکه لیبرال ها با 36.4درصد،از محافظه کارها با 34.7درصد و نیو دموکرات های چپ با 19.1 درصد جلو هستند.

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز