ولینگتون: ایران در امور اجتماعی نیوزیلند مداخله می‌کند

Submitted on جمعه, 08/11/2023 - 08:39

آژانس امنیت و اطلاعات داخلی نیوزیلند، امروز، جمعه یازدهم اوت، گزارش تحلیلی خود از تهدیدهای امنیت این کشور را برای نخستین بار به صورت علنی منتشر و اعلام کرد که چین، ایران و روسیه در حال مداخله خارجی در این کشور هستند.

سرویس امنیتی نیوزیلند در این گزارش با اظهار آگاهی از اینکه در سطح بین‌المللی، برخی کشورها، مخالفانی را که تهدیدی برای دولتها محسوب می‌شوند، در داخل کشور و یا حتی پس از فرار به کشورهای ثالث، ترور می کنند و اینکه ایران معمولا در پاسخ به تهدیدات علیه جمهوری اسلامی، به دنبال خاموش کردن صدای مخالفان است، تاکید می‌کند که اگرچه تا کنون تحقق چنین فعالیتهایی در نیوزلند بعید بوده اما سرویس امنیتی این کشور با توجه به رفتار تهاجمی فزاینده ایران در سطح بین المللی، به ارزیابی این تهدید ادامه می‌دهد.

بر اساس بررسی های این سازمان، «جمهوری اسلامی از طریق تهیه گزارش و نظارت بر جوامع ایرانی و گروه‌های ناراضی ساکن نیوزیلند، در امور اجتماعی این کشور مداخله کرده است».

اندرو همپتون، مدیر کل آژانس امنیت و اطلاعات داخلی نیوزیلند، سازمانی که پیشتر در زمینه انتشار اینگونه اطلاعات رویکردی محرمانه در پیش گرفته بود، در این گزارش تصریح می‌کند که سرویس اطلاعات امنیتی این کشور به اشتراک گذاشتن بیشتر بینش های خود به صورت عمومی را ارزشمند می‌داند.

تصمیم بر انتشار غیرعلنی گزارشهای سرویس اطلاعاتی نیوزیلند، پس از بزرگترین فاجعه تیراندازی مسلحانه در تاریخ این کشور اتخاذ شده بود. فاجعه ای که در سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاد و در آن، یک فرد سفیدپوست نژادپرست با تیراندازی گسترده موجب کشته شدن ۵۱ مسلمان در مسجد شهر کریست چرچ نیوزیلند شد.

سرویس امنیتی نیوزیلند و آژانس های امنیتی دیگر، در آن زمان به دلیل منحرف شدن توجه شان و تمرکز بیش از حد روی تهدید افراط گرایی اسلامی، مورد انتقاد قرار گرفته بودند.

بر اساس اعلام سرویس اطلاعات و امنیت نیوزیلند، برجسته‌ترین مورد مداخله خارجی در این کشور، هدف قرار دادن مستمر جوامع مختلف چینی مقیم نیوزیلند توسط افرادی است که با بازوی اطلاعاتی حزب کمونیست حاکم چین ارتباط دارند.

در این بیانیه ضمن اشاره به آگاهی و نگرانی سازمان امنیت و اطلاعات داخلی از فعالیت های اطلاعاتی چین «در داخل و علیه نیوزیلند»، آمده است که تلاش‌های پکن برای پیشبرد مشارکت سیاسی، اقتصادی و نظامی خود در اقیانوس آرام، باعث رقابت استراتژیک شده است. 

آژانس امنیت و اطلاعات داخلی نیوزیلند، جنگ اوکراین را با مشکلات متعددی از جمله افزایش رقابت ژئوپلیتیکی، اختلال در زنجیره تامین مواد اولیه، تلاش برای جاسوسی از سایر کشورها و ایجاد و انتشار اطلاعات نادرست مرتبط می‌داند.

در گزارش این آژانس آمده است: با اینکه «کمپین‌های بین‌المللی اطلاعات نادرست روسیه، به طور خاص نیوزیلند را هدف قرار نداده اما بر دیدگاه‌ برخی نیوزلندی‌ها تأثیر گذاشته است».

بنا بر اعلام سرویس اطلاعات و امنیت نیوزیلند، این کشور «همچنان شاهد زبان تحریک‌آمیز و سوء استفاده خشونت‌آمیز آنلاینی است که طیف گسترده‌ای از افراد از جوامع  به حاشیه رانده شده را هدف قرار می‌دهد».

بر این اساس، افراط گرایی خشونت آمیز همچنان یک تهدید محسوب می شود و احتمالاً افرادی در نیوزیلند وجود دارند که قصد و توانایی انجام حملات تروریستی داخلی را دارند. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز