شورای مقاومت ملی خواستار لغو توافق‌نامه دوحه شد

Submitted on ی., 04/30/2023 - 07:19

چهره‌ها و رهبران احزاب سیاسی افغانستان در تبعید که شورای مقاومت ملی را بنیان گذاشته‌اند در اعلامیه اخیر خود با استقبال از قطعنامه شورای امنیت در محکومیت طالبان٬ از سازمان ملل متحد خواستند با تعیین یک هیئت باصلاحیت٬ گفتگوهای مربوط به این کشور را مدیریت کنند. 

این چهره‌های سیاسی همچنین در اعلامیه شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان که روز یک‌شنبه ۳۰ آوریل/۱۰ اردیبهشت، در توییتر منتشر شد٬ مخالفت شدید خود را با به رسمیت شناختن حکومت گروه طالبان اعلام کردند.  

Declaration of the National Resistance Council for the Salvation of Afghanistan regarding the support of the recent resolution of the Security Council and the United Nations summit in QatarIn the name of Almighty AllahAccording to the announcement of the United Nations, a… pic.twitter.com/1QJ4RqjDAM

در بخشی از این اعلامیه آمده است که شورای مقاومت ملی «از هر نوع تلاش برای ختم بحران و نجات جان مردم افغانستان استقبال می‌کند» و تاکید شده است که به رسمیت‌شناختن حکومت طالبان راه ختم بحران این کشور  نیست.  

رهبران شورای مقاومت ملی همچنین با اشاره واکنش‌های گسترده به اظهارات امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد برگزاری نشستی در قطر برای «بررسی شرایط به رسمیت شناختن» حکومت گروه طالبان٬ گفته‌های وی را مورد انتقاد قرار دادند. 

اعلامیه اخیر در حالیست که روز گذشته زنان معترض در خیابان‌های کابل با سر دادن شعارهایی ربه رسمیت شناختن طالبان را «لکه ننگ بر جهان» توصیف کردند و از کشورهای عضو سازمان ملل خواستند حکومت این گروه افراطی را به رسمیت نشناسند. 

موضوع «به رسمیت شناختن حکومت گروه طالبان»

به‌رغم اتخاذ محدویت‌های زن‌ستیزانه گروه افراطی طالبان٬ امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر اعلام کرد که این سازمان قرار است نشستی را با هدف گفتگو روی موضوع «به رسمیت شناختن طالبان» برگزار کند.

دو روز پس از سخنان معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و موج گسترده‌ای از واکنش‌ها که اظهارات وی به دنبال داشت٬ استفان دوجاریک اعلام کرد بررسی شرایط به رسمیت شناختن حکومت گروه طالبان در محور نشست دوحه قرار ندارد.

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد نیز با ارائه توضیحی در مورد نشستی که قرار است به میزبانی آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان در دوحه برگزار شود گفت که این نشست به موضوع به رسمیت شناختن حکومت طالبان تمرکز ندارد.

وی در ادامه افزود: «ما نمی‌خواهیم در این مورد [به رسمیت شناختن طالبان] سردرگمی وجود داشته باشد.» به گفته این مقام سازمان ملل متحد، در نشست این هفته در دوحه قرار است در خصوص «ایجاد اجماع یکپارچه تر در مورد چالش‌های موجود» در افغانستان بحث و گفتگو شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز