سازمان جهانی بهداشت: پیروزی در برابر فلج اطفال در افغانستان یک پیروزی برای جهان است

Submitted on ی., 11/06/2022 - 07:37

سازمان جهانی بهداشت، یک‌شنبه ۶ نوامبر/۱۵ آبان، در توییتی نوشت تا زمانی که ویروس فلج کودکان در جای وجود داشته باشد، این ویروس در همه جا یک تهدید باقی می‌ماند.

این سازمان اضافه کرد که ویروس فلج کودکان در بخش‌های از جهان که مدت‌ها عاری از این ویروس محسوب می‌شد ازجمله در آمریکا و بریتانیا شناسایی شده است.

افغانستان و پاکستان از جمله کشورهای است که هنوز موفق به محو ویروس پولیو یا فلج کودکان نشده اند. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال جاری دو مورد مثبت پولیو در افغانستان ثبت شده است در صورت که در سال ۲۰۲۰ در این کشور ۵۶ مورد مثبت ثبت شده بود و این آمار در سال ۲۰۲۱ به چهار مورد کاهش یافت.

وزارت بهداشت طالبان: بیماران زن توسط پزشکان زن معالجه شوند

در یک خبری دیگر، وزارت صحت عامه طالبان اعلام کرده است که دستورالعمل‌های روشنی از مقام‌های بلندرتبه دریافت کرده است تا این وزارت برنامه‌هایش را با تفسیر دقیق طالبان از شریعت مطابعت دهد.

محمد حسن غیاثی، سرپرست معاون وزارت صحت عامه(بهداشت) طالبان، در مصاحبه با روزنامه «واشنگتن پٌست» گفته است براساس پالیسی جدید که اخیراً برای تصویب به ملا هیبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، ارائه شده که بیماران زن باید توسط پزشکان زن و بیماران مرد توسط پزشکان مرد معالجه شوند.

گروه طالبان در ماه اوت ۲۰۲۱، افغانستان را تصرف کرد که پس از آن محدودیت‌های شدید را علیه زنان و دختران وضع نمود. در تازه‌ترین مورد، طالبان داوطلبان زن را که در آزمون کنکور امسال اشتراک کردند از انتخاب رشته‌های مهندسی، کامپیوترسانیس، روزنامه‌نگاری، زراعت و اقتصاد منع نمودند.

یک روز پیش، وزارت تحصیلات عالی طالبان، نتایج اولین آزمون کنکور سراسری پس به قدرت رسیدن طالبان را اعلام کرد که در میان ۹ داوطلب که بالاترین نمرات را کسب کرده بودند، نام هیچ دختری دیده نمی‌شد در صورت که در سال‌های گذشته در میان داوطلبان که بالاترین نمرات را کسب می‌کردند نام دختر نیز دیده می‌شد. از جمله شمسیه علی‌زاده در آزمون کنکور سال ۱۳۹۹ از میان حدود ۲۰۰ هزار شرکت کننده، رتبه اول کنکور را به دست آورد.

گروه طالبان پس از رسیدن به قدرت به زنان اجازه کار خارج از خانه و به دانش آموزان دختر بالاتر از کلاس ششم مدرسه اجازه ادامه تحصیل را نداد.

هرچند گروه طالبان به بهانه‌های گوناگون بازگشائی کلاس‌های درس برای دختران را به تاخیر انداخته و تاکید کرده است که در حال تدارک شرایط مناسب برای انجام این کار است. سازمان ملل متحد اخیراً اعلام کرد که نظام آموزشی افغانستان گرفتار تبعیض جنسیتی شده است.

گروه طالبان در دور اول حکومت خود در افغانستان در سال‌های ۲۰۰۱-۱۹۹۶ نیز به زنان اجازه کار و به دختران اجازه تحصیل را نمی‌دادند، حالا هم این سختگیری‌های طالبان باعث نگرانی‌های شدید شده است.

با وجود این که از تصاحب قدرت به دست طالبان بیش از یک سال می‌گذرد، اما طالبان هنوز به دانش‌آموزان دختر بالاتر از کلاس ششم اجازه ادامه تحصیل را نداده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز