سازمان‌های مدافع حقوق زنان در نامه‌ای به وزیر خارجه آمریکا خواهان وضاحت در مورد نشست دوحه شدند

Submitted on جمعه, 08/04/2023 - 11:32

این نامه سرگشاده که دستکم ٥٢ سازمان و شبکه‌ مدافع حقوق زنان و حقوق بشر آن را امضا کرده‌اند، به دنبال نشست پسین دوحه که جنجال‌ها و انتقادهای زیادی را نیز درپی داشته است، به وزیر خارجه آمریکا فرستاده شده است.

امضاکنندگان نامه پیش از همه در مورد نشست دوحه ابراز نگرانی کرده‌ و از وزیر خارجه آمریکا خواسته‌اند تا در مورد این نشست و اعلامیه‌ای که پس از آن منتشر کرده، وضاحت دهد.

نویسندگان نامه، نگران هستند که همانند نشست نخست دوحه که منجر به برگشت طالبان به قدرت شد، این نشست نیز مشکوک است و واشنگتن را به چشم‌پوشی از خواست‌های زنان و مردم افغانستان متهم می‌کنند.

امضاکنندگان در نامه خود به وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده‌اند که آمریکا، خواست زنان و مردم افغانستان را نادیده گرفته و همانند توافقنامه جنجالی دوحه بدون تعامل با زنان و جامعه مدنی افغانستان، به دنبال «اعتمادسازی» با طالبان است.

انتقادها از نشست پسین دوحه زمانی بالا گرفت که رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا برای زنان و دختران افغانستان در توئیتی پس از نشست گفت که «به اصرار گسترده افغان‌ها و مدافعان حقوق بشر به ضرورت تعامل مستقیم با طالبان» در نشست دوحه اشتراک کرده است.

توماس وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان نیز در بخشی از اعلامیه‌ خود در مورد نشست دوحه گفته بود که در نشست پسین با طالبان، «ساحاتی» را برای اعتمادسازی با رژیم طالبان، شناسایی کرده است.

حالا امضاکنندگان افزون بر ابراز نگرانی، با طرح چند پرسش ازجمله اینکه برای اعتمادسازی با طالبان، چه «ساحاتی» را شناسایی کرده‌اند، خواهان وضاحت شده‌اند.

پس از انتقادها، توماس وست در رشته‌ توئیتی نوشت که «ایالات متحده از سیاست تعامل با طالبان در مورد مسایل مهم حمایت می‌کند...»

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز