سفر گروسی موجب گشایش در مذاکرات می‌شود؟ | ادعای امریکایی ها درباره ۳موضوع که با فواد حسین مطرح کردند | آیا ایران تغییری در سیاستش خواهد داد؟

Submitted on ش., 03/04/2023 - 06:42

همشهری آنلاین - فتانه احدی: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه بعد از مدتها و به رغم چالش و کش و قوس فراوان میان ایران و غرب به تهران آمد تا شاید  گشایشی دوباره در مذاکرات احیای برجام صورت گیرد.

وی ساعاتی پس از ورود به تهران با محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به دیدار و گفت‌وگو پرداخت. همچنین جمعه شب گروسی در ضیافت شام رئیس سازمان انرژی اتمی با دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران صنعت هسته‌ای ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

بحث و گفت‌وگو درباره مسایل باقی‌مانده پادمانی و نیز برخی موارد از اختلاف نظرهای فنی و حقوقی میان ایران و آژانس در دستور کار است. با توجه به اینکه آقای گروسی در نشست خبری مشترک با محمد اسلامی از آمدن دوباره به ایران اظهار خوشحالی کرده است، باید دید این سفر و دیدارها و مذاکرات چگونه پیش خواهد رفت و آیا نتیجه مثبتی خواهد داشت یا خیر.

کوروش احمدی، معتقد است که گرفتن نتیجه مورد انتظار بستگی به برخورد طرفین دارد.

این کارشناس روابط بین‌الملل و دیپلمات پیشین در گفت‌وگو با همشهری آنلاین درباره صحبت‌های امیرعبدالهیان و واکنش آمریکایی‌ها نیز اظهاراتی کرد که در ادامه می خوانید.

آیا سفر آقای گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران می‌تواند نشان‌دهنده گشایشی در مذاکرات احیای برجام باشد؟

صرف سفر با توجه به تجربیات قبلی چیزی را به خودی خود نشان نمی‌دهد. چون تا حالا ظرف  دو، سه سال گذشته در رابطه با این سه سایت مورد بحث، تا حالا چندین بار گروسی و همکارانش آمده و رفته اند و نتیجه‌ای در پی نداشته است.

اگر در سیاست‌های طرفین ایران و آژانس تغییری پیش نیاید و هر دو طرف سیاست‌های خود را تعدیل نکنند، یا حتی یک طرف سیاستش تغییر نکند، تغییری صورت نخواهد گرفت. این بستگی دارد به اینکه نحوه برخورد طرفین با قضیه چه خواهد بود.

آقای امیر عبدالهیان در سفر خود به عراق به نقل از فواد حسین وزیر خارجه عراق خبر از پیام آمریکا به ایران مبنی بر آمادگی برای مذاکرات برجام داد، که آمریکا آن را تکذیب کرد. این تکذیبیه را می‌توان در راستای رفتارهای متناقض آمریکا تفسیر کرد؟

در مورد این مساله آمریکا مدعی است که ما چنین اظهاراتی را نداشته‌ایم، اما درباره ۳موضوع آزادی زندانی‌های دو تابعیتی، ادعای استفاده از پهبادهای ایرانی در اوکراین، اعتراضات در ایران و مواجهه‌های منطقه صحبت کرده‌ایم.

آقای امیرعبدالهیان نیز گفته است که در مورد برجام صحبت شده است.حالا آمریکایی‌ها می‌گویند که راجع برجام صحبتی نکرده‌ایم. البته آقای امیرعبدالهیان چندین بار دیگر هم در گذشته در مورد پیام‌های آمریکا در مورد برجام به این شکل صحبت کرده است یعنی گفته است که آمریکایی‌ها در مورد برجام به ما پیغام داده‌اند و آمریکایی‌ها تکذیب کرده‌اند. 

بنابراین آقای امیر عبدالهیان بهتر بود با توحه به این سوابق، این مطالب را مطرح نمی‌کردند. به‌علاوه، به‌فرض اینکه پیامی نیز در مورد برجام از طریق یک واسطه به ایشان رسیده باشد، معمول نیست که مقامات پیام های دیپلماتیک را اعلام عمومی کنند و این مشکلی بوده که ما تقریبا همیشه داشته ایم. مقامات ما در مواری علاقه دارند محتوای تبادل نظرها و تبادل پیام‌های دیپلماتیک را علنی کنند که این امر معمولی نیست.

با توجه به اینکه تحریم‌های کشورهای اروپایی ادامه دارد و انگلیس در ماه‌های اخیر ۵ بسته تحریمی علیه ایران وضع کرده‌ و از سویی ایران هم به مقام های اروپایی تذکر و هشدار داده است. به نظر شما با این چالش‌ها، روابط ایران با اروپا و آمریکا چه چشم‌اندازی خواهد داشت؟

فعلا که چشم انداز مثبت نیست. یعنی با توجه به داده‌های موجود، هیچ نشانه‌ای نیست که حاکی از تغییر و تحول مثبتی در آینده نزدیک باشد. چند موضوع  بین دو طرف وجود دارد که لاینحل باقی مانده‌است. جنگ اوکراین و حمله روسیه مساله حادی برای اروپاییان است. اینکه آیا ایران تغییری در سیاستش خواهد داد یا خیر، خود یکی از مسائل مهم است.

مساله اعتراضات در داخل ایران و انعکاسش در اروپا و در رسانه ها و در مجالس قانونگداری‌ها همچنان مطرح است.تحرکات ایرانی‌های عادی و ایرانیانی که سمت‌هایی در مجالس اروپایی دارند و نماینده انجمن‌های شهر یا در احزاب فعالند، فاکتور مهم و تاثیرگذاری است. 

مساله زندانیان دو تابعیتی همچنان لاینحل مانده است، مادامی که در این حوزه ها تحولی وجود ندارد، می توان احتمال داد که تحریم‌ها هم ادامه خواهد داشت و سرنوشت برجام در ابهام باقی خواهد ماند.  به این ترتیب، سخت می‌توان نشانه‌ای حاکی از وجود دورنمای مثبت پیدا کرد.

غرب گزینه دیگر غیر از توافق با ایران ندارد | غربی‌ها هزینه های دیدار با ضدانقلاب را خواهند پرداخت | غربی‌ها توهم خود را برای چندمین بار آزمودند و...

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز