رزمایش مشترک مسکو و پکن در دریای چین شرقی پس از یک هفته پایان یافت

Submitted on چ., 12/28/2022 - 10:22

در این رزمایش که دیروز به پایان رسید، نیروی دریایی چین و روسیه، دفاع مشترک هوایی، شلیک توپخانه‌ای به اهداف دریایی، عملیات مشترک ضد زیردریایی، محاصره و نجات مشترک را تمرین کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پس از یک هفته تمرین مشترک در دریای چین شرقی، رزمایش دریایی مشترک روسیه و چین به پایان رسیده و «یگان‌های کشتی‌های جنگی ناوگان اقیانوس آرام و نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین، وظایف عملی خود را در چارچوب رزمایش دریایی دوجانبه به اتمام رسانده اند». 

وزارت دفاع چین نیز در اطلاعیه ای، ضمن اعلام خاتمه این مانور نظامی، هدف این رزمایش را «نشان دادن توانمندی و عزم طرفین برای تقویت توانایی اقدام مشترک علیه تهدیدات امنیتی دریایی به عنوان بخشی از همکاری‌های نظامی دو کشور» اعلام کرد.

رزمایش دریایی مشترک پکن و مسکو، از ۳۰ آذر تا ششم دی ماه، در آبهای دریای چین شرقی، در خط ساحلی بین شهرهای تایکو و کوچان استان سیسیانگ در شرق چین، برگزار شد. این مانور نظامی متشکل از سه مرحله عملیات اضطراری، عملیات مشترک و جداسازی و عقب‌نشینی، یازدهمین رزمایش در نوع خود می باشد که از سال ۲۰۱۲ میان نیروی دریایی چین و روسیه انجام شده است. 

فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه هند و پاسیفیک، جمعه گذشته در بیانیه‌ای در واکنش به این رزمایش مشترک، اعلام کرد که کشورش «با دقت فعالیت‌های نظامی چین در دریای چین جنوبی، دریای فیلیپین و همچنین رزمایش چین-روسیه را در دریای شرقی چین رصد می‌کند». ارتش آمریکا با تاکید بر تداوم حضور در آب‌های شرق دور، حفاظت از تجارت دریایی و تثبیت صلح و ثبات منطقه‌ای را علت این حضور اعلام کرده و خاطرنشان کرد: «ما به هرگونه فشار نظامی علیه متحدان و شرکایمان در منطقه واکنش نشان خواهیم داد».

تنش میان چین و تایوان در ماه‌های اخیر تشدید شده است. چین، چهارم دی ماه، مانور نظامی دیگری نیز در نزدیکی تایوان برگزار کرده بود. تایوان، روز دوشنبه پنجم دی، اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، ۷۱ فروند هواپیمای نیروی هوایی چین از جمله جت‌های جنگنده و پهپاد، وارد حریم هوایی این کشور شده‌اند که «تهاجمی بی‌سابقه» از سوی پکن محسوب می‌شود. یک مقام تایوانی به خبرگزاری‌های بین‌المللی گفت که رزمایش «تحریک آمیز» چین واکنشی به تصویب قانون جدید در کنگره آمریکا با هدف افزایش کمک‌های نظامی به تایوان است. به اعتقاد وی، هواپیماهای چینی که از پایگاه‌های مختلفی به پرواز درآمده بودند، در این رزمایش، حمله به تایوان و شناورهای نظامی آمریکا را تمرین کردند.

در بودجه فدرال آمریکا برای سال مالی جاری، که روز جمعه ۲۳ دسامبر از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا امضا شد، ایالات متحده بودجه‌ای ۱۰ میلیارد دلاری برای تایوان اختصاص داده است. جزیره تایوان که از سال ۱۹۴۹ به طور خودمختار اداره می‌شود به طور رسمی از پکن اعلام استقلال نکرده و چین آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز