بارداری و رژیم غذایی

Submitted by elham on جمعه, 06/01/2012 - 10:16
انجمن‌ها

در دوران بارداری نیاز به آهن در رژیم غذائی افزایش می یابد.


آهن و بارداری:

 

جنین، آهن مورد نیاز برای رشد تا 5 یا 6 ماه پس از تولد را از مادر دریافت میکند. بنابراین نیاز یک زن به آهن، در طول دوران بارداری افزایش می یابد. به دلیل توقف عادات ماهیانه، از دست دادن آهن در دوران بارداری کاهش میابد زیرا خروج آهن با خونریزی قاعدگی کمتر خواهد شد. بنابراین استفاده روزانه از غذاهایی که منابع خوب آهن هستند (به عنوان مثال گوشت قرمز) مفید بوده و همچنین خوردن غذاهایی که منابع خوبی برای ویتامین سی (به عنوان مثال پرتقال) هستند؛ به جذب بهتر آهن کمک میکند. میزان نیاز به جذب آهن در طول دوران بارداری 27 میلی گرم در روز (9 میلی گرم بیشتر از زنانی که باردار نیستند) توصیه میشود. این میزان، به مقدار ذخیره آهن بدن در اولین بارداری بستگی دارد. اگر ذخیره آهن بدن شما خیلی پایین است، شما به مکمل های غذایی آهن بیشتری نیاز دارید. این مسئله بسیار حائز اهمیت است تا برای تامین آهن از طریق مکمل های غذائی با پزشکتان مشورت کنید چراکه آهن در مقدار زیاد میتواند سمی باشد.

 

ید و بارداری:

 

ید یکی از املاح مهم مورد نیاز برای ساخت هورمونهای تیروئیدی است که در رشد و تکامل بدن اهمیت دارد. جذب ناکافی ید در طول بارداری خطر اختلالات ذهنی و کرتینسم (عقب ماندگی) نوزادان را افزایش میدهد. غذاهایی که منابع خوبی برای ید هستند شامل غذاهای دریائی، تخم مرغ، گوشت، محصولات لبنی می باشد.همچنین خانم های باردار باید به هنگام طبخ غذا از نمکهای ید دار استفاده نمایند و یا به غذایشان نمک اضافه نمایند.

 

 ویتامینA و بارداری:

 

اگرچه نیاز به ویتامینA در طول دوران بارداری افزایش می یابد، اما مکمل های ویتامین A بندرت برای خانم های باردار توصیه میشود به این دلیل که جذب بیش از حد ویتامین A می تواند منجر به نقص های جنین شود. اگر میزان ویتامین A در بدن شما پائین است، بهترین راه برای افزایش آن از طریق منابع غذایی مانند شیر، ماهی، تخم مرغ و کره است.

 

Most viewed topics today