تورم کانادا افزایش یافته است، پیش‌بینی می‌شود که قیمت مواد غذایی در نیمه دوم سال به بالاترین حد خود برسد

Submitted on جمعه, 07/28/2023 - 20:24

نظرسنجی جدید یاهو/مارو نشان می‌دهد که اکثر کانادایی‌ها فکر می‌کنند حتی اگر نرخ تورم کل این کشور به محدوده هدف بانک مرکزی کانادا بازگردد قیمت مواد غذایی همچنان در حال افزایش است،

نظرسنجی از ۱۵۲۷ بزرگسال کانادایی نشان داد که ۷۱ درصد از کانادایی ها معتقدند که قیمت مواد غذایی در خواربار فروشی محلی آنها طی شش ماه آینده بیشتر خواهد شد. ۲۶ درصد دیگر انتظار دارند که قیمت ها طی شش ماه آینده بدون تغییر باقی بماند. تنها ۳ درصد معتقدند که قیمت مواد غذایی تا آن زمان کاهش خواهد یافت.

در حالی که نرخ تورم اصلی کانادا کاهش یافته است - شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در ماه جولای به ۲/۸٪ کاهش یافت. قیمت مواد غذایی سرسختانه بالاست. قیمت مواد غذایی خریداری شده از فروشگاه های مواد غذایی در ماه جولای نسبت به سال قبل ۹//۱ درصد افزایش یافته است، در حالی که در ماه می ۹ درصد افزایش داشت. قیمت میوه های تازه ۱۰/۴ درصد افزایش یافت که بخشی از آن به دلیل جهش ماهانه ۳۰ درصدی قیمت انگور بود. قیمت گوشت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/۹ درصد، قیمت نانوایی ها ۱۲/۹ درصد و لبنیات حدود ۷/۴ درصد افزایش یافت.

در حالی که اکثریت قریب به اتفاق کانادایی ها بر این باورند که قیمت های سرسام آور مواد غذایی کماکان بالا می رود، جان رایت، معاون اجرایی مارو گفت: "بیشتر مردم این موضوع را مستقیماً به گردن شرکت هایی که این کالاها را می فروشند، نمی اندازند."

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز، حدود چهار نفر از هر ۱۰ کانادایی (۳۹٪) معتقدند که خواربارفروشان مقصر افزایش سرسام آور قیمت ها هستند و خرده فروشان مواد غذایی از تورم سود بیشتری می برند، چیزی که بزرگترین زنجیره خواربار فروشی کانادا آن را رد می کند.

نظرسنجی یاهو و مارو نشان داد که ۲۸ درصد از کانادایی ها فکر می کنند قیمت ها در حال افزایش است زیرا خرده فروشان مواد غذایی با هزینه های بالاتری روبرو هستند. ۱۵ درصد دیگر گفتند که رویدادهایی مانند جنگ در اوکراین و همچنین رویدادهای آب و هوایی مانند خشکسالی و سیل باعث افزایش قیمت مواد غذایی شده است. ۱۲ درصد گفتند که علت گرانی سیاست های دولت از جمله برنامه های هزینه و مقررات تولید کنندگان مواد غذایی می باشد. ۶ درصد دلایل دیگری را ذکر کردند.

روز چهارشنبه، ریچارد دوفرسن، مدیر مالی Loblaws گفت که این شرکت "بسیار نگران" افزایش هزینه های تامین کنندگان است. لابلاز گفت: افزایش قیمت ها در مجموع به ۱ میلیارد دلار رسیده است که دو برابر چیزی است که خرده فروش معمولاً با آن مواجه است.

Dufresne گفت: "ما از تامین کنندگانی که در سال گذشته رشد دو رقمی را به ما دادند، رشد دو رقمی دریافت می کنیم. به همین دلیل است که شما محصولاتی را می بینید که به طور قابل توجهی گران تر از چند سال پیش بودند."

رایت گفت که موضوع افزایش قیمت مواد غذایی "احتمالاً برای مدتی، آینده دولت را تحت الشعاع قرار خواهد داد."

"حقیقت این است که بیشتر مواردی که باعث افزایش قیمت مواد غذایی می شود خارج از کنترل هر دولتی است، مگر اینکه پولی را که در کیف پول مردم برای خرید مواد غذایی وجود دارد، افزایش دهند که به نوبه خود قیمت ها را بالا می برد."

نظرسنجی از ۱۵۲۷ بزرگسال کانادایی از ۲۱ جولای تا ۲۴ جولای انجام شد و برآوردها دارای حاشیه خطای مثبت یا منفی ۲/۵ درصد هستند.
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز