سایه ترس از حملات ایران بر سر آوارگان کرد در عراق

Submitted on چ., 12/07/2022 - 12:09

برخی از پایگاه های گروه‌های مخالف کرد در منطقه شمالی کردستان عراق قرار گرفته است. پناهجویان کرد می‌گویند در پی هدف قرار گرفتن اردوگاه محل اسکان خود مجبور به فرار شده اند.

ایران پایگاه‌های نظامی متعددی در نزدیکی مرز عراق دارد. ماه گذشته، ایران واحدهای بیشتری از نیروهای ویژه را برای استحکام بخشیدن به مرز شمالی خود با عراق و سرکوب آنچه نفوذ گروه‌های اپوزیسیون کرد می‌گوید، ارسال کرد.

موج حملات پهپادی و توپخانه ای جمهوری اسلامی در حالی شدت گرفته است که ایران اخیرا موجی ازاعتراضات و اعتصابات سراسری را تجربه می کند.

جمهوری اسلامی گروه‌های مخالف کرد تبعید شده در شمال عراق را به سازماندهی تظاهرات ضد دولتی که طی ماه های اخیر سراسر کشور را فراگرفته است، متهم کرده و از شهریورماه گذشته حملات خود را علیه این گروه‌ها  افزایش داده است.

خانواده‌های کردی که به عنوان پناهنده در شمال عراق زندگی می‌کنند، برای اینکه تا حدودی احساس امنیت کنند، اردوگاه خود را به مقصد روستایی در سلیمانیه ترک کرده اند اما همچنان نگران هستند چراکه هنوز ممکن است هدف قرار بگیرند.

هیمن عزیر، فعال سیاسی کرد و پناهنده در عراق می گوید: "برخی اوقات پهپادها ساعت سه شب می آمدند. با نزدیک شدن پهپاد ها از ما می خواستند که از اردوگاه بیرون برویم.  بنابراین، ساعت سه شب باید با بچه ها بیرون میرفتیم و پشت درخت یا سنگی پناه میگرفتیم.دو سه بار در یک شب امکان داشت این اتفاق بیافتد. راستش زندگی سختی بود و همه بچه ها مریض شدند. بنابراین، تصمیم به ترک کمپ گرفته شد. خطر بزرگی ما و به ویژه جان و امنیت فرزندان ما را تهدید می کند."

نارین کریمی، فعال رسانه ای کرد و پناهنده در عراق می گوید: "ما در کشوری زندگی می کنیم که به راحتی مورد حمله هوایی قرار می گیرد و تهدید به حملات زمینی علیه آن می شود. از سازمان ملل متحد و سایر سازمان های حقوق بشر می خواهیم که برای وضعیت ما که روز به روز بدتر می شود راه حلی بیابند."

هیمن محمود، فعال رسانه ای کرد و پناهنده در عراق می گوید:  "روزی که پهپادها به مرکز رسانه که تخریب شد حمله کردند جان ما در خطر بزرگی بود. دو پهپاد مستقیماً به محل کار ما که محل استقرار رسانه ها، رادیو و تلویزیون کومه له بود، حمله کردند. آن روز یکی دو ساعت تاخیر داشتیم. اما اگر ما آنجا بودیم، ١٧یا ١٨‬نفر کشته می‌شدند. آن مکان دیگر وجود ندارد. با خاک یکسان شد."

ترور و آدم ربایی، کسانی که در شهر زندگی می کنند، و یا  آنهایی که در کمپ ها هستند را تهدید می کند. اکثریت فعالان مدنی یا سیاسی، به همراه خانواده هایشان آنجا هستند و درمیان پناهجویان زن و کودک هم وجود دارد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز