از مقام های ایرانی کسی در سالن مجمع سازمان ملل حاضر نیست

Submitted on س., 09/25/2018 - 14:22
Videos

ترامپ در سازمان ملل: رهبران ایران در پی مرگ و نابودی هستند
Image caption ترامپ: رهبران ایران منابع مردمی را غارت کرده‌اند تا به جیب خود بریزند و در منطقه جنگ به راه بیاندازند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت "رهبران ایران به دنبال مرگ و نابودی هستند".

آقای ترامپ که امروز (سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر) در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک و در حضور رهبران جهان سخن می‌گفت خطاب به مقام‌های ایران گفت: "رهبران ایران منابع مردمی را غارت کرده‌اند تا به جیب خود بریزند و در منطقه جنگ به راه بیاندازند."

رئیس‌جمهوری آمریکا سخنان خود را با این جمله شروع کرد که او و دولتش در کمتر از دو سالی که وارد کاخ ‌سفید شده‌اند دستاوری بسیار فراتر از همه دولت‌های قبلی آمریکا به دست آورده است. این اظهارات با واکنش متفاوت رهبران حاضر در سالن روبرو شد.

در حالی که برخی از حاضران به این گفته رئیس‌جمهوری آمریکا خندیدند، برخی هم لحظاتی بعد برایش کف زدند.

او در ابتدای سخنانش پیرامون ایران گفت: "حکومت ایران تلاش می کند یک دیکتاتوری فاسد را پشت ماسک دموکراسی پنهان کند. آنها کشوری که ثروتمند، به لحاظ فرهنگی و تاریخی غنی را به حال و روزی انداخته‌اند که از نظر اقتصادی نقصان کرده و تنها صادراتش خشونت، خون‌ریزی و اغتشاش است. در حقیقت قربانیان دیرین آنها، مردم خودشان هستند."

"این منابع غنی به جای آن که صرف بهبود زندگی ایرانیان شود، صرف کمک به حزب‌الله و دیگر گروه‌های تروریستی می‌شود که خون مسلمانان بی‌گناه و همسایگان عرب و اسرائیلی خود را می‌ریزند... ما نمی توانیم اجازه دهیم که این رژیم قاتل به بی ثبات کردن منطقه ادامه دهد آن هم در حالی که در حال پیش‌برد برنامه موشکی خطرناک خود است و نمی‌توانستیم در توافقی بمانیم که به آنها اجازه می‌داد تحت پوشش آن در نهایت به مقاصد هسته‌ای خود برسند."

اشاره آقای ترامپ به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک بود که بهار گذشته آمریکا از آن رسما کنار کشید.

آقای ترامپ همچنین با اشاره به بازگشت تحریم‌های ایران در ماه نوامبر آینده گفت: "یک کمپین جدید فشار اقتصادی علیه ایران به راه انداخته‌ایم تا راه های دسترسی مالی رهبران ایران به اهداف خونبار را قطع کنیم. از پنجم نوامبر (۱۴ آبان) تحریم‌های جدید علیه ایران اجرا می‌شود، فروش نفت آنها را کم خواهیم کرد. از همه ملت‌ها می خواهیم که رژیم ایران را منزوی کنند."

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هم قرار است تا ساعتی دیگر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند و انتظار می‌رود بخش مهمی از سخنان خود را به انتقاد از آقای ترامپ و دولت آمریکا به علت خروج از برجام و بازگرداندن یک طرفه تحریم‌های ایران اختصاص دهد.


ترامپ ملاقات را روحانی را مردود دانسته اما او را "مرد قطعا نازنین" توصیف کرده است

دقایقی پیش از آغاز سخنرانی آقای ترامپ خبرگزاری رویترز به نقل از رئیس جمهوری آمریکا نوشت او در هنگام ورود به مقر سازمان ملل متحد گفته ایران چاره‌ای جز تغییر لحن خود ندارد.

رویترز نوشته آقای ترامپ گفته در انتظار "روابطی عالی" با ایران است "اما این اتفاق الان نخواهد افتاد."

دونالد ترامپ، ساعتی پیش از سخنرانی خود در مجمع عمومی در توییتر نوشته بود برای دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران برنامه‌ای ندارد: "با وجود درخواست‌ها، برنامه‌ای برای ملاقات با پرزیدنت حسن روحانی ندارم. شاید در آینده. مطمئنم که مرد نازنینی است!"

آقای ترامپ مشخص نکرده است که "درخواست‌ها" برای مذاکره از سوی چه کسانی مطرح شده است اما در پی انتشار این توییت، سخنگوی نمایندگی دایم ایران در سازمان ملل گفت که از سوی جمهوری اسلامی درخواستی برای چنین ملاقاتی نشده است.

سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل در توییتر نوشته است حسن روحانی، در پاسخ به سوال کریستین امانپور، خبرنگار آمریکایی، درباره توییت اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا گفته آقای ترامپ در دوسال گذشته پیگیر چنین دیداری بوده است.


روحانی گفته بود که در شرایط فعلی مذاکره با رئیس جمهوری آمریکا مفید نخواهد بود

با توجه به تاکید رئیس جمهوری آمریکا بر آنچه که لزوم مقابله با سیاست‌های حکومت ایران در منطقه عنوان کرده است، انتظار می‌رفت بخشی مهمی از سخنرانی امروز او در سازمان ملل متحد به تشریح دیدگاه‌هایش در این زمینه اختصاص داشته باشد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، پیش‌تر گفته بود سخنرانی امروز آقای ترامپ در مورد ایران "لحن خاصی" خواهد داشت هر چند در این مورد توضیحی نداده بود.

سال گذشته هم رئیس جمهوری آمریکا بخشی از سخنرانی خود در مجمع عمومی را به انتقاد از ایران اختصاص داد هر چند حملات لفظی شدید او علیه متمرکز بر کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی، بود و آن بخش از سخنرانی بیشتر مورد توجه رسانه‌های همگانی قرار گرفت.

چند ماه پس از آن سخنرانی و در پی یک دوره تشنج در روابط بین دو کشور، رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره‌شمالی در ماه ژوئن در سنگاپور با یکدیگر ملاقات کردند.

روز گذشته هم آقای ترامپ همزمان با امضای معاهده جدید تجاری با کره جنوبی به خبرنگاران گفت که به زودی دیدار دومی با رهبر کره‌شمالی خواهد داشت.

واکنش مشاور روحانی به سخنان ترامپ
حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در توییتی به سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سازمان ملل واکنش نشان داده است. آقای آشنا نوشته آقای ترامپ درباره ایران "سخن جدیدی نداشت".

جایگاه ایران در زمان سخنرانی ترامپ
جایگاه ایران در مجمع عمومی در زمان سخنرانی دونالد ترامپ. هیچ کدام از مقام های ارشد جمهوری اسلامی ایران در زمان سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در سالن و محل اختصاص داده شده به کشور ایران، حاضر نشدند. در حال حاضر رئیس جمهور ایران، وزیر خارجه و شماری از اعضای دفتر ریاست جمهوری ایران در نیویورک حضور دارند. تا ساعاتی دیگر آقای روحانی در مجمع عمومی سخنرانی خواهد کرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم در مجمع عمومی نیست
رسانه ها می گویند غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم در حال حاضر که دونالد ترامپ در حال سخنرانی است، در مجمع عمومی حاضر نشده است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران تا ساعاتی دیگر در مجمع عمومی نطق خواهد کرد.

'از مقام های ایرانی کسی در سالن نیست'
رسانه های حاضر در سالن مجمع عمومی سازمان ملل می گویند از مقام های ارشد جمهوری اسلامی ایران کسی در زمان سخنرانی دونالد ترامپ حاضر نیست.

روحانی سخنرانی خود را با انتقاد از بیگانه ستیزی و نازیسم آغاز کرد
روحانی: ما با رژیم بعثی قبل از اشغال کویت. با القاعده قبل از حملات یازدهم سپتامبر روی دهد. ما با داعش قبل از حملات بروکسل و ایران می جنگیدیم. جهان دوستی بهتر از ایران نخواهد داشت اگر صلح هدف و آرمان شماست

روحانی: امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز همیشه برای مهم بوده است. با هرگونه تلاش برای اخلال در آن مقابله خواهیم کرد. ایران نیازی به امپراتوری ندارد. ایران حلقه وصل شرق به غرب بوده و خواهد بود. دیدبانی هوشیار برای دنیای عاری از خشونت.

روحانی: ما هم معتقدیم که درنهایت راهی به غیر از گفتگو وجود ندارد... قطع نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت کاغذ پاره نیست. ما از شما دعوت می کنیم به میز مذاکره بازگردید. ما از شما دعوت می کنیم که در نهادهای بین المللی بمانید. تحریم نکنید.

حسن روحانی: به صراحت اعلام می کنم که سیاست آمریکا در برابر ایران از ابتدا غلط بوده ... و یقینا محکوم به شکست است. درک آمریکا از روابط بین الملل اقتدارگرایانه است. آمریکا فکر می کند چون زور دارد حق هم دارد.

روحانی با اشاره به خروج آمریکا از برجام: سازمان ملل متحد نباید اجازه دهد معاهدات آن به بهانه تبلیغات انتخاباتی یکی دیگر نادیده گرفته شود.

روحانی: ما با چه معیاری با این دولت (آمریکا) بدعهد پیمان ببندیم. هر توافقی باید در چارچوب قطع نامه شورای امنیت باشد.

حسن روحانی: دولت متحده آمریکا یا دست کم حاکمان فعلی آن عزم آن دارد که کلیه نهادهای بین المللی را بی خاصیت سازد.

حسن روحانی: باید این خیال پردازی را کنار گذاشت که با از بین بردن امنیت دیگران می توانیم برای خود امنیت فراهم کنیم

سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پایان یافت
آقای روحانی ضمن انتقاد از دولت آمریکا به علت بی اعتنایی به نهادها و معاهدات بین المللی از دولت آمریکا دعوت کرد با بازگشت به قطع نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به مذاکره با ایران بازگردد

منبع
bbc
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز