یونیسف: کمبود بودجه، ۸۷۵ هزار کودک در افغانستان را با خطر سوءتغذیه حاد در سال جاری روبه‌رو کرده است

Submitted on پ., 05/11/2023 - 09:10

ملانی گالوین، رئیس تغذیه یونیسف یا صندوق کودکان سازمان ملل، امروز پنج‌شنبه ۲۳ ثور/۱۳مه در پیامی ویدیویی گفته که غذای درمانی آماده، آسان‌ترین و موثرترین روش برای نجات کودکان از سوءتغذیه است، اما به دلیل کمبود بودجه، یونیسف دیگر توان خریداری و توزیع این غذای درمانی به بیمارستان‌های افغانستان را ندارد.

به گفته‌ی رئیس تغذیه یونیسف در افغانستان، غذای درمانی آماده، کودکانی را که با مشکل سوءتغذیه روبه‌رو هستند در مدت ۸ هفته، درمان می‌کند.

یونیسف می‌گوید هم‌اینک با خلاء بودجوی ۲۱ میلیون دلاری در افغانستان روبه‌رو هستند که در نبود این بودجه، امکان خریداری غذای درمانی آماده و توزیع آن به بیمارستان‌های افغانستان را نخواهند داشت.

به بنیاد آمارها، پس از برگشت طالبان به قدرت، اقتصاد افغانستان با سرشیبی سقوط روبه‌رو شد و درصدی بزرگی از مردم، راه درآمد و کارهای‌ خود را از دست دادند. درپی همین تحولات، آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد از مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و با مشکل جدی عدم دسترسی به مواد غذایی روبه‌رو هستند.

چالش اقتصادی ناشی از تحولات سیاسی سبب شده تا سوءتغذیه به یکی از بیماری‌های جدی و فراگیر در افغانستانی که هم‌اینک با بحران انسانی جدی دست‌وپنجه نرم می‌کند، تبدیل شود.

سوءتغذیه حاد در کوتاه مدت، خطرات جانی را درپی دارد و در دراز مدت، مشکل عدم رشد و نیز اختلالات ذهنی را درپی خواهد داشت. اختلالات و مشکلاتی که در تمام زندگی با کودک باقی خواهد ماند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز