تجربیات کانادایی‌ها از مصرف اوزمپیک برای کاهش وزن

Submitted on ش., 03/11/2023 - 12:38

تجربیات کانادایی‌ها از مصرف اوزمپیک برای کاهش وزن

اوزمپیک، یکی از داروهای دیابت نوع ۲ است اما بدلیل تاثیر آن بر وزن در فضای مجازی از سوی برخی سلبریتی‌ها و تأثیرگذاران تبلیغ می‌شود. و به نظر می‌رسد تعداد زیادی از کانادایی‌ها از آن برای کاهش وزن استفاده می‌کنند.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، بنابر این گزارش، حدود ۱۰۰ کانادایی نتیجه مصرف این دارو را برای کاهش وزن اطلاع دادند.

اکثر پاسخ دهندگان گفتند که پس از چند ماه و حتی چند سال مصرف اوزمپیک وزنشان ده‌ها پوند کاهش یافته است.

چند نفر از مصرف‌کنندگان گزارش کردند که در هفته اول پس از شروع مصرف این دارو حدود یک کیلوگرم وزنشان را از دست داده‌اند.

تعداد زیادی از این پاسخ دهندگان که سنشان از ۱۹ تا ۷۵ سال بوده گفتند که قبل از مصرف اوزمپیک تجویز شده توسط پزشکشان برای کاهش وزن، اضافه وزن داشتند.

«لورن میلر»، زنی ۴۱ ساله که در شروع مصرف اوزمپیک برای کاهش وزن، تقریباً همه راه‌ها را امتحان کرده بوده در این رابطه گفت:

«من فردی بسیار فعال بودم. به طور منظم می‌دویدم، بسیار سالم غذا می‌خوردم … هرگز الکل نمی‌نوشیدم و سیگار نمی‌کشیدم. اما افزایش وزن داشتم … چون همیشه گرسنه بودم. برایم مهم نبود چه چیزی باشد. فقط باید می‌خوردم. تا این که یک متخصص غدد به من پیشنهاد کرد اوزمپیک مصرف کنم.»

از زمان شروع مصرف این دارو در ژانویه ۲۰۲۰، وزن میلر از حدود ۱۰۳ کیلوگرم (۲۲۸ پوند) به ۸۱ کیلوگرم (۱۷۹ پوند) کاهش یافته است.

میلر  قبل از مصرف اوزمپیک، میزان BMI ۳۵.۷ داشته و با چاقی زندگی می‌کرده است. اکنون  BMI او ۲۷.۹ است و همچنان اضافه وزن دارد.

«ملیسا ساندرسون-آلسبرگاس»، یکی از ساکنان اتاوا نیز از زمان شروع مصرف اوزمپیک در ۱۲ فوریه، سه کیلوگرم (هفت پوند) از دست داده است.

او در این رابطه گفت: «این دارو کاملا زندگی من را تغییر داد.»

این جوان ۲۹ ساله اهل کیچنر افزود: «دکتر اوزمپیک را برای کمک به کاهش وزن به من تجویز کرده است.»

او دیابت ندارد و در حال حاضر اضافه وزن دارد و امیدوار است با این داور وزنش را به ۱۸۵ پوند کاهش دهد.

به گفته «دکتر جردنا کاپلوتو»، متخصص غدد و استادیار بالینی دانشگاه بریتیش کلمبیا، این دارو حاوی «سماگلوتید» و شبیه «هورمون GLP-1» است که به طور طبیعی در روده‌ها تولید می‌شود.

«هورمون GLP-1» که به عنوان «پپتید 1 شبه گلوکاگون» نیز شناخته می‌شود، با پانکراس برای ترشح انسولین و متعادل کردن سطح گلوکز خون کار می‌کند.

به گفته «کاپلوتو»، داروهای سماگلوتید، مانند اوزمپیک، با ارسال سیگنال‌هایی به مغز می‌توانند هوس غذایی و اشتها را کاهش دهند و منجر به کاهش وزن شوند.

این داروها همچنین باعث تاخیر در تخلیه معده می‌شوند که به مدت زمان لازم برای حرکت غذا در معده اشاره دارد. و می‌تواند سطح گلوکز خون را بعد از غذا خوردن کاهش دهد.

در حالی که اوزمپیک در سال ۲۰۱۸ توسط وزارت بهداشت کانادا برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ برای کمک به بیماران دیابتی تأیید شده، ولی این دارو نه در کانادا و نه هیچ کشور دیگری برای کاهش وزن تأیید نشده است.

به گفته «Novo Nordisk Canada»، سازنده اوزمپیک، این دارو برای مدیریت وزن مزمن نیز تایید نمی‌شود.

با این حال، سماگلوتید، ماده اصلی فعال اوزمپیک، تحت نام تجاری «Wegovy»، توسط وزارت بهداشت کانادا برای کاهش وزن در میان افراد مبتلا به چاقی مجاز است. «Wegovy» نیز توسط «Novo Nordisk» تولید می‌شود.

به گفته «Novo Nordisk Canada»، «Wegovy» در حال حاضر به دلیل «تقاضای بی‌سابقه» در ایالات متحده و کانادا نایاب شده است.

«به همین دلیل، پزشکانی که در مدیریت چاقی تخصص دارند، اوزمپیک را برای کاهش وزن تجویز می‌کنند، حتی اگر بیماران مبتلا به دیابت نباشند.»

در ماه‌های اخیر، «ایلان ماسک»، «چلسی هندلر» و دیگر چهره‌های سرشناس در مورد استفاده از «Wegovy» و «اوزمپیک» برای کاهش وزن صحبت کرده‌اند.

ویدیوهای با هشتگ #ozempic در تیک تاک تقریباً ۶۲۷ میلیون بازدیدکننده داشته است. و کاربران بی‌شماری تجربیات خود را در مورد مصرف اوزمپیک برای کاهش وزن به اشتراک گذاشته‌اند.

در اوایل سال جاری، تنظیم کننده داروی استرالیا تحقیقاتی را در مورد تأثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی آغاز کرد که این دارو را به عنوان یک راه حل کاهش وزن تبلیغ می‌کردند و این تبلیغات را غیرقانونی خواند.

در ماه دسامبر، کمبود عرضه اوزمپیک در ایالات متحده به دلیل «افزایش تقاضا برای دارو» گزارش شد. اما به گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، از ۲۳ فوریه، عرضه این دارو در دوزهای خاص محدود شده است. در همین حال، «Wegovy» همچنان در ایالات متحده در دسترس است و هنوز کانادا در را رابطه با عرضه «سماگلوتید» مشکلی ندارد.

طبق وب سایت اوزمپیک، عوارض جانبی رایج این دارو عبارتند از تهوع، استفراغ، اسهال، معده درد و یبوست.

اوزمپیک همچنین می‌تواند عوارض جانبی جدی‌تری مانند پانکراتیت و نارسایی کلیه ایجاد کند.

برای برخی از افراد از جمله «دنیس ملانسون»، تهوع و استفراغ ناشی از مصرف این دارو آنقدر بد بود که پس از حدود پنج هفته مصرف اوزمپیک را قطع کرده است.

متخصصان چاقی مانند «سجوانی» با معرفی اوزمپیک به عنوان یک راه حل کوتاه مدت برای کسانی که امیدوارند «چند پوند وزن کم کنند»، می‌گویند که استفاده از این دارو برای کسانی که واقعاً به آن نیاز دارند، مشروعیت می‌بخشد.

به گفته «کاپلوتو»، نیز این احتمال وجود دارد که این داروها در افرادی که چاق نیستند به همان اندازه موثر عمل نکنند. و در نظر گرفتن آنها به عنوان یک «راه حل سریع» تشخیص اینکه چاقی یک وضعیت پزشکی جدی است دشوارتر می‌شود.

او و همکارانش همچنان به مبارزه ادامه می‌دهند تا چاقی به عنوان یک وضعیت پزشکی جدی در نظر عموم تلقی شود، وضعیتی که می‌تواند با دارو درمان شود. اما برخی از بیماران به دلیل نداشتن پوشش بیمه‌ای هنوز برای دسترسی به داروهایی مانند اوزمپیک برای کاهش وزن مشکل دارند.

بسیاری از طرح‌های بیمه خصوصی و برخی از برنامه‌های استانی مزایای دارویی پوشش اوزمپیک را در صورت تجویز برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ارائه می‌دهند.

با این حال، زمانی که دارو به دلایل دیگری مانند کاهش وزن تجویز می‌شود، پوشش مشابهی وجود ندارد.

به گفته «ساجوانی» و «کاپلوتو» عرضه بدون پوشش بیمه اوزمپیک، هر ماه بین ۲۵۰ تا ۴۲۰ دلار برای بیماران هزینه دربر دارد.

منبع: سی‌تی‌وی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز