زائران اربعین بار دیگر قربانی تصادف رانندگی شدند: دست کم ۱٩ کشته

Submitted on ش., 09/02/2023 - 07:53

 روز شنبه ۱۱ شهریور، مسئولان بهداشتی عراق خبر دادند که دو مینی‌بوس حامل زائران اربعین، در استان صلاح‌الدین (شمال کشور) با یکدیگر تصادم کرده‌اند.

این حادثه حوالی ساعت یازده شب – جمعه ۱٠ شهریور-  در جاده ارتباطی شهرستان دُجَیل و سامرا رخ داده. ظاهراً اغلب کشته‌شدگان کسانی بوده‌اند که بعد از انجام زیارت، از شهرستان سامرا باز می‌گشته‌اند.

طبق آخرین خبرها ۱۲ نفر از کشته‌شدگان ایرانی، چهار نفر تبعۀ افغانستان و دو نفر تبعۀ عراق بوده و ۱۱ نفر نیز مجروح شده‌اند. اما این آمار هم قطعی نیست.

خبرگزاری فرانسه احتمال می‌دهد که علت تصادف، به خواب رفتن یکی از رانندگان بوده باشد. به گفتۀ شاهدان، این خودرو از مسیر خود خارج شده و با مینی‌بوسی که از روبرو می‌آمده برخورد کرده است. هر دو راننده کشته شده‌اند.

جمهوری اسلامی تلاش می‌کند تا در اربعین هرسال شمار بیشتری زائر به عراق بفرستد. اگرچه مقامات نظام مدعی‌اند که امسال بیش از سه میلیون ایرانی به عراق رفته‌اند اما این رقم با سایر آمار مطابقت نمی‌کند. وزارت کشور عراق گفته است که مجموعاً ۲٫۶ میلیون زائر از طریق زمینی و هوایی وارد عراق شده‌اند.

این در حالی است که هنوز چهار روز به اربعین (چهل روز بعد از عاشورا یا چهلم امام سوم شیعیان) باقی مانده است.

شمار حوادث رانندگی ایام اربعین در سال‌های اخیر مدام افزایش داشته است. پنج روز قبل، چهار حادثۀ رانندگی روی هم بیست قربانی گرفت که آنها نیز اکثراً ایرانی بودند.

به طور کلی آمار تصادف‌های جاده‌ای در عراق بسیار بالاست. طیق آمار وزارت بهداشت عراق، در سال ۲٠۲۲، بیش از ۴٩٠٠ نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند، یعنی به طور متوسط ۱۳ نفر در روز.

این رقم در ایران باز هم بیشتر است.طبق آخرین آمار، شمار قربانیان تصادف‌های رانندگی در ایران به طور متوسط روزی ۲٨ نفر است.

از افغانستان آمار جدید در دست نیست. اما هفت سال قبل وزارت حمل و نقل افغانستان اعلام کرده بود که از نظر شمار کشته‌شدگان در کشور های منطقه، بنگلادش در رتبۀ اول و افغانستان در رتبۀ دوم قرار دارند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز