شباهت واکسن ایرانی کرونا با واکسن‌های چینی و تفاوت آن با واکسن‌های آمریکایی

Submitted on س., 01/05/2021 - 01:24

روز سه شنبه مرحله آزمایش انسانی واکسن کرونای ایرانی خود را آغاز کرد. ساخت این واکسن یکی از پنج پروژه ایرانی است که در فهرست سازمان جهانی بهداشت ثبت شده است و روش ساخت آن مشابه واکسن‌های شرکت سینو فارم و سینو واک از چین است.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، اولین پروژه ساخت واکسن کرونا در ایران توسط شرکت داروسازی شفا افتتاح شده و امروز سه‌شنبه با امتحان روی سه داوطلب مرحله انسانی خود را آغاز کرده است. به گفته مقامات مربوطه اگر آزمایش انسانی این واکسن موفقیت آمیز باشد، در بهار سال آینده وارد بازار خواهد شد.

این واکسن که از طرف ایران به نام «کوو ایران برکت» و گروه شفا فارمد از طرف سازمان بهداشت جهانی در فهرست واکسن‌های در حال ساخت کرونا ثبت شده که مراحل حیوانی و پیش بالینی را می‌گذرانند. این واکسن ایرانی که کوو ایران برکت نام دارد پس از ارسال مستندات آن درباره ورود به مرحله نخست آزمایش انسانی، وارد فهرست واکسن‌های در حال آزمایش این سازمان خواهد شد. طبق اطلاعاتی که از این واکسن در فهرست سازمان جهانی بهداشت ثبت شده، واکسن تولید شده حاوی ویروس غیرفعال شده «Inactivated virus» است.

در روش سنتی تولید واکسن برای بیماری‌های ویروسی از ویروس ضعیف شده یا کشته شده همان استفاده می‌کنند به این ترتیب سیستم ایمنی بدن با استفاده از آن تحریک شود. زیرا وقتی بدن با ویروس قوی آن مواجه می‌شود، پادتن ویژه‌ای تولید می‌کند. درست مثل واکسن فلج اطفال و نحوه ایمنی سازی بدن در مقابله با آن. دو شرکت داروسازی چینی سینو فارم و سینوواک که قبل از این واکسن‌های ضد کرونا را به بازار عرضه کرده‌اند از روشی شبیه به همین روش استفاده کرده‌اند.

در ایالات متحده و اتحادیه اروپا تزریق واکسن‌های ساخت شرکت مدرنا و فایرز بیون‌تک آغاز شده که برای ساخت آن‌ها از فناوری جدید پیام‌رسان ان‌ار‌ای استفاده شده است. سرعت تولید و کارایی آن بیشتر از واکسن‌های سنتی است به طوری که متخصصان در این باره می‌گویند سرعت و کارایی واکسن‌های سنتی به سطح ۹۵ درصدی واکسن‌های فایرز و مدرنا هم نمی‌رسد. برای ساخت واکسن به روش پیام‌رسان آر‌ان‌ای دیگر نیازی به ویروس نیست، هر چند مقدار کمی از آن برای تعیین توالی ژنوم و آزمایش واکسن استفاده می‌شود، قسمتی از رمز ژنتیکی ویروس بعد از تزریق واکسن در داخل بدن به داخل سلول‌ها راه پیدا می‌کند بعد پروتئین شاخکی ویروس را تولید می‌کند و آن را به سیستم ایمنی بدن ارائه می‌دهد و باعث تولید پادتن و سلول‌های ایمنی بهتری برای مقابله با ویروس می‌شود.

بعد از فعال شدن سیستم ایمنی بدن، پیام‌رسان ار‌ان‌ای و پروتئین شاخکی ویروس از بین می‌روند ولی پادتنی که تولید شده جهت محافظت در آینده در بدن باقی می‌ماند.

اسپوتنیک که واکسن کرونای روسی است، از روش بردارهای ویروسی ساخته شده است. این واکسن مکانیسم کارآمدی برای انتقال ژنوم ویروس به درون سلول‌های آلوده به ویروس محسوب می‌شود.

به جز واکسن ایرانی کوو ایران، چهار واکسن دیگر نیز از طرف ایران در فهرست اولیه سازمان جهانی بهداشت ثبت شده‌اند، گروه دارویی میلاد و زیستاکیان در حال ساخت واکسن ضد کرونا هستند که از روش ویروس غیرفعال شده استفاده می‌کنند، این دو شرکت از مرداد سال ۹۶ تاسیس شده‌اند.

به علاوه، یک پروژه دیگر از ساخت واکسن کرونای ایرانی که در شیراز آغاز شده است روش VLPS را مورد استفاده قرار داده است. طبق این روش از مولکول‌هایی استفاده می‌شود که شباهت زیادی با ویروس‌ها دارند، تفاوت آن‌ها با ویروس‌ها این‌ است که غیر عفونی هستند و هیچ ماده ژنتیکی ویروسی در آن‌ها وجود ندارد.

این پروژه‌های ایرانی در میان ۱۷۲ پروژه ساخت واکسن کرونا ثبت شده‌اند که در مرحله حیوانی و پیش بالینی می‌باشند. همچنین سازمان جهانی بهداشت فهرست دیگری دارد که در آن داوطلب‌هایی که واکسن کرونا را ساخته‌اند و یا در مرحله انسانی قرار دارند را ثبت کرده از جمله این واکسن‌ها می‌توان دو واکسن آمریکایی مدرنا و فایرز و واکسن‌های چینی و روسی را نام برد.

گروه دارویی برکت که از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام است، خبر داده که اگر واکسن ساخته شده توسط شرکت شفا مرحله آزمایش خود را با موفقیت پشت سر بگذارد، شش ماه بعد از آن می‌توانیم تولید آن را به ۱۲ میلیون دز در ماه برسانیم. با این حال می توان واکسیناسیون ماهانه ۶ میلیون نفر را انجام داد.

منبع: یورونیوز

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز