روسیه و کشورهای همسایه افغانستان در نشست تاشکند خواستار آزادسازی ذخایر بانک مرکزی این کشور شدند

Submitted on س., 03/07/2023 - 11:09

به گزارش خبرگزاری رویترز، نمایندگان ویژه روسیه و شش کشور همسایه افغانستان با هدف گفت‌وگو در مورد وضعیت بحرانی و همچنین راه‌های دست‌یابی «به صلح درازمدت» در این کشور، نشست اخیر خود را در شهر تاشکند آغاز کردند. 

این نمایندگان با تاکید بر آزادسازی ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان در جلسه افتتاحیه نشست تاشکند تصریح کردند که دارادیی‌های بانک مرکزی افغانستان باید به این کشور بازگردد تا حقوق کارمندان دولتی، بویژه حقوق معلم‌ها پرداخت شود.  

دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان پس از خروج عجولانه نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا و ناتو از افغانستان و روی کار آمدن دوباره گروه افراطی طالبان در ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱ میلادی در این کشور، به طور کامل مسدود شد. 

در حالی که مردم افغانستان پس از روی کار آمدن دوباره گروه طالبان با یک بحران بی‌سابقه انسانی و اقتصادی روبرو هستند، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا  در ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲، با صدور یک فرمان اجرایی، ۳.۵ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان را برای خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر اختصاص داد.

یک سال پس از فرمان اجرایی جو بایدن، جورج دنیلز، قاضی منطقه‌ای ایالات متحده در منهتن نیویورک در ۲۱ فوریه سال جاری، با صدور یک حکم ۳۰ صفحه‌ای و با استناد به قانون اساسی آمریکا، اختصاص ۳.۵ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر را فاقد صلاحیت قانونی خواند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز