طالبان به سازمان ملل به خاطر عدم دعوت به نشست دوحه هشدار دادند

Submitted on س., 05/02/2023 - 11:23

به گزارش رادیوی بین‌المللی فرانسه، همزمان با ادامه نشست دو روزه دوحه در مورد وضعیت حقوق بشر، بویژه وضعیت زنان و دختران افغانستان، سران طالبان اعلام کردند که نشست دوحه به دلیل عدم نماینده از این گروه می‌تواند نتیجه‌ای  برعکس در پی داشته باشد.

هشدار طالبان به سازمان ملل متحد در حالیست که زنان افغانستانی در داخل و در بیرون از این کشور به خاطر احتمال به رسمیت شناختن رژیم طالبان از سوی جامعه جهانی در جریان نشست دوحه، چندین تجمع اعتراضی در افغانستان، پاکستان، فرانسه، آلمان، آمریکا و دیگر نقاط جهان برگزار کردند.

در ادامه واکنش‌ها به احتمال به رسمیت شناختن حکومت گروه طالبان به خاطر سخنان جنجالی امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، استفان دوجاریک سخنگوی این سازمان بار دیگر روز دوشنبه تاکید کرد که مشروعیت بخشیدن به رژیم این میز مذاکره قرار دوحه ندارد.

وی در ادامه افزود که موضوع حقوق بشر، بویژه حقوق زنان و دختران افغانستانی، تشکیل حکومت فراگیر و همه شمول در افغانستان، مبارزه با تروریسم و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و یافتن راه یک راه حل برای «تعامل» با طالبان از جمله محورهای اصلی نشست دو روز دوحه به شمار می‌روند.

وضعیت حقوق بشر در افغانستان از زمان روی کار آمدن گروه طالبان در این کشور در ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱ میلادی، به شدت بدتر شده است. افزون بر این، سران این گروه طی بیست ماه تسلط بر افغانستان، مقررات زن‌ستیزانه زیادی را اتخاذ و زنان افغانستانی را از جامعه حذف کرده‌اند.

در حال حاضر افغانستان تنها کشوری در جهان است که دختران و زنان در آن از حق رفتن به مدرسه، دانشگاه و همچنین از حق کار کردن و حضور در اجتماع محروم هستند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز