ترودو
برخلاف چین در رابطه با اویغورها، ناکامی رابطه کانادا و مردم بومی را پذیرفته‌ایم

Submitted on پ., 06/24/2021 - 01:31

جاستین ترودو؛ نخست وزیر کانادا گفت: «یک تفاوت اساسی بین روابط آشفته کانادا و مردم بومی و سو استفاده سیستماتیک چین و نقض حقوق بشر علیه اقوام مسلمان اویغور وجود دارد».

به گزارش رسانه هدهد کانادا، ترودو با بیان این مطلب در یک نشست خبری افزود: «کانادا می‌داند که رابطه‌اش با مردم بومی از بین رفته است اما کمیسیون حقیقت و آشتی در تلاش است تا مسائل را حل کند اما کمیسیون حقیقت و آشتی چین کجاست؟ چین حتی حاضر نیست اعتراف کند که مشکلی وجود دارد».

او اظهار داشت: «حقیقت آنها كجاست؟ گشودگی كه كانادا همیشه نشان داده است و مسئولیتی كه در قبال اشتباهات وحشتناک گذشته به عهده گرفته و در واقع بسیاری از آن‌ها تا به امروز نیز ادامه دارند کجاست؟»

لسلی نورتون، سفیر کانادا در سازمان ملل در ژنو، در همین رابطه بیانیه‌ای را به نمایندگی از ۴۴ کشور خواند و از چین خواست که به ناظران مستقل اجازه دسترسی فوری، معنی دار و بی شرط دهد تا بتوانند از منطقه سین کیانگ غربی بازدید کنند.

وی با بیان اینکه ما از کانادا می‌خواهیم فورا نقض حقوق بشر را متوقف کند، از نهادهای سازمان ملل خواستار پیگیری مسائل حقوق بشر در کانادا شد و افزود: «کانادا بارها از حقوق بشر به عنوان ابزاری برای پیشبرد برنامه‌های سیاسی خود استفاده کرده است».

وی با انتقاد از بدرفتاری گذشته کانادا با مردم بومی و کشف اخیر بقایای بیش از ۲۰۰ کودک در یک مدرسه شبانه روزی بومی در کانادا خواستار تحقیق دقیق و بی طرفانه در رابطه با موارد دیگری از این جنایات علیه مردم بومی کانادا شد.

بیانیه چین در مورد کانادا با حمایت روسیه، بلاروس، کره شمالی، ایران و سوریه که عمدتا روابطشان با کانادا تیره است قرار گرفته است.

کانادا در رابطه با تحقیق و تفحص از وضعیت اقلیت‌های مسلمان چین نیز با حمایت ۴۴ کشور در پنج قاره همراه بوده است.

در بخشی از این بیانیه همچنین به بازداشت و دستگیری‌های خودسرانه، شکنجه و مجازات‌های بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز، عقیم سازی اجباری، خشونت جنسی و مبتنی بر جنسیت و جدایی اجباری کودکان از والدین توسط مقامات چین نیز اشاره شده است.

میشل بشلت، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، از آغاز تصدی خود در سال ۲۰۱۸ تلاش کرده تا سفری به سین کیانگ ترتیب دهد و روز دوشنبه نیز اظهار امیدواری کرد که این کار را تا پایان سال انجام دهد.

وی افزود: «ما می‌دانیم که جهان انتظار دارد کانادا به استانداردهای بین المللی حقوق بشر پایبند باشد ما نیز انتظار کمتری از خودمان نداریم».

ترودو نیز گفت که کانادا تلاش کرده است تا از طریق مسالمت آمیز، این کار را انجام دهد.

وی افزود: «چین حتی نمی‌خواهد قبول کند كه مشكلی وجود دارد. این یک تفاوت کاملا اساسی است. به همین دلیل است که کانادایی‌ها و مردم سراسر جهان از کسانی مانند اویغورها حمایت می‌کنند و خواستار احقاق حقوقشان هستند».

منبع: سی تی وی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز