اخبار امروز ایران ۶ اسفند ۱۳۹۶

Submitted on ش., 02/24/2018 - 21:13

بی‌ثباتی ارز فعالان اقتصادی را با سرگردانی مواجه می‌کتد
رییس کمیسیون ویژه نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، افزایش قیمت دلار به حدود ۵۰۰۰ تومان را پیام بدی برای جامعه دانست و گفت که تمهیدات دولت تا حدودی قیمت دلار را کاهش می‌دهد اما نمی‌توان انتظار داشت که تا عید این قیمت به ۴۰۰۰ تومان برسد.
حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی از دلایل افزایش قیمت دلار در یک ماه گذشته، گفت: دولت یازدهم در سال‌های اول خود توانست ثبات در بازار ارز حاکم کند آن هم در شرایطی که طی سال‌های ۹۱ و ۹۲ به دلیل تشدید تحریم‌ها شاهد بی‌ثباتی در بازار ارز بودیم. این ثبات پیام مثبتی برای تولیدکنندگان و به طور کلی بازار اقتصاد کشور فرستاد که می‌تواند روی قیمت ارز حساب باز کند.


وی افزود: از سال گذشته یکسری مشکلات در بازار ارز به وجود آمد که با تشدید شدن آن در طول یک ماه گذشته شاهد بی‌ثباتی در قیمت ارز هستیم. این بی‌ثباتی بیشترین ضرر را به بازار اقتصادی یعنی سرمایه‌گذار، تولیدکننده، واردکننده، صادرکننده و حتی فعالان حوزه بانکی وارد می‌کند. آنها با نوعی سرگردانی روبرو می‌شوند و نمی‌توانند برای سال آینده خود برنامه‌ریزی کنند.

نماینده مردم اصفهان افزایش قیمت دلار در طول یک ماه آن هم از ۴۰۰۰ تومان به ۵۰۰۰ تومان را پیام بدی برای جامعه دانست و گفت: بخش عمده‌ای از دلیل نوسانات قیمت ارز ناشی از به هم خوردن نسبت عرضه و تقاضا است. یکسری مسافرت‌های خارجی در کنار واردات و ایجاد بازارهای دیگر این نسبت را به هم زد آن هم در شرایطی که نقدینگی در جامعه ما زیاد است و هر چند وقت یک بار به یک سمتی سوق پیدا می‌کند.

فولادگر افزود: دولت نتوانست تقاضای موجود در بازار ارز را جواب دهد. مردم نیز نتوانستند به ارز مورد نیاز از طریق صرافی‌ها و حساب‌های داخلی دسترسی پیدا کنند. این گپ و فاصله بین عرضه و تقاضا زیاد شد که نتیجه آن تفاوت فاحش در قیمت ارز نسبت به یک ماه گذشته است.

وی اضافه کرد: مردم وقتی افزایش قیمت را مشاهده کردند احساس کردند که با سرمایه‌گذاری در بازار ارز می‌توانند به سود دست پیدا کنند، این خود قیمت ارز را بیشتر افزایش داد. نباید فراموش کنیم که ما ۱۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در بین مردم داریم یعنی برای اولین بار میزان نقدینگی از GDP ما جلوتر رفته است. طبیعتا این نقدینگی سرگردان است و جایی می‌رود تا سود به دست آورد. آن هم در شرایطی که تولید و صادرات نمی‌تواند نقدینگی را جذب کند و چنین بازارهایی را به وجود می‌آورد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به رفع نشدن موانع تولید، گفت: وقتی موانع تولید رفع نمی‌شود و فضای کسب و کار مهیا نمی‌شود عملا تولیدکننده نمی‌تواند نقدینگی را جذب کند به همین دلیل نقدینگی‌های جامعه به سمتی می‌رود تا سود بیشتری را کسب کند.

وی یادآور شد:‌ در این بین کم شدن سودهای بانکی نیز مزید بر علت شده است کما اینکه این کار درستی بود اما به شرطی که همزمان با آن اقدامات دیگری بخصوص در حوزه توجه به تولید انجام می‌شد. وقتی فردی می‌بیند که نمی‌تواند در حوزه سرمایه‌گذاری بانک‌ها حداقل سود ۲۰ درصد را کسب کند سرمایه‌اش را بیرون می‌آورد و به سمت بازارهایی همچون ارز می‌برد.

این نماینده مجلس با اشاره به اقدامات دولت برای کنترل بازار ارز، گفت: دولت سه اقدام سپرده‌گذاری با سود ۲۰ درصد، پیش‌فروش سکه و سپرده ارزبنیان را انجام داد. همه آنها برای آن است که سرمایه‌گذاری به سمت دیگری رود. این اقدامات اثرات مقطعی و کوتاه‌مدت دارد که در نهایت نیز با سیاست‌های دولت یعنی کاهش نرخ سپرده و تسهیلات تناقض دارد.

فولادگر خاطرنشان کرد: در این بین یکسری از افراد سودجو و دلال نیز به دلیل نداشتن رونق صرافی‌ها وارد معرکه شدند که به افزایش نرخ ارز کمک کرد. قطعا اگر صرافی‌ها رونق داشته باشند دیگر نقش دلالان صفر می‌شود و مردم برای خرید دلار سراغ دلال نمی‌روند.

وی در پایان در پیش‌بینی از نرخ دلار تا یک ماه آینده و ایام عید نوروز، گفت: اقدام دولت توانست نرخ ارز را مقداری کم کند ولی نمی‌توان اینطور پیش‌بینی کرد که در عرض یک ماه قیمت دلار حتی به ۴۰۰۰ تومان برسد.

توضیح پزشکی قانونی درباره تشخیص هویت جانباختگان حادثه هوایی
تاکنون هیچ پیکر کاملی از جانباختگان حادثه هواپیمایی یاسوج به پزشکی قانونی تحویل داده نشده ،بلکه تنها بقایایی از اجساد به پزشکی قانونی ارجاع که بررسی های تشخیصی لازم در مورد آنها انجام شده است
به گزارش ایرنا، سازمان پزشکی قانونی با اعلام اين خبر ابراز داشت، بعد از تجمیع و تحویل مابقی قطعات یا پیکرهای اجساد این حادثه به پزشکی قانونی یاسوج، نسبت به تکمیل بررسی‌ها و اظهار نظر نهایی در خصوص تعیین هویت جانباختگان اقدام خواهد شد.


در ادامه این گزارش تاکید شده است، هر گونه اطلاع رسانی مربوط به پزشکی قانونی از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان پزشکی قانونی کشور انجام می‌شود و اخبار نقل شده از سایر منابع، مورد تأیید سازمان پزشکی قانونی نیست.

نوبخت: حقوق و عیدی تمام کارکنان دولت پرداخت شد
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت، دولت عیدی و حقوق بهمن تمام کارکنان را پرداخت کرده است.
به گزارش ایسنا، در حالی برخی دستگاه‌های دولتی هنوز عیدی و حقوق بهمن ماه کارکنان را واریز نکرده اند که رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره این موضوع گفت که آخرین گزارش دریافتی وی حاکی از واریز کامل است.


وی همچین گفت که دولت برای حقوق بهمن و عیدی در مجموع حدود ٢٤ هزار میلیارد تومان هزینه داشته است. نوبخت تاکید کرد که دولت در نظر دارد حقوق اسفندماه را بین ١٥ تا بیستم این ماه پرداخت کند.

ظریف در دانشگاه تهران: تفکر داعش، منابع فکری و ظروف ایجاد آن از بین نرفته است
همایش الگو‌های نظم منطقه‌ای در جهان پساداعش، ۵ اسفند ۱۳۹۶ با حضور وزیر امور خارجه در دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در همایش الگوهای نظم منطقه‌ای در جهان پساداعش در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در آغاز سخنان خود بیان کرد: «شاید بحثی که در این محفل مطرح است نیازمند دو مقدمه است، اول اینکه نظم در منطقه غرب آسیا حتماً از نظم در جامعه بین‌الملل و عرصه جهانی مستقل نیست. شرایط بین‌المللی کنونی شرایط ویژه‌ای دارد که از آن می‌توان به‌عنوان دوران گذار نام برد».


وی با تصریح اینکه در دوران گذار تحولات عظیمی صورت می‌گرفته و دوران گذار کنونی از آن مستثنی نیست، گفت: «در دوران گذار معمولاً تحولات خاصی صورت می‌گیرد و آنچه که در این دوران باعث می‌شود که تحولات جدیت بیشتری داشته باشند، شرایط سیال آن است و این شرایط سیال امکان ایجاد اشتباه محاسبات را نیز در آن فراهم می‌کند. بنابراین در این دوران برای محاسبه بر روی یک موضوع باید تمام قضایای یک امر را مورد بررسی و توجه قرار دهیم».

دکتر ظریف با اشاره به اشتباه محاسباتی که حکومت‌هایی نظیر صدام، میلوسوویچ و قذافی صورت دادند، و با اظهار اینکه در شرایط سیال محاسبه مهم است، گفت: «محاسبه غلط در دوران‌های گذار باعث سقوط حکومت‌ها شده است و محاسبه صحیح باعث قدرت یافتن فراتر از ظرفیت ظاهری و جغرافیایی کشورها شده است. در دوران جدید ما هم همین وضعیت حاکم است».

وزیر امور خارجه در ادامه سخنان خود ضمن بیان تفاوت دوران گذار کنونی با دوران گذار قبلی خاطر نشان کرد: «ما در یک جهان پساغربی زندگی می‌کنیم. البته این سخن به این معنا نیست که غرب از بین رفته است یا به زودی نابود می‌شود. بلکه به این معناست که برای اولین بار تحولات مهم جهانی و بین‌المللی لزوماً در غرب و یا توسط غرب رقم نمی‌خورد. در چند سال گذشته روند به‌گونه‌ای بوده که عموماً تحولات در غرب و توسط غربی‌ها رقم می‌خورده اما در حال حاضر اینگونه نیست».

وی در بیان مقدمه دوم و با تاکید بر اینکه این تصور اشتباهی است که ما بخواهیم ریشه تمام محاسبات در دنیا را از غرب بدانیم، افزود: «جهان ذاتاً تغییر ماهوی کرده است ما به سمت یک جهان پساغربی حرکت می‌کنیم و باید در محاسبات به آن توجه کرد».

به گفته دکتر ظریف تحولی که اخیراً در منطقه ما رخ داده است، شکست سرزمینی داعش است نه شکست داعش و ما باید این دو را از یکدیگر تفکیک کنیم.

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: «داعش به‌عنوان مدعی دروغین خلافت اسلامی و با اشغال سرزمین‌هایی در عراق و سوریه مدعی سرزمین دروغین خلافت شد و این ادعا اکنون از بین رفته است ولی تفکر داعش، منابع فکری و مالی که از آن حمایت می‌کند و ظروفی که داعش را ایجاد کرده است، از بین نرفته است».

مطهری: احمدی‌نژاد در زمان صدارتش این پیشنهادات را مطرح می‌کرد
نایب رییس مجلس خطاب به احمدی‌نژاد گفت: بسیاری از پیشنهادات شما درست است اما بهتر آن بود که این‌ها را در زمان صدارت خود و لااقل قبل از بازداشت دوستان‌تان و مطرح شدن پرونده‌های خودتان می‌گفتید.


به گزارش ایسنا متن یادداشت علی مطهری به شرح زیر است:

«آقای احمدی نژاد در نامه اخیرش به مقام رهبری بر انجام اصلاحات تاکید کرده است. موضوعات شایسته اصلاح چنانکه از مضمون نامه ایشان برمی‌آید به این شرح است:

۱- قدرت و اختیارات بسیار گسترده و بی‌بدیل رهبری

۲- دفتر مقام رهبری

۳- انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی که باید بدون مهندسی شورای نگهبان و دخالت‌های نهادهای نظامی و امنیتی باشد

۴- قوه قضاییه، که باید رییس آن فورا تغییر کند و مرجعی مستقل برای رسیدگی به شکایات مردم از این قوه تعیین و معرفی شود.

۵- زندانیان سیاسی، که باید آزاد شوند.

چند نکته قابل ذکر است:

الف- برای محدود شدن اختیارات رهبری نیاز به تغییر قانون اساسی است که البته در نامه آقای احمدی نژاد هم به آن اشاره شده است.

ب- اصلاح دفتر مقام رهبری - که ظاهرا مقصود آقای احمدی نژاد کوچک شدن آن است - مربوط به خود مقام رهبری و مجلس خبرگان رهبری است.

ج- درخواست برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس بدون مهندسی شورای نگهبان و دخالت نهادهای نظامی و امنیتی، مفهوم مخالف آن این است که در انتخابات‌های اخیر، خصوصا در سال‌های ۸۴ و ۸۸ که آقای احمدی نژاد در متن قضایا بوده است، مهندسی شورای نگهبان و دخالت نهادهای نظامی و امنیتی وجود داشته است.

سوال این است که اگر چنین چیزی واقعیت دارد چرا ایشان در همان زمان این موضوع را اعلام نکردند؟ آیا اعلامِ امروز ایشان به معنی تهدید قوه قضاییه نیست که مثلا اگر بقایی و سایر دوستان را مجازات کنید یا پرونده‌های خود من را به جریان بیندازید حقایقی را افشا خواهم کرد، تا قوه قضاییه منصرف شود؟

د- تعیین و معرفی مرجعی مستقل برای رسیدگی به شکایات مردم از قوه قضاییه نیز نیازمند تغییر قانون اساسی است.

ه- درخواست آزادی زندانیان سیاسی و سخت نگرفتن به منتقدان نیز چیزی است که بسیاری از مصلحان جامعه بارها اعلام کرده‌اند و البته آقای احمدی نژاد هم حق دارد آن را اعلام کند اما باید بداند که بسیاری از زندانیان سیاسی به خاطر حوادث سال ۸۸ و پس از آن زندانی شده‌اند؛ حوادثی که آقای احمدی نژاد سلسله‌جنبان آن بود. در مجموع به آقای احمدی نژاد باید گفت بسیاری از پیشنهادات شما درست است اما بهتر آن بود که این‌ها را در زمان صدارت خود و لااقل قبل از بازداشت دوستان‌تان و مطرح شدن پرونده‌های خودتان می‌گفتید تا شائبه "کلمه حق یراد بها الباطل" در اذهان تداعی نشود و خلاصه به قول شاعر: آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا.»

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز