وزیر خارجه آلمان، موضع آفریقای جنوبی در قبال جنگ اوکراین را به چالش کشید

Submitted on س., 06/27/2023 - 11:31

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، امروز، سه شنبه بیست و هفتم ژوئن، طی بازدیدی از پرتوریا که عمدتاً بر مسائل انرژی و آب و هوا متمرکز بود، به جنگ در اوکراین اشاره کرده و گفت: «برای پایان دادن به این رنج، جنگ باید پایان یابد. برای پایان جنگ، روسیه باید بمباران را متوقف کرده و سربازان خود را خارج کند. این جنگ حمله به منشور سازمان ملل متحد و قوانین الزام آوری است که از همه ما محافظت می‌کند».

وی که در حضور نالندی پاندور، وزیر روابط خارجی و همکاری های بین المللی آفریقای جنوبی، سخن می‌گفت مستقیماً به اتهاماتی که متوجه آفریقای جنوبی ست اشاره نکرد اما تاکید کرد که «افزایش قیمت مواد غذایی و نفت که سختی هایی را در سراسر قاره آفریقا ایجاد کرده، نتیجه تهاجم غیرقانونی روسیه به اوکراین است».

وزیر روابط خارجی آفریقای جنوبی در این دیدار به رابطه «بسیار اساسی» بین آفریقای جنوبی و آلمان اشاره کرده و گفت: «آفریقای جنوبی و آلمان ارزش‌های مشترک زیادی در زمینه صلح و امنیت، حقوق بشر، تغییرات آب و هوا، پایداری و توسعه اقتصادی دارند. آلمان سومین شریک تجاری بزرگ آفریقای جنوبی پس از چین و ایالات متحده است».

موضع آفریقای جنوبی در جنگ اوکراین از زمانی که روبن بریگیتی، سفیر ایالات متحده در این کشور، آفریقای جنوبی را به ارسال سلاح به روسیه متهم کرد، در کانون توجه قرار گرفته است.

وی در گفتگو با رسانه‌های محلی اعلام کرد که آمریکا اطمینان دارد در یک کشتی باری روسی که اوایل دسامبر ۲۰۲۲ در نزدیکی کیپ‌تاون لنگر انداخته بود «سلاح و مهمات» بارگیری شده است. به گفته وی، این کشتی به مقصد روسیه حرکت کرده است.

این اتهامات باعث نگرانی جدی متحدان غربی آفریقای جنوبی در مورد موضع این کشور در قبال جنگ اوکراین شد. قانونگذاران آمریکایی حتی خواستار نوعی مجازات برای توسعه‌یافته‌ترین اقتصاد آفریقا به دلیل موضع این کشور در طرفداری از روسیه شدند.

آفریقای جنوبی در پی اتهامات مطرح شده در ماه مه، تلاش کرده است تا از اعتبار بین المللی خود و روابط با شرکای غربی محافظت کند.

دولت آفریقای جنوبی می‌گوید در جنگ اوکراین بی طرف است و ارسال محموله تسلیحاتی به روسیه را رد می‌کند. در عین حال سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی دستور داده تا در مورد سفر سال گذشته کشتی باری روسی که به اتهام حمل سلاح برای دولت روسیه تحت تحریم‌های ایالات متحده است، تحقیق شود.

این در حالی ست که میزبانی اجلاس سران بریکس توسط این کشور که برای ماه اوت برنامه ریزی شده است یک خطر دیپلماتیک احتمالی محسوب شده و می‌تواند روابط آفریقای جنوبی با غرب را تیره تر کند. چرا که هرچند حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از سوی دادگاه کیفری بین المللی به اتهام جنایات جنگی به دلیل ربودن کودکان از اوکراین صادر شده، آفریقای جنوبی از وی دعوت کرده است تا در این اجلاس شرکت کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز