ترکیه مواضع یک گروه شبه نظامی ایزدی در سنجار را هدف قرار داد

Submitted on چ., 05/17/2023 - 05:52

مقر یک گروه شبه‌نظامی در منطقه ایزدی نشین سنجار در شمال عراق، دیروز، سه شنبه شانزدهم ماه مه، هدف حمله هوایی قرار گرفت. مقامات محلی، این حمله پهپادی را به ترکیه نسبت داده‌اند. این نخستین حمله آنکارا پس از دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه است که سه روز پیش برگزار شد.

 گزارش های متناقضی در مورد میزان تلفات ارائه شده است. سرویس ضد تروریسم اقلیم کردستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این حمله سه جنگجو کشته و یک نفر زخمی شده است. این در حالی ست که علی حامد، یکی از اعضای شورای شهر سنجار -وابسته به شبه‌نظامیان- اعلام کرده است که در این حمله تنها یک غیرنظامی به طور خفیف زخمی شده است. 

بنا به گفته وی، خانه ای که اغلب توسط رهبران یگان‌های مقاومت سنجار (YBŞ) استفاده می‌شد، حوالی ظهر دیروز، هدف حمله یک هواپیمای بدون سرنشین قرار گرفت. وی در ادامه تاکید کرده است که "حتی اگر منطقه موشک باران شود ما به بازگشت به خانه و سرزمین خود ادامه می دهیم".

یگان‌های مقاومت سنجار، گروهی متشکل از اقلیت ایزدیان است که پس از فروپاشی ارتش عراق و عقب نشینی نیروهای اقلیم کردستان در سال ٢٠١٤، نقشی اساسی‬ در بیرون راندن نیروهای داعش از منطقه داشت.

این گروه در سال‌های اخیر به دلیل روابطش با حزب کارگران کردستان یا پ‌ک‌ک، جنبش جدایی‌طلبی که در ترکیه ممنوع شده و در شمال عراق فعالیت می‌کند، همواره هدف حملات ترکیه بوده است.

به گفته مقامات کرد، درگیری‌های خشونت‌آمیز سال گذشته میان شبه‌نظامیان ایزدی و ارتش عراق در مناطق پرجمعیت این منطقه آسیب‌دیده از جنگ باعث شد تا ده هزار نفر که بسیاری از آنها از آوارگی بازگشته بودند، بار دیگر از منطقه فرار کنند.

سازمان ملل متحد در ژوئن ۲۰۱۶ اعلام کرد که داعش علیه ایزدیان مرتکب نسل‌کشی شده‌ و به دنبال نابودی کامل و به‌اجبار مسلمان‌کردن ایزدیان است.

پیش از حمله داعش به شمال عراق در تابستان سال ۲۰۱۴، حدود ۵۵۰ هزار ایزدی در این کشور زندگی می‌کردند. حدود ۳۶۰ هزار نفر از این افراد موفق به فرار به کشورهای دیگر شدند ولی تعداد زیادی از زنان و دختران ایزدی به اسارت داعش درآمده و به مناطق مختلف عراق و سوریه منتقل شدند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز