ولادیمیر پوتین رهبران آفریقایی را به گفتگو با اوکراین تشویق کرد

Submitted on جمعه, 07/28/2023 - 11:47

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، امروز، جمعه بیست و هشتم ژوییه، طی سخنانی در روز دوم و پایانی نشست روسیه و آفریقا، از نقش فزاینده این قاره در امور جهانی قدردانی کرده و با تاکید بر اینکه روسیه با ابتکار رهبران آفریقا برای صلح اوکراین با احترام برخورد کرده و آن را با دقت ارزیابی می‌کند، گفت: «این یک موضوع حاد است و ما از در نظر داشتن آن طفره نمی‌رویم».

بر اساس گزارش اسوشیتدپرس، رئیس‌جمهور روسیه، امروز، رهبران کشورهای آفریقایی را تشویق کرد تا با اوکراین که می‌گوید تا زمانی که نیروهای روسی عقب نشینی نکنند از مذاکره امتناع خواهد کرد، گفتگو کنند. وی گفت: "من معتقدم لازم است با طرف مقابل نیز صحبت کنیم، اگرچه ما از دوستان آفریقایی خود به خاطر توجه آنها به این موضوع سپاسگزاریم."

هیاتی از آفریقا، در ماه ژوئن، نخست به اوکراین و سپس به روسیه سفر کرد تا پیشنهاد خود را جهت حل منازعهٔ میان کی‌یف و مسکو ارایه کند.

سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی که رهبری توسعه‌یافته‌ترین کشور جنوب صحرای آفریقا را بر عهده دارد، در جلسه امروز ضمن اشاره به علاقه رهبران آفریقایی جهت تعامل بیشتر در زمینه پیشنهاد صلح، علیه بهره‌برداری از این قاره صحبت کرد و گفت: «باید جلوی کشورهایی که ثروت و دارایی‌های خود را بر اساس مواد معدنی موجود در خاک آفریقا حساب می‌کنند را بگیریم .»

از آنجا که خروج مسکو از توافق دریای سیاه، قراردادی که امکان ارسال غلات از اوکراین را فراهم می‌کند، نگرانی‌ها را در مورد بحران جهانی غذا افزایش داده، ولادیمیر پوتین، در سخنرانی خود مجدداً بر تعهد روسیه جهت حفظ عرضه ثابت غلات و سایر محصولات کشاورزی به قاره آفریقا تأکید کرده و گفت: "روسیه همیشه یک تامین کننده بین المللی معتبر محصولات کشاورزی بوده و با ارائه غلات و سایر منابع رایگان، به حمایت از کشورها و منطقه نیازمند ادامه خواهد داد."

پوتین از نقش آفریقا در "نظم جهانی چند قطبی" در حال ظهور قدردانی و خاطرنشان کرد:

"عصر هژمونی یک یا چند کشور در حال گذشتن است. البته نه بدون مقاومت از جانب آنهایی که به یکه تازی و انحصار خود در امور جهانی عادت کرده اند."

وی گفت: روسیه قصد دارد روابط تجاری و اقتصادی با آفریقا را گسترش دهد و با بخشیدن ٩‬٠ میلیون دلار دیگر از طلب خود، به تلاش ها برای کاهش بار بدهی این قاره ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهور روسیه، دیروز در افتتاحیه اجلاس سران روسیه و آفریقا، اعلام کرد که در سه تا چهار ماه آینده، بورکینافاسو، زیمبابوه، مالی، سومالی، اریتره و جمهوری آفریقای مرکزی، هر کدام از روسیه بین ٢٥ تا ٥٠ هزار تن غلات بدون هزینه دریافت خواهند کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در پاسخ به وعده پوتین مبنی بر ارسال غلات رایگان، خاطرنشان کرد که چنین اهدایی نمی‌تواند تاثیر قطع صادرات غلات توسط مسکو را که همراه با اوکراین، بزرگترین تامین کننده جهان است، جبران کند.

مسکو، هفته گذشته، ضمن شکایت از توقف صادرات محصولات روسیه، از تمدید قراردادی که در ژوئیه سال گذشته امضا شد و به اوکراین اجازه می‌داد به رغم درگیری‌ها، غلات و محصولات کشاورزی خود را از طریق دریای سیاه صادر کند، خودداری کرد.

توافقی که یک سال پیش با میانجیگری سازمان ملل متحد و ترکیه انجام شد، بنادر دریای سیاه اوکراین را که به دلیل درگیری مسدود شده بودند، بازگشایی کرد و تضمین داد که کشتی‌هایی که وارد آنها می‌شوند مورد حمله قرار نخواهند گرفت. 

دومین اجلاس سران روسیه و آفریقا، از دیروز، بیست و هفتم ژوییه، به مدت دو روز با عنوان صلح، امنیت و توسعه در نمایشگاه سن پترزبورگ برگزار می‌شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز