حکم ۱۸ سال حبس فاطمه سپهری در دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی تأیید شد

Submitted on جمعه, 03/24/2023 - 10:57

اصغر سپهری برادر فاطمه سپهری فعال مدنی زندانی در ایران، روز پنجشنبه با انتشار متنی در حساب کاربری خود در توییتر، از تأیید حکم ۱۸ سال حبس خواهرش در دادگاه تجدیدنظر خبر داد.

اصغر سپهری به نقل از غلامحسین دوست‌علی مکی وکیل فاطمه سپهری، در توییتی نوشت: «پرونده خانم فاطمه سپهری، مطروحه در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مشهد، که به تحمل ۱۸ سال حبس محکوم شده بود، متأسفانه به دلیل عدم قبول و تایید وکالت من، حکم صادره مورد اعتراض قرار نگرفته و از تاریخ ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۱ قطعی و مجازات اشد لازم‌الاجرا است».

حکم بدوی فاطمه سپهری حدود یک ماه پیش صادر شده بود اما وکالت وکیل تعیینی او مورد قبول دادگاه انقلاب مشهد قرار نگرفت.

 

حکم صادره مورد اعتراض قرار نگرفته و از تاریخ ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۱ قطعی و مجازات اشد لازم الاجرا است.با تشکرغلامحسین دوستعلی مکی وکیل خانم سپهری

 

فاطمه سپهری اخیراً از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری، به اتهام «همکاری با دولت‌های متخاصم» به ١۰ سال حبس، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» به ۵ سال حبس، به اتهام «توهین به رهبری» به دو سال حبس و به اتهام«تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شده بود که این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی عیناً تایید شده است.

اکنون با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ١۰ سال حبس برای فاطمه سپهری قابل اجرا خواهد بود.       

خانم سپهری پیشتر نیز در بهمن ماه ۱۴۰۱، توسط دادگاه کیفری مشهد به اتهام «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» از طریق فعالیت در فضای مجازی و مصاحبه با رسانه‌های خارج از ایران، به یک سال حبس تعزیری و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بود.

این فعال مدنی در تاریخ ۳۰ شهریور و همزمان با آغاز موج جدید اعتراضات سراسری در ایران، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در مشهد بازداشت و سپس به زندان وکیل آباد  این شهر منتقل شد.

فاطمه سپهری قبل از آن نیز به دلیل فعالیت‌های مدنی خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است.

وی که یکی از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴» است، به همین دلیل در مرحله بدوی توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این محکومیت توسط شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی به ۳ سال و شش ماه حبس تقلیل یافت و نهایتا در اردیبهشت‌ماه سال گذشته حکم حبس و شلاق فاطمه سپهری به مدت ۵ سال و به صورت مشروط تعلیق شده و این فعال مدنی از زندان آزاد شده بود.

فاطمه سپهری که دوران حبس خود را هم‌اکنون در بند پنج زنان زندان وکیل‌آباد مشهد می‌گذارند، اخیراً در متن دفاعیۀ خود که در حساب توییتری برادرش منتشر شده بود، علاوه بر رد تمامی اتهامات مطرح شده، خبر داد که پس از بازداشت به مدت ۳۱ روز در سلول انفرادی وزارت اطلاعات محبوس بوده است.

وی که همسر یکی از جان‌باختگان جنگ ایران و عراق است، در این دفاعیه همچنین از قطع حقوق خود پس از بازداشت خبر داد و گفت که به دستور قاضی پرونده، از پیگیری درمان نیز محروم شده است.  

فاطمه سپهری همچنین پیشتر نیز در سال ۱۳۹۸ در پی شرکت در یک تجمع اعتراضی مقابل دادگستری مشهد، بازداشت شد و پس از حدود ۹ ماه حبس آزاد شده بود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز