گردشگران عرب کجا سر کیسه را شل می‌کنند؟

Submitted by nemat on Mon, 05/21/2012 - 18:44
انجمن‌ها
گردشگران عرب کجا سر کیسه را شل می‌کنند؟
 
« در حالی که مسئولان گردشگری کشور برای ورود گردشگری چینی برنامه‌ریزی می‌کنند، یکی از ظرفیت‌های بالقوه ما در جذب گردشگر منطقه‌ای مغفول مانده است.»
 

 در يادداشتي با بررسي داشته‌هاي ايران براي جذب گردشگران عرب، به مقايسه دو كشور مسلمان مالزي و تركيه در عرصه رقابت با كشورمان پرداخته است.

در اين مطلب مي‌خوانيم: « کشورهای عربی به دلیل برخورداری از ثروت سرشار و بادآورده نفت همواره پر از توریست‌های دست به جیبی است که به دنبال جایی برای خرج‌کردن پولهایشان می‌گردند.

این گردشگران که طبیعت کشورهای خود را به دلیل گرمی و خشکی نمی‌پسندند عاشق مناظر زیباي کوهستان ، جنگل ، اسکی و..... هستند؛ تفریحاتی که پرداختن به آن‌ها در ممالک خود مثل قطر یا عربستان از محالات است.

اما این گردشگران ويژگي‌هاي دیگری هم دارند که برای کشور ما یک مزیت محسوب می‌شود و آن نوع فرهنگ خاص آنهاست که متاثر از دین اسلام است و بر اساس آن رفتارهای آنان با استانداردهای اروپایی گردشگری همخوانی ندارد.

رعایت حجاب و خوردن غذای حلال و رفتارهای دیگر از جمله ويژگي‌هايي است که در اروپا و دیگر نقاط غیرمسلمان آسیا علیرغم برنامه‌ریزی‌های گسترده چندان به آن بها داده نمی‌شود.

اما این موضوع در کشور ما جزو بدیهیات است . اما کشور ما برای جذب گردشگر عرب با رقبای گردن‌کلفتی رو در روست؛ کشورهایی که تا ما در خواب و خیال آمارهای گردشگران ورودی و « نفر - سفر» هستیم گوی رقابت را از ما ربوده‌اند.

*ترکیه ؛ بهشت گردشگران عرب

تشابه فرهنگی میان کشورهای عرب با ترکیه یکی از مهم‌ترین عواملی است که سبب انتخاب اين كشور توسط عرب‌ها به عنوان یک مقصد توریستی در روزهای تعطیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی و به نقل از روزنامه حریت، مقامات رسمی و نمایندگان آژانس‌های تورگردانی که از کشورهای عرب عمان، کویت ، قطر ، سعودی و امارات به ترکیه رفته‌اند، دربیان این که چرا شهروندان عرب، ترکیه را به عنوان مقصد برتر سفرهای خود انتخاب می‌کنند، غذا، تاریخ مشترک، شباهت‌های مذهبی و زیبایی‌های طبیعی متفاوت را مهم‌ترین انگیزه می‌دانند. این مقامات و نمایندگان که در روزهای جاری در ترکیه و در سواحل دریای سیاه به سر می‌برند، اعلام کرده‌اند که با ملاقات نخست وزیر ترکیه و مقامات عرب و نیز با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در همکاری با خطوط هوایی ترکیه و نیز شورای آژانس‌های توریستی خاورمیانه و ترکیه، زمینه لازم برای توسعه همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها فراهم شده است.

بنا بر همین گزارش "سری کومار" یک مقام فعال از آژانس مسافرتی رسمی در ابوظبی گفته است که آژانس وی سالانه دو یاسه بار در سال تورهایی را روانه ترکیه می‌کند.

برای توریست‌های عربستان سعودی بیشتر علاقه عمومی به طبیعت و زیبایی‌های طبیعی این کشور مطرح است." محمد نسیر" از فعالان آژانس‌های توریستی می‌گوید: «ترکیه کشور زیبایی برای مردم عربستان سعودی است . علاوه بر این سفر به این کشور نیازمند صدور ویزا و مراحل اداری خاصی نیست و این نخستین عامل کشش و توجه مردم سعودی به این کشور است. در عین حال ما دریک منطقه جغرافیایی و بسیار نزدیک به هم زندگی می‌کنیم و این نیز عامل مهمی است.»

نسیم سید "از کشور کویت نیز معتقد است که دلیل اين جذابیت برای مردم کویت که سالانه با خانواده‌های خود به آنجا می‌روند، آن است که تركيه کشوری است مسلمان و دسترسی به خوراک حلال در همه شهرهای آن آسان است. علاوه براین آثار تاریخی به جا مانده از دوران سلطنت عثمانی نیز برای کشورهای عرب و تاریخ مشترک آن با ترکیه بسیار جذابیت دارد. آب و هوا و خوراک‌های خوش‌مزه نیز عامل دیگر در این زمینه عنوان شده است

* مالزی و برنامه‌ریزی بلندمدت برای جیب عرب‌ها

مالزی برای جذب گردشگران مسلمان عرب اقدام به پخش آگهی‌های تبلیغاتی به زبان عربی هم می‌کند. دولت مالزی تلاش زیادی می‌کند تا شمار گردشگران خارجی در این کشور را افزایش دهد.

مالزی که یک کشور اسلامی است و زیرساخت‌های زیادی برای جذب گردشگران مسلمان دارد، سرمایه‌گذاری زیادی می‌کند تا همچنان شمار گردشگران ورودی به این کشور را افزایش دهد.

در ۱۰ سال گذشته تعداد گردشگران خارجی در مالزی تقریبا چهار برابر شده است. در سال ۱۹۹۸ شمار گردشگران در مالزی پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود اما در سال ۲۰۰۸ شمار آن‌ها به ۲۲ میلیون نفر رسید و ۱۴ میلیارد دلار درآمد برای این کشور داشت. زنان مسلمان هم می‌گویند در مالزی از اینکه با حجاب باشند احساس نگرانی ندارند و راحت هستند؛ چون دیگر کسی به عنوان یک زن باحجاب به آنها خیره نمی‌شود.

«نورالدین» معاون سازمان گردشگری مالزی می‌گوید: « گردشگران عرب بیشترین پول‌ها را در مالزی خرج می‌کنند؛ از این رو سازمان گردشگری مالزی به شدت علاقه دارد تا این گردشگران بیشتر به مالزی سفر کنند.

هتل‌های مالزی برای جذب گردشگران عربی در زمان اوج سفرها، کارکنان مسلط به زبان عربی را افزایش می‌دهند. علاوه بر آنکه شبکه‌های تلویزیونی عربی بیشتری را از طریق ماهواره دریافت می‌کنند.

* مزیت‌های ما

توریسم پزشکی و سلامت ، اکوتوریسم (توریسم جنگلی وکوهنوردی و اسکی)، توریسم شکار (شکار شاهین و هوبره) و توریسم مذهبی (برای گردشگران شیعه مذهب) از جمله نقاط قوت ما در برابر ترکیه و مالزی است. در مقابل ضعف زیرساختهای گردشگری مثلا در بخش هتل‌ها و نبود کشتی‌های تفریحی در سواحل شمال، شلوغی و گاه کثیفی محیط زیست از جمله عیب‌های بزرگ ما در این عرصه است.

Most viewed topics today