ویروس کرونا در ایران: شمار مبتلایان به بیش از ۵۵ هزار نفر رسید؛ خطر شیوع کرونا هنوز تهران را تهدید می کند

Submitted on ش., 04/04/2020 - 12:53

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز شنبه ١٦ فروردین، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ٢٥٦٠ بیمار جدید مبتلا به کووید-١٩ در کشور شناسایی شده اند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ٥٥ هزار و ٧٤٣ نفر رسیده است».

وی افزود: «تا کنون ١٩٧٣٦ نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا در کشور، بهبود یافته و ترخیص شده اند».

کیانوش جهانپور در ادامه گفت: «متاسفانه در طول ٢٤ ساعت گذشته، تعداد ١٥٨ نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا، جان خود را از دست دادند ومجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری در کشور، به ٣٤٥٢ نفر رسیده است».

وی افزود: «تعداد ٤١٠٣ نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا در کشور، در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند».

همچنین معاون بهداشت وزارت بهداشت، از غربالگری بیش از ۶۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مردم در بسیج ملی مقابله با کرونا تا بعد از ظهر روز گذشته خبر داد.

بنا به گفتۀ کمیتۀ اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا، واحدهای توزیعی، خدماتی و تجاری که مشمول ممنوعیت، محدودیت تردد و تجمع بوده اند، تا اطلاع بعدی این کمیته همچنان تعطیل خواهند بود اما  فعالیت کلیۀ واحدهای تولیدی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، از تاریخ ۱۶ فروردین ماه بلامانع خواهد بود.

حسن روحانی: طرح فاصله گذاری اجتماعی، با تبدیل به طرح فاصله گذاری هوشمند، ادامه می یابد

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، روز شنبه ١٦ فروردین، در جلسه ای با رؤسای کمیته های اجتماعی، امنیتی، آموزشی، بهداشتی، اداری، اقتصادی و اصناف ستاد ملی مقابله با کرونا، تأکید کرد: «رؤسای کمیته های گوناگونِ ستاد ملی مبارزه با کرونا موظند ارزیابی دقیقی از میزان تأثیر مرحلۀ دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی انجام دهند تا بر اساس آن تصمیمات لازم اتخاذ شود».

وی تصریح کرد: «نباید بدون مطالعه و دقت نظر تصمیم گرفت؛ باید برای دورۀ بازگشایی، پس از اطمینان از ایجاد وضعیت تثبیت شده در مدیریت مقابله با کرونا، پروتکل‌های متنوع و مختلفی با دقت نظر در تمامی حوزه‌ها طراحی و متناسب با هر کسب و کار اجرا شود؛ به گونه ای که اطمینان حاصل شود از چه زمانی دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند با سلامت کامل به مراکز آموزشی مراجعه کنند». 

او با بیان اینکه طرح فاصله گذاری اجتماعی با تبدیل به طرح فاصله‌گذاری هوشمند ادامه خواهد یافت، افزود: «مختصات اجرای این طرح باید مشخص و مدون باشد و امروز توسط وزارت بهداشت اعلام خواهد شد».

خطر کرونا هنوز تهران را تهدید می کند؛ باید منتظر تکانه های بیماری در پایتخت باشیم 

علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به استمرار افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در این شهر گفت: «شرایط این بیماری هنوز در تهران به مرحلۀ ثبات نرسیده است و نباید فریب کاهش مراجعات به مراکز درمانی را خورد».

وی افزود: «کمتر شدن مراجعات به مراکز درمانی، نباید موجب شود گمان کنیم که خطر این بیماری در تهران فروکش کرده است، چون هنوز برخی از مسافران نوروزی، به خانۀ خود برنگشته اند و این دسته از افراد می‌توانند ناقل ویروس به دیگران باشند».

او با تأکید بر اینکه خطرات دورۀ نهفتگی بیماری هنوز نمایان نشده است، تصریح کرد: «طرح فاصله گذاری اجتماعی نباید دچار خدشه شود، زیرا در چند روز گذشته با اجرای این طرح، وضعیت تاحدودی قابل قبول شده است؛ تصمیمات ما نباید با ماندن مردم در خانه تناقض داشته باشد، زیرا در این صورت دوباره شاهد طوفانی شدن بیماری خواهیم بود».

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: «باید منتظر تکانه‌های بیماری در تهران باشیم، زیرا شرایط در تهران هنوز به ثبات نرسیده است و نگرانی های بازگشت موج دوم مسافران‌نوروزی به قوت خود باقی است تا بتوانیم تحلیل دقیق تری از شرایط ارائه دهیم».

نگرانی معاون وزارت بهداشت از ترافیک امروز تهران

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ایران، روز شنبه ١٦ فروردین، در نشستی خبری با اصحاب رسانه که به صورت کنفرانس ویدیویی برگزار شد،  گفت: «میزان ترافیک امروز تهران، برای ما نگران کننده است و این افراد می‌توانند ویروس را به منزل یا محل کار انتقال دهند». وی افزود: «استان تهران نقشی کلیدی دارد و شیوع ویروس کرونا حتی در سطح متوسط هم در این شهر، نگران کننده است».

 او در رابطه با وضعیت شیوع کرونا در استان های ایران گفت: «در استان‌هایی که ابتلا زودتر شروع شده‌ بود، روند نزولی است اما متاسفانه استان‌هایی که شیوع را دیرتر تجربه کردند، وضعیت صعودی دارند».

شکرالله حسن بیگی معاون اجتماعی و سیاسی استاندار تهران نیز گفت: «متاسفانه امروز سطح شهر تهران از روزهای عادی هم شلوغ‌تر به نظر می‌رسید و ترافیک در برخی معابر سنگین بود؛ به نظر می رسد برخی مشاغل و شرکت های خصوصی از دستور و مصوبۀ دولت تبعیت نکرده باشند.» 

تعداد ٢٢٧ هزار خودرو با پلاک غیر بومی، از مبادی ورودی شهرها بازگردانده شدند                       

سرهنگ ایوب شرافتی جانشین رییس پلیس راه راهور ناجا، با بیان اینکه تا روز بیستم فروردین ماه و پایان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، طرح کنترل مبادی ورودی و خروجی شهرها توسط نیروهای پلیس راهور همچنان ادامه دارد، گفت: «تا پایان روز گذشته حدود ۲۲۷ هزار خودرو پلاک غیربومی از مبادی ورودی شهرهای کشور برگردانده شده اند و ترددها در روز گذشته ۷۱ درصد کاهش داشته است». 

وی افزود: «از آغاز طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تاکنون، تعداد ۱۲ هزار و ۸۰۰ خودرو اعمال قانون شده‌اند و جریمۀ ۵۰۰ هزار تومانی شامل حال این افراد شده است؛ همچنین خودروی همۀ این افراد نیز به صورت سیستماتیک به مدت یک ماه توقیف خواهد شد».

ابتلای ٧٠ نفر از پرسنل مترو و اتوبوسرانی به کرونا 

محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، گفت: شواهد عینی از خطوط نشان می‌دهد، از صبح امروز با آغاز فعالیت برخی شرکت‌ها و ادارات، تعداد مسافران زیاد شده است.

وی افزود : «تا کنون ٤٠ نفر از همکاران ما به کرونا مبتلا شده‌اند و متاسفانه از میان آنها، دو نفر از رانندگان اتوبوس، جان خود را از دست داده اند».

فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران نیزدر خصوص وضعیت جمعیت مترو در روز جاری گفت: «با توجه به اینکه امروز اولین روز کاری ما است، تعداد قطارها را افزایش دادیم اما قطارها خلوت است».

وی افزود:« تعداد ۳۰ نفر از همکاران ما به کرونا مبتلا شده اند که تحت مداوا هستند و  نحوه درمان آنها پیگیری می شود».

او با بیان اینکه اگر میزان حضور مسافر در مترو بخواهد به یک میلیون و هشتصد هزار نفر برسد، رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای ما سخت خواهد بود، گفت: «بهتر است همه مسافران از دستکش و ماسک استفاده کنند و از دستفروشان داخل واگن‌ها خرید نکنند و فاصله‌گذاری اجتماعی در آسانسورها و پله‌های برقی رعایت شود».

فوت سه راننده تاکسی در اثر کرونا

علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، گفت: «متاسفانه سه نفر از رانندگان تاکسی در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند».

وی همچنین در خصوص استفاده از تاکسی‌ها در روز جاری گفت: «متاسفانه امروز شاهد افزایش مسافر در خطوط مختلف بودیم که نسبت به هفته گذشته رشد داشته است». 

وسایل حمل و نقل عمومی مشهد تا ۲۳ فروردین تعطیل شد

براساس تصمیم شورای شهر مشهد و به جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، خطوط قطارشهری و ناوگان اتوبوسرانی این شهر تا ۲۳ فروردین‌ همچنان تعطیل خواهد بود.

همچنین اختیار تصمیم‌گیری برای تمدید عدم و یا کاهش ساعات سرویس‌های خطوط مترو و اتوبوس از ۲۳ فروردینتا پایان فروردین هم به شهردار مشهد تفویض شده است.

رها شدن ٥ هزار معتاد در سطح شهر تهران

سیدمالک حسینی سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: « براساس مشاهدات ما اکنون در حدود ۴ تا ۵ هزار نفر از معتادان در سطح شهر رها شده‌اند و در بسیاری از مسیرها و حاشیه بزرگراه‌ها شبانه قابل مشاهده هستند.»

او دربارۀ وضعیت گرمخانه‌ها در پی شیوع کرونا گفت: «یکی از نگرانی‌های جدی ما گروه‌های جدید ازجمله معتادان مراکز ماده ۱۶ و زندانیانی هستند که آزاد شده اند و می‌خواهند در گرمخانه‌ها حضور یابند؛ زیرا اگر مبتلا به کرونا باشند یک چالش جدید برای ما ایجاد می‌کند، این در حالیست که ما برای حدود ۶۰ درصد جمعیت ثابت گرمخانه‌ها تدابیری در نظر گرفته‌ایم و زمان ماندن آنها در گرمخانه هم بیشتر شده است.  وی افزود: «برای این منظور، دو گرمخانه بانوان و آقایان را برای قرنطینه کامل اختصاص داده‌ایم».

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز