صدراعظم جدید اتریش با چالش بازسازی اعتماد از میان رفته روبروست

Submitted on س., 10/12/2021 - 04:34

متهم شدن صدراعظم پیشین و اطرافیان او به فساد مالی گسترده اعتماد عمومی را در اتریش به سختی شکسته است. سباستیان کورتس سلف شلنبرگ پس از چند هفته مقاومت در برابر فشار افکار عمومی و محافل سیاسی اتریش، سرانجام استعفای خود را اعلام کرد.

صدراعظم جدید اتریش روز یکشنبه ۱۰ سپتامبر اندکی پیش از دیدار با الکساندر فون در بلن رئیس جمهوری این کشور خطاب به خبرنگارانی که او را محاصره کرده بودند گفت: «برای همه ما این که من اکنون به دیدار رئیس جمهوری می‌روم غافلگیرکننده است. خواهش می‌کنم اجازه بدهید درباره همه چیز بعد از دریافت ماموریت حرف بزنیم».

آلکساندر شلنبرگ کیست؟

به گزارش شبکه نخست تلویزیون آلمان صدراعظم جدید اتریش به عنوان فرزند یک دیپلمات در هند، اسپانیا و فرانسه رشد کرد و بعد از تحصیل در رشته حقوق قضائی به مدت ۵ سال دفتر حقوقی نمایندگی اتریش در اتحادیه اروپا را در بروکسل اداره می‌کرد.

شلنبرگ پس از بازگشت به اتریش در مقام سخنگوی مطبوعاتی وزارت خارجه این کشور به فعالیت ادامه داد. در آن زمان سباستیان کورتس جوان و کم تجربه وزیرخارجه اتریش شده بود. کورتس ماموریت تدوین سیاست‌های خارجی و استراتژیک کشور را به شلنبرگ سپرد و در سال ۲۰۱٧ با خود به اداره صدراعظمی انتقال داد تا ستاد استراتژی و برنامه ریزی را برایش اداره کند.

پیشرفت‌های سیاسی بعدی خود را شلنبرگ در واقع مدیون ماجرای معروف به «رسوائی ایبیسا» است. هنگامی که در پی این رسوائی بزرگ ائتلاف حزب مردم و حزب آزادی اتریش شکست خورد، این سیاستمدار کهنه کار مسئولیت وزارت خارجه را در دولت موقت بریژیته بیرلاین به عهده گرفت و پس از پیروزی انتخاباتی مجدد کورتس در سال ۲۰۲۰ نیز در همین مقام باقی ماند.

تنها تفاوت شلنبرگ با کورتس

دیدگاه‌های سیاسی شلنبرگ و کورس تقاوت چندانی ندارند. در زمینه مهاجرت و پیوستن کشورهای غرب  بالکان به اتحادیه اروپا هردو از سیاستی محافظه کارانه برخورداند. به گفته دیپلمات‌های نزدیک به هر دو سیاستمدار، تنها تفاوت شلنبرگ و کورتس مربوط به روش برخورد آن‌ها است. کورتس و نزدیکانش روشی بسیار تهاجمی داشتند، اما شلنبرگ یک دیپلمات کارآموخته است که انتظار چنین رفتاری از او نمی‌رود.

کورتس در تلاش بازگشت

سباستیان کورتس جوان ترین صدراعظم اتریش در طول تاریخ این کشور بود. او در ۲۸ سالگی به اداره صدراعظمی اتریش راه یافت، اما اکنون همراه با اطرافیان خود به فساد مالی متهم شده است. کورتس البته این اتهام را رد می‌کند و در مورد کناره گیری خود از قدرت نیز گفته است از مقام خود تا زمانی که به اتهامات وارده رسیدگی شود کنار می‌ماند.

رسانه‌های اتریش و آلمان می‌نویسند که نباید تصور کرد استعفای کورتس به معنای کناره گیری همیشگی او از سیاست است، بلکه او از هم اکنون سرگرم کار روی طرحی برای بازگشت خود به کاخ صدراعظمی است. این البته بستگی زیادی به نتیجه تحقیقات در باره اتهاماتی دارد که سبب سقوط دولت دوم کورتس شده است.

در عین حال، مناسبات تنگاتنگ صدراعظم پیشین و جدید اتریش باعث شده است تقویت این گمانه زنی شده که کورتس از کاخ صدراعظمی به «اداره صدراعظمی سایه» خزیده است. اداره‌ای که می‌تواند برای مدتی نامعلوم از دفتر کار او در جائی دیگر رهبری شود.

دو رسوائی در دو دولت کورتس

و اما جانشین مورد اعتماد کورتس از قضا به خاطر نزدیکی زیادش به وی با مشکل بزرگی روبرو خواهد بود: دولت نخست کورتس به خاطر فساد مالی موسوم به رسوائی ایبیسا شکست خورد. ماجرا مربوط به ویدئوئی بود که نشان می‌داد هاینس کریستیان اشتراخه قائم مقام کورتس و یک سیاستمدار بلندپایه دیگر اتریش در سال ۲۰۱٧ اندکی پیش از برگزاری انتخابات شورای ملی در یک هتل ایبیسا با زن جوانی که ظاهرا از بستگان یک سرمایه دار پرنفوذ روسی بود قرار و مدارهائی برای دریافت کمک‌های مالی غیرقانونی و حفظ منافع روسیه در اتریش می‌گذارند. این ماجرا پس از کشمکش‌های طولانی سرانجام در سال ۲۰۱۹ به شکست دولتی انجامید که از ائتلاف دو حزب مردم به رهبری کورتس و آزادی اتریش به رهبری اشتراخه تشکیل شده بود.

کورتس و بازگشت به قدرت

با شکست دولت ائتلافی، اداره امور اتریش برای مدتی به دولت موقتی سپرده شد که رهبری آن را خانم بریژیته بیرلاین عهده دار بود. در سال ۲۰۲۰ سباستیان کورتس بار دیگر در انتخابات پیروز شد و این بار با همکاری حزب سبزها دولت ائتلافی دوم خود را تشکیل داد. سبزها در هفته‌های اخیر روی کناره گیری کورتس پافشاری می‌کردند.

شلنبرگ که اکنون به پیشنهاد کورتس جای او را گرفته است، به سختی می‌تواند نزد افکار عمومی اتریش و به ویژه احزاب منتقد و رسانه‌ها اعتمادسازی کند، اما منابع آگاه در اتریش می‌گویند که تجارب سیاسی درازمدت شلنبرگ و نرمخوئی او کمک خواهد کرد که به اوضاع آشفته فعلی در اتریش سامان بدهد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز