رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران: احتمال شیوع ویروس کرونا طی هفته های آینده در تهران بیشتر می شود

Submitted on چ., 04/22/2020 - 13:27

رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، روز چهارشنبه سوم اردیبهشت، دربارۀ پیشنهادات مطرح شده برای اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت گفت: «با توجه به اطلاعاتی که طی دو هفتۀ اخیر از وضعیت ناوگان حمل ونقل عمومی پایتخت از جمله مترو، اتوبوس و تاکسی به دست آمد، خط یک مترو شلوغ‌ترین خط است و ازدحام جمعیت بالایی دارد که در صورت افزایشِ بیشترِ جمعیت مشکل آفرین است؛ از همین رو پیشنهاد شد برخی از ایستگاه‌ها از جمله ایستگاه‌های تقاطعی حذف شود. معاونت حمل ونقل شهرداری باید بررسی‌های کارشناسی را انجام دهد و درخصوص اجرائی یا عدم اجرائی شدن آن توضیح دهند».

جانشین شهردار تهران در ستاد مقابله با کرونا، دربارۀ وضعیت شیوع بیماری در تهران در پی بازگشایی اصناف و پاساژها هشدار داد: «با توجه به کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی، در هفته‌های آینده احتمالاً شیوع بیماری بیشتر می‌شود».

او در خصوص سکونی که در اقدامات شهرداری تهران در راستای پیشگیری از کرونا طی روزهای اخیر ایجاد شده است، گفت: «ما اقدامات سابق را ادامه می‌دهیم اما وقتی همۀ اصناف باز می‌شوند، دیگر قابل کنترل نیست و اشکالات جدیدی پیش می‌آید که باید پیش بینی‌های درازمدت در مورد آن صورت گیرد. این اقدامات را نمی توان به شکل ستادی انجام داد و باید دولت و شهرداری دربارۀ برنامه‌های درازمدت روال‌های طبیعی و معمولی چاره‌ای بیندیشند».

وی افزود: «وقتی می‌گویند تا دو سال آینده با مسالۀ کرونا درگیر هستیم، دیگر نمی‌شود در یک ستاد موقت چه در سطح ملی، چه در سطح شهری و استانی اقدامات را پیش برد، بلکه باید در برنامه‌های دولت، استان ها، شهرها و در تمام سطوح وزارتخانه‌ها و ادارت کار انجام شود و ادامۀ شرایط در وضعیت ستادی می‌تواند، ضرر رسان باشد».

کرمی محمدی در خصوص بازگشایی اماکنی که شهرداری در اسفندماه اقدام به تعطیلی آنها کرده بود، گفت: «ما پیشنهادات خود را مطرح می‌کنیم اما شهرداری مستقل از ستادملی مبارزه با کرونا نمی‌تواند تصمیم بگیرد». 

او در پاسخ به پرسشی پیرامون تناقص‌هایی که بین آمار مبتلایان به کرونا در شهرداری وجود داشت، گفت: «در بین کارکنان شهرداری، حدود ۱۵۰ نفر مبتلا به کرونا داشتیم که تعدادی بهبود یافته‌اند، اما تعداد ابتلا در بین پیمانکارانی که با شهرداری کار می‌کنند، احتمالاً بیشتر است زیرا متأسفانه پیمانکارانی که باید آمار بدهند، تاکنون آمار دقیقی نداده‌اند». 

وی درخصوص فرایند غربالگری در شهرداری تهران گفت: «غربالگری در حال انجام است و هنوز شرکت شهر سالم که مسئول غربالگری است، گزارش نهایی را نداده است».

نگرانی از شستشوی اجساد مبتلایان به کرونا در تهران

رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در پاسخ به پرسشی دربارۀ شستشوی اجساد جان باختگانِ کرونا با آب و افزایش نگرانی ها پیرامون آلودگی خاک و آب های زیر زمینی،  اظهار داشت: «تا جایی که در جلسات  ستاد مقابله با کرونا مطرح شد، پزشکان ستاد از جمله دکتر علیرضا زالی مسألۀ شستشو با آب را تأیید کردند، اما پیشنهاد دادیم که به لحاظ محیط زیستی و تأثیر بر آب‌های زیرزمینی کنترل‌هایی انجام شود تا اگر مشکلی بود آن را اصلاح کنیم».

در روزهای اخیر، موضوع شستشوی اجساد مبتلایان به کرونا، نگرانی ها را افزایش داده و اخباری در فضای مجازی مطرح شده است مبنی بر اینکه در اثر تجزیۀ اجساد جان باختگان بیماران کرونایی، این ویروس خاک را آلوده کرده و از راه خاک به آب‌های زیرزمینی انتقال پیدا می کند.

کوشیار اعظم واقفی مدیرکل دفتر بهداشت آب و فاضلاب، اخیراٌ گفته است: «امکان انتقال ویروس کرونا از طریق اجساد به آب‌های زیرزمینی وجود ندارد و جای هیچگونه نگرانی در این باره نیست».

پیش از این، با آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران، بر اساس دستور وزارت بهداشت، اجساد جان باختگان کرونا در تهران بر اساس پروتکل سازمان جهانی بهداشت، بدون شستشو وغسل دفن می‌شدند اما مقررات مربوط به پایتحت از تاریخ ۱۶ فروردین تغییر کرد. مراجع تقلید نیز در این زمینه نظرات متفاوتی داشتند؛ به عنوان مثال، آیت الله یوسف صانعی گفته بود اگر امکان سرایت بیماری وجود داشته باشد، می‌توان از مراسم مذهبی شستشوی جسد با آب یا "غسل میت" خودداری کرد.اما آیت‌الله علی خامنه‌‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران و آیت‌الله موسی شبیری زنجانی اعلام کرده‌ بودند که لازم است اجساد با رعایت موازین بهداشتی، با آب غسل میت داده شوند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز