طالبان، امدادگران را وادار به توزیع کمک‌های بشردوستانه به خانواده‌های انتحاری‌های خود می‌کنند

Submitted on ش., 04/22/2023 - 12:12

رسانه آمریکایی «سی‌.بی‌.اس نیوز» پس از گفتگو با شماری از امدادگران نهادهای کمک‌رسان غیرانتفاعی در افغانستان که حمایت مالی آمریکا را دریافت می‌کنند، در گزارشی نوشته که طالبان، امدادرسانان را وادار به «باج‌دهی» و ارائه خدمت به این گروه می‌کنند.

این امدادرسانان که به دلایل امنیتی خواهان پنهان ماندن هویت خود شده‌اند، گفته‌اند که طالبان از آن گروه‌‌های امدادرسانی که کمک مالی آمریکا را دریافت می‌کنند به‌گونه مستقیم خواهان دریافت خدمات می‌شوند و حتی یکی از والیان طالبان خواهان توزیع ۱۵ درصد از کمک‌های بشردوستانه به محافظان خود و دیگر اعضای طالبان شده است.

در کنار این، یکی از این امدادرسانان که در گزارش سی.بی.اس نیوز از او به نام عبدالله خان یاد شده، گفته که مقام‌های طالبان خواهان توزیع کمک‌های بشردوستانه به خانواده‌‌های آن شمار از انتحاری‌های خود شده‌اند که در عملیات‌های این گروه کشته شده‌اند.

این امدادرسان در این مورد گفته:

به گفته این امدادرسان، آنان با «مداخله‌های شدید» طالبان روبه‌رو هستند، اما تاکید می‌کنند که برای ادامه دادن به توزیع کمک به نیازمندان، ناگزیر هستند با طالبان، همکاری کنند.

به گفته او، اینک این مساله یک اصل شده که نخست باید کمک‌ها را به طالبان توزیع کرد و سپس به مردم عادی.

امدادرسانان می‌گویند که کمک‌های بشردوستانه را نخست باید به زنان باردار، یتیم‌ها، بیوه‌ها و دیگر افرادی که به شدت به کمک نیاز دارند، توزیع شود، اما به گفته آنان، طالبان فهرست‌ها و افراد انتخاب شده خود برای دریافت این کمک‌ها را پیش می‌کنند.

در این گزارش آمده که هرچند طالبان به‌‌گونه مستقیم نمی‌توانند به سازمان ملل دیکته کنند، اما پیمان‌کاران سازمان ملل، برنامه جهانی غذایی و حتی پیمان‌کاران کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، نمی‌توانند در مقابل فشارهای طالبان، ایستادگی کنند.

 

پیش از این، جان ساپکو، بازرس ویژه آمریکا که روند مصرف مالیه‌‌ی شهروندان آمریکایی را زیر نظارت دارد نیز در یکی از نشست‌های پسین مجلس سنای آمریکا گفته بود که او دقیق نمی‌داند که تا چه حد و میزانی، پول‌های مالیه‌دهندگان آمریکایی به جیب طالبان می‌ریزد.

 

 

جان ساپکو همچنین گفته بود که طالبان در روند توزیع کمک‌های بشردوستانه نیز اعمال تبعیض می‌کنند و مشخصا تاکید کرده بود که آن شمار از گروه‌های مردمی همانند هزاره‌ها که مورد حمایت طالبان نیستند، طالبان مانع رسیدن کمک‌ها به آنان می‌شوند.

پیش از این نیز گزارش‌هایی از دستبرد کمک‌های بشردوستانه توسط طالبان در مناطق مختلف افغانستان به نشر رسیده بود، اما طالبان تاکنون این ادعاها را رد کرده‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز