یک هیئت سعودی برای فراهم کردن مقدمات بازگشایی سفارت به تهران سفر کرد

Submitted on ی., 04/09/2023 - 09:32

دو روز پس از ملاقات تاریخی وزرای خارجه جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در چین، یک «هیئت فنی» از سوی پادشاهی سعودی به ریاست اصر بن عوض آل غنوم به ایران آمدند. بنابر گزارش خبرگزاری ایسنا، اعضای این هیئت یکشنبه ٢٠ فروردین از ساختمان سفارت عربستان واقع در خیابان نیلوفر تهران بازدید کردند.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) به نقل از وزارت خارجه این کشور شنبه خبر سفر این هیئت را داده بود. هدف از سفر آن اجرای توافق سه جانبه مشترک بین عربستان سعودی، جمهوری اسلامی و جمهوری خلق چین که در ١٩‬ اسفندماه ١٤‬٠١ در پکن به امضا رسید، ذکر شده است.

سفر «هیئت فنی» سعودی در دیدار شاهزاده فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که ٦‬ آوریل (١٧ فروردین) در پکن برگزار شد، برنامه‌ریزی شده بود. دو وزیر خارجه در این دیدار بیانیه مشترکی در راستای بازگشایی سفارت‌خانه‌ها امضا کردند.

خبرگزاری دولتی ایسنا همچنین اعلام کرد که قرار است یک هیات فنی از ایران نیز هفته جاری برای بازدید از سفارت خانه تهران در ریاض و فراهم کردن مقدمات بازگشایی سفارت ایران در عربستان ، راهی این کشور شود.

روند عادی‌سازی روابط دو کشور بعد از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک اتفاق می‌افتد. روابط دیپلماتیک ایران و عربستان در سال ۱۳۹۴ در پی حمله عده‌ای به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری عربستان در مشهد قطع شد. عاملان حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان که بنابه گفته برخی رسانه‌ها از عناصر نزدیک به حاکمیت بودند هیچ‌گاه تحت تعقیب قضایی قرار نگرفتند. 

تنش‌ها میان دو کشور در سپتامبر ۲۰۱۹ با حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عمق خاک عربستان سعودی افزایش یافت. در این حمله، بخشی از ظرفیت تولید نفت عربستان سعودی از بین رفت و ریاض، ایران را به دست داشتن در حمله متهم کرد. اتهامی که تهران آن را رد می‌کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز