آقازاده‌ها این‌بار به‌دنبال مناطق آزاد جدید

Submitted by tooraj on پ., 04/05/2018 - 00:15

شرق در بخشی از گزارشی که در شماره امروز خود با عنوان آقازاده‌ها این‌بار به‌دنبال مناطق آزاد جدید چاپ کرده است نوشت: هشت منطقه آزاد و ١٢ منطقه ویژه اقتصادی جدید تأسیس می‌شوند؛ این خبری بود که مرتضی بانک، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، به ایسنا داد تا مشخص شود نه‌تن‌ها نمایندگان مجلس و دولت توجهی به سرنوشت و وضعیت مناطق آزاد و ویژه فعلی ندارند، بلکه علاقه‌ای به تجدیدنظر در اقدامات گذشته با درس‌گرفتن از تجربیات پیشین نیز نشان نمی‌دهند. در شرایطی که به گفته کمال اطهاری مساحت مناطق آزاد فعلی ایران از مساحت مناطق آزاد کشور چین بیشتر است، گویی این میزان از مناطق آزاد اشتهای سیری‌ناپذیر عده‌ای را فرونمی‌نشاند و به نظر می‌رسد تأسیس مناطق آزاد، شیرین‌تر از توسعه و به‌نتیجه‌رساندن مناطق آزاد پیشین است؛ آن‌هم در شرایطی که مناطق آزاد فعلی نیز به‌کلی ماهیت اصلی خود را از دست داده‌اند یا بهتر بگوییم، از ابتدا نیز شانسی برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده نداشته‌اند. در همین شرایط، مدافعان تأسیس مناطق آزاد با توجیهاتی دم‌دستی مانند ایجاد اشتغال یا حمایت از صادرات و مذاکره پشت در‌های بسته، کار خویش را پیش می‌برند.
عناوین اخبار روزنامه شرق در روز پنجشنبه ۱۶ فروردين :
یکی از مواردی که مدافعان وضعیت فعلی مناطق آزاد از آن به‌عنوان سپری در برابر انتقادات استفاده می‌کنند، اشتغال‌زایی مناطق آزاد است. این مدافعان معمولا با کلی‌گویی، تلاش می‌کنند این مناطق را فرصتی برای اشتغال‌زایی نشان بدهند. بااین‌حال، نگاهی به آمار اشتغال ایجادشده در مناطق آزاد، نشان می‌دهد این مناطق از سال ٧٣ تا ٨٨ حدود ٥٠ هزار شغل ایجاد کرده‌اند و پس از آن نیز طبق آنچه شورای عالی مناطق آزاد اعلام کرده، در سال‌های ٩١ تا ٩٥ به ترتیب ١٣، ١٩، ٢٤، ١٩ و ٢٠ هزار شغل در این مناطق ایجاد شده است؛ اعدادی که به‌روشنی نشان می‌دهند برخلاف تصور عمومی و حتی با اعتماد به اعداد اعلامی شورای عالی مناطق آزاد که یقینا خوش‌بینانه تهیه می‌شوند، این مناطق با وجود هزینه‌های مادی و معنوی عظیم، عملا نقشی در ایجاد اشتغال در کشور ندارند. از آن سو، نگاهی به وضعیت زمین‌ها و ساخت‌وساز در این مناطق، به‌خوبی نشان می‌دهد چگونه سوداگران زمین یکی از برندگان بزرگ بازی مناطق آزاد بوده‌اند.

زمانی که منطقه آزاد ایجاد شود، زمین گران می‌شود؛ این را دیگر همه می‌دانند، اما خوش‌به‌حال آنهاست که بدانند کجا و چه زمانی قرار است منطقه آزاد ایجاد شود. همین رانت اطلاعاتی است که تأسیس منطقه آزاد را در نقاط مختلف برای برخی بسیار شیرین می‌کند و کار را تا آنجا پیش می‌برد که به گوش می‌رسد افرادی پس از خریداری گسترده زمین در برخی نقاط، تلاش می‌کنند در همان نقاط منطقه آزاد ایجاد کنند. در سوی دیگر این معامله پرسود، بومیانی هستند که جیبشان طاقت تحمل افزایش قیمت مسکن و اجاره آن را ندارد؛ اینجاست که تبعید اجباری ساکنان کم‌درآمد بومی این مناطق به حاشیه‌ها رخ می‌دهد و هر کسی که توان مالی لازم را برای ادامه زندگی در مناطق شهری ندارد، باید جای دیگری را برای ادامه حیات پیدا کند. آنچه بر سر کارمندان اجاره‌نشین برخی شهر‌های ایران پس از تبدیل‌شدن منطقه زندگی‌شان به منطقه آزاد آمده، آنچنان آشکار است که دیگر کسی حتی تلاشی برای پنهان‌کردن آن نمی‌کند. از سوی دیگر، برخی مناطق آزاد هم پا را فراتر گذاشته و به کسب سود از طریق صدور پروانه ساخت‌وساز مشغول‌اند. یکی از نمونه‌های جالب این موضوع، منطقه آزاد انزلی است که در مناطق روستایی (که طبق قانون، صدور پروانه ساخت و عواید حاصل آن در این مناطق باید به دهیاری‌ها برسد و خرج روستا‌ها شود) پروانه ساخت‌وساز صادر می‌کند و عوارض و جرایم حاصل را نیز به جیب خود می‌ریزد. مسئله‌ای که با وجود اعتراض گسترده ساکنان این مناطق و پیگیری‌های صورت‌گرفته، هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است. استاندار گیلان دراین‌باره می‌گوید در حال توافق با منطقه آزاد انزلی است تا در کنار دریافت درآمد‌های عمرانی، هزینه‌های عمرانی روستا‌ها را بپذیرد یا به‌کلی این درآمد‌ها را به دهیاری‌ها واگذار کند؛ پیشنهادی که مشخص نیست از طرف رضا مسرور، مدیرعامل منطقه آزاد انزلی که نسبتی فامیلی با محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور نیز دارد، پذیرفته خواهد شد یا نه.

خب به سلامتی دیگه سند شش دنگ بزنن به نام خودشون دیگه. مردم بیچاره کجای این بازی هستند خدا می دونه؟
همین آقازاده ها رو که فساد مالی می کنند باید تک تک اعدامشون کنند تا فساد ریشه کن بشه.

با تجاری کردن یک منطقه، زمین های اونجا رو گرون میفروشن یه پول حسابی می زنن به جیب.از طرف دیگه جنس قاچاق وارد می کنن یه سری دیگه پول می زنن به جیب.
خلاصه که از وجب وجب این خاک پول در میارن و بعدشم نه حسابی و نه کتابی فرار میکنن میان این ور دنیا پیش خودمون.
الآن مگه تو همین تورنتو از همین جنابان کم داریم؟!!

جزئیات یک پرونده فرار مالیاتی | ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول شد
رئیس کل سازمان مالیاتی با اشاره به برخی شگردها برای فرار مالیاتی، از بررسی پرونده یک شرکت که دفتر مرکزی آن در مناطق آزاد به ثبت رسیده بود و وصول ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات خبر داد.
به گزارش مهر به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی؛ سیدکامل تقوی نژاد در خصوص مزایا و معایب مالیاتی موضوع افزایش تعداد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور که قرار است بزودی در مجلس به بحث گذاشته شود، گفت: افزایش تعداد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور باید با بررسی دقیق تاثیرگذاری آن در سایر بخش‌ها صورت بگیرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی اظهارداشت: طبق قانون فعالیت‌هایی که در اینگونه مناطق صورت می‌گیرد از پرداخت مالیات به مدت ۲۰ سال معاف هستند. اینکه در گذشته آیا این مناطق در راه توسعه اقتصادی کشور در بخش های صادرات و تولید موثر واقع شدند و یا خیر؟ باید توسط متخصصان امر بررسی شود.

تقوی نژاد ادامه داد: اگر عملکرد اینگونه مناطق در جهت اهداف اولیه‌ای که برای آنها پیش‌بینی شده مورد بازبینی قرار بگیرند منجر به بهبود رقابت تولیدکنندگان داخلی می‌شود، بنابراین اگر رونق تولید باعث کاهش درآمدهای مالیاتی کشور شود هم قابل پذیرش است.

وی تصریح کرد: امروز در کشور تولید اهمیت بیشتری دارد و از محل فعالیت‌های تولیدی باید بتوان صادرات انجام داد که نهایتا بتوان بخش مهمی از ارز مورد نیاز کشور را تامین کرد. اگر این مناطق به شکل فعلی بخواهند ادامه فعالیت بدهند ممکن است معافیت مالیاتی برقرار شود، ولی هدف اولیه از تاسیس مناطق آزاد را تامین نکند.

معاون وزیر اقتصاد در خصوص فعالیت شرکت‌های صوری و فرار مالیاتی اینگونه شرکت‌ها، اظهارداشت:‌ ما در کل کشور ۳ هزار شرکت صوری شناسایی کردیم که ممکن است برخی در مناطق آزاد فعالیت داشته باشند.

به گفته تقوی نژاد، شگردهایی که برخی انجام دادند این است که محل ثبت و دفتر مرکزی شرکت را به مناطق آزاد منتقل کردند ولی فعالیت آنها در سرزمین اصلی بوده و این مسئله در سازمان مالیاتی مورد توجه قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: بررسی اسناد یک شرکت که دفتر مرکزی آن در مناطق آزاد بود مشخص کرد که این شرکت یا اظهارنامه مالیاتی ارایه نمی‌کرد و یا با سود اندک و همچنین زیان اظهارنامه می‌داد ولی فعالیت اصلی و عمومی آن در سرزمین اصلی بود. تاکنون بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان از این شرکت مالیات دریافت شد.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه از این نوع شرکت ها ممکن است وجود داشته باشد گفت: همچنین شرکت‌هایی هستند که پرونده آنها در مراحل دادرسی است و سازمان مالیاتی ادعای آن را دارد که باید مالیات بپردازند. از سویی نیز باید مراقبت شود که مناطق آزاد به جای تولید و صادرات به محلی برای واردات تبدیل نشوند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی بیان داشت: در هر صورت باید گفت فرار مالیاتی داریم و اینگونه فعالیت‌ها در بخش پنهان اقتصاد صورت می‌گیرد ولی اگر ما این نوع شرکت‌ها را پیدا کنیم و یا تراکنش‌های آنها بررسی شود، از آنها مالیات مطالبه می‌شود.

Most viewed topics today