آنچه دختر هشت ساله‌ام به من یاد داد مایندمپ بود mind map

Submitted by mina on جمعه, 01/12/2018 - 18:26
انجمن‌ها

روزی که دختر هشت ساله‌ام سرگرم مدادرنگی‌هایش بود، ابتدا خیال کردم دارد مثل همیشه، نقاشی‌اش را رنگ می‌کند. اما نزدیک‌تر که رفتم،‌ متوجه شدم مشغول کار دیگری است. او مشغول کشیدن طرحی برای پس‌انداز پول‌توجیبی‌هایش بود. دخترم همان‌طور که مشغول فکر کردن بود، ذهنیتش را روی کاغذ می‌آورد و راه‌های پس‌انداز را با رنگ‌های مختلف، مشخص می‌کرد. موضوع تازه داشت برایم جالب می‌شد؛ او برایم توضیح داد که این روش را در مدرسه به او آموزش داده‌اند و در همین مدت کوتاه چقدر این روش به او کمک کرده است. او گفت این روش مایندمپ نام دارد. نامی که البته قبلا هم شنیده بودم و حالا فرصتی بود تا درباره آن مطالعه کنم.


مایندمپ روشی خلاقانه است برای اجرایی‌کردن ایده‌ای که در ذهن پرورش می‌یابد. نه فقط کودکان، بلکه نوابغ و افراد موفق در دهه‌های گذشته، از تکنیک مایندمپ استفاده می‌کنند، تحولی بزرگ برای تصویری کردن ایده‌ها و حتی کارهای روزمره. در این روش افراد ایده اصلی خود را روی کاغذ می‌نویسند و بعد برای پرورش آن، از رنگ‌آمیزی و برقراری ارتباط بین همه چیزهایی که در ذهن دارند بهره می‌گیرند.

بد نیست شما هم اگر به این شیوه آموزشی برای کودکان و یا حتی خودتان علاقه دارید، بیشتر با مایندمپ آشنا شوید.

مایندمپ تکنیکی کارآمد و آشنا در دنیای خلاقیت است. فرقی نمی‌کند مدیر یک شرکت بزرگ هستید یا می‌خواهید ایده‌های خود را اجرایی کنید؛ با این روش، به راحتی می‌توانید همه چیزهایی را که در ذهنتان دارید روی کاغذ بیاورید و همان‌طوری که فکر می‌کنید، ایده‌هایتان را پرورش دهید. اما مایندمپ دقیقا چیست؟

تکنیک گرافیکی در خدمت خلاقیت شما

مایندمپ تکنیک گرافیکی قدرتمندی است که مانند یک زبان جهانی عمل می‌کند. هزاران نفر از افراد خلاق و موفق، برای آزادسازی توانمندی‌های بی‌نظیر مغز خود از این تکنیک کارآمد استفاده می‌کنند.

در این روش منحصر به فرد با استفاده از تصاویر، رنگ‌ها، اعداد و ریتم، امکان بهره‌برداری بیشتر از توان فکری فراهم می‌شود.

نگاهی به تاریخچه مایندمپ در جهان

اگر چه می‌توان ردپاهایی از مایندمپ را در آثار نوابغی چون ل‍ئ‍وناردو داوین‍چی و آلبرت انشتین مشاهده کرد، اما معرفی این تکنیک به مفهوم امروزی برای اولین بار توسط تونی بوزان محقق و نویسنده انگلیسی صورت گرفت.

این روش امروزه کاربردهای زیادی پیدا کرده است و یکی از راه‌هایی است که آزمایش خود را پس داده است.

از مایندمپ می‌توان در تمامی لحظاتی که در آنها یادگیری، خلاقیت و تفکر شفاف اهمیت دارد استفاده کرد.

برای کشیدن مایندمپ به چه چیز‌هایی نیاز دارید؟

کشیدن مایندمپ برای مغز ما بسیار طبیعی و خوشایند است. در مقیاس میکروسکوپی می‌توان سیناپس‌های مغز را به شاخه‌ها و زیر شاخه‌های مایندمپ تشبیه کرد. این مطللب بدون اجازه از سایت آتش برداشته شده است.

به یاد داشته باشید که زبان اصلی مغز ما بر اساس آنچه می‌گوییم و یا می‌نویسیم طراحی نشده است. مغز از طریق حواس و به کمک ارتباطاتی که بین تصاویر، رنگ‌ها، ایده‌ها و کلمات کلیدی می‌سازد عمل می‌کند.

در واقع دو عامل «تخیل» و «ارتباط» نقش اساسی را در تمامی فعالیت‌های مغزی ایفا می‌کنند و هر دو توسط عواملی چون حواس، حرکت، ریتم، رنگ، تصاویر، اعداد و … تحریک می‌شوند. برای مایندمپینگ ما به کاغذ بدون خط، مداد و یا ماژیک رنگی، مغز و البته خلاقیت نیاز داریم.

هنگامی که به صورت روزمره از مایندمپ استفاده می‌کنید کارایی، قدرت تمرکز و یادگیری شما بالاتر می‌رود زیرا در واقع شما با مغزتان، با زبان مورد علاقه‌اش صحبت می‌کنید.

چطور مایندمپ بکشیم؟

هر مایندمپ مانند یک مسافرت فکری بر روی کاغذ است. همان‌طور که می‌دانید، برای داشتن یک سفر موفق، برنامه‌ریزی مناسب ضروری است. این مطللب بدون اجازه از سایت آتش برداشته شده است.

در قدم اول مقصد خود را تعیین کنید. به عبارت دیگر، ایده اصلی خود را تعیین کنید.

سپس در وسط صفحه، تصویری از آنچه که موضوع اصلی است نقاشی کنید. تا می‌توانید از رنگ‌ها استفاده کنید و ایده‌های جدید را به صورت شاخه‌های منحنی و قوس‌دار به ایده اصلی مرکزی وصل کنید. هر کدام از شاخه‌ها را نام‌گذاری کنید و یا تصویر آن را بکشید.

به مغز خود اجازه دهید تا آزادانه پتانسیل واقعی خود را آشکار کند.

نکته مهم این است که فقط از یک کلمه کلیدی برای هر شاخه استفاده کنید و تا می‌توانید از تصاویر کمک بگیرید.

ارزش یک تصویر هزار برابر یک کلمه است. با این کار به مرور حافظه شما قوی‌تر می‌شود، ایده‌های جدید به ذهنتان می‌رسد و قدرت تمرکز شما به طرز باورنکردنی بهبود می‌یابد.

Most viewed topics today