تشخیص ۸ سرطان با یک آزمایش خون

Submitted by marjan on ی., 01/21/2018 - 18:55
انجمن‌ها

مدت‌هاست که دانشمندان تلاش می‌کنند روش‌های جدیدی ایجاد کنند تا به وسیله آزمایش بتوان بیماری سرطان را زودتر و با تست‌های کم‌تهاجم‌تری شناسایی کرد. تلاش‌های زیادی در این خصوص انجام شده و نتایج امیدوارکننده بوده است. در همین حال محققان اعلام کردند که تشخیص ۸ نوع سرطان با آزمایش خون عملی بوده و می‌تواند بسیار زودتر از دیگر روش‌ها وجود سرطان را تشخیص دهد.


تیمی از محققان دانشگاه جان هاپکینز در حال تست کردن روشی برای شناسایی بیماری سرطان هستند که بسیار سریع‌تر از دیگر شیوه‌های موجود بوده و دسترسی به آن به مراتب راحت‌تر است. از آن‌‌جایی که شیوع سرطان افزایش یافته و با افزایش عمر احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها افزایش می‌یابد، این آزمایش جدید طراحی شده که مردم بتوانند به طور سالانه وضعیت خود را در مورد سرطان بررسی کنند تا مبارزه علیه آن راحت‌تر باشد. متخصصان سرطان اعلام کردند این آزمایش بسیار هیجان‌انگیز است. برای اطمینان کامل از تاثیر این روش آزمایش‌های بیش‌تری نیاز است اما تست‌های اولیه امیدوارکننده بود.

این آزمایش خون بر پایه جست‌وجوی آثار کوچکی که DNA‌های جهش یافته‌ وارد جریان خون می‌کنند، شکل گرفته است. در این آزمایش که با نام CancerSEEK شناخته می‌شود، محققان قادرند جهش‌های ۱۶ ژن را که به طور معمول در بیماران سرطانی افزایش پیدا می‌کند در کنار ۸ پروتئینی که معمولا در بیماران سرطانی منتشر می‌شود جست‌وجو کنند. این آزمایش بر روی ۱۰۰۵ بیمار تست شد که سرطان تخمدان، کبد، معده، پانکراس (لوزالمعده)، مری، روده بزرگ، ریه و یا سرطان پستان داشتند اما به دیگر نقاط بدنشان سرایت نکرده بود. این آزمایش توانست بیماری سرطان ۷۰ درصد از این جمعیت را به درستی تشخیص دهد.

اهمیت این آزمایش آن‌جایی مشخص می‌شود که با تشخیص زودهنگام سرطان، درمان این بیماری راحت‌تر و بسیار موثر‌تر انجام خواهد شد. هم‌اکنون ۵ مورد از این ۸ نوع سرطان که این آزمایش قادر به شناسایی آن‌ها بود هیچ‌گونه علائم اولیه خاصی برای تشخیص ندارند و تنها بعد از بروز عوارض بیماری است که می‌توان وجود آن را تشخیص داد. برای مثال سرطان پانکراس علائم بسیار کمی دارد و ۸۰ درصد افرادی که ابتلای آن‌ها به این بیماری ثابت می‌شود در همان یک سال اول پس از تشخیص بیماری می‌میرند.

در حال حاضر این آزمایش بر روی افرادی که وجود هیچ نوعی از سرطان در آن‌ها تشخیص داده نشده نیز انجام می‌شود. پزشکان امیدوارند این آزمایش بتواند در کنار دیگر روش‌های تشخیص مانند ماموگرافی و کولونوسکوپی مورد استفاده قرار گیرد. هزینه این آزمایش حدود ۵۰۰ دلار برای هر فرد در نظر گرفته شده که معادل هزینه قابل پرداخت برای کولونوسکوپی است.

Most viewed topics today