روسیه مدعی شد که حملۀ گستردۀ اوکراین را در دونتسک خنثی کرده است

Submitted on Mon, 06/05/2023 - 08:29

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع روسیه در نخستین ساعات روز دوشنبه ۵ ژوئن (۱۵ خرداد)، با انتشار بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود، از شکست عملیات گستردۀ نیروهای اوکراینی در دونتسک خبر داده است.

وزارت دفاع روسیه در این بیانیه اعلام کرد: «نیروهای اوکراینی صبح روز یکشنبه ۴ ژوئن، با به‌کارگیری شش گردان مکانیزه و دو گردان تانک در جنوب دونتسک، دست به حمله زدند».

در ادامۀ بیانیۀ وزارت دفاع روسیه آمده است: «دشمن حملات گسترده‌ای را از پنج محور در امتداد جبهۀ جنوب دونتسک آغاز کرد اما به اهداف خود نرسید و موفق نشد».

وزارت دفاع روسیه در این بیانیه تصریح کرد: «هدف دشمن، در هم شکستن خط دفاعی روسیه در نقطه‌ای بود که به نظر آنها آسیب‌پذیرترین بخش جبهۀ نبرد محسوب می‌شد».

وزارت دفاع روسیه همچنین ویدیویی را از صحنۀ نبرد منتشر کرده است که نشان می‌دهد چند خودروی زرهی متعلق به ارتش اوکراین، پس از گلوله‌باران ارتش روسیه، منفجر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع روسیه همچنین مدعی شده است که در جریان این نبرد، حدود ۲۵۰ سرباز اوکراینی کشته شدند و ۱۶ تانک، سه دستگاه خودروی جنگی پیاده‌نظام و ۲۱ خودروی زرهی جنگی اوکراین نیز منهدم شده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از این وزارتخانه نوشته است که والری گراسیموف رئیس ستاد کل ارتش روسیه که مسئول عملیات نظامی مسکو در اوکراین است نیز در زمان حملۀ نیروهای اوکراینی، در این منطقه حضور داشته است.

این در حالی است که ارتش و وزارت دفاع اوکراین هنوز هیچ اظهارنظر مستقیمی در این زمینه نکرده‌اند و خبرگزاری رویترز نیز تا این لحظه به‌طور مستقل قادر به تأیید ادعای وزارت دفاع روسیه نبوده است.

خبرگزاری رویترز نوشته است که در گزارش روزانۀ ستاد کل ارتش اوکراین تنها اعلام شده که ۲۹ درگیری نظامی در مناطق دونتسک و لوهانسک واقع در شرق اوکراین رخ داده است.

در همین حال، اولکساندر سیرسکی فرماندۀ نیروی زمینی ارتش اوکراین، روز دوشنبه ۵ ژوئن، بدون هیچگونه اشاره به انجام ضدحمله، اعلام کرد که نیروهای اوکراینی به پیشروی خود در نزدیکی شهر باخموت در شمال دونتسک، ادامه داده‌اند.

از سوی دیگر، مرکز ارتباطات راهبردی و امنیت اطلاعات اوکراین، بدون آنکه به‌طور مستقیم به بیانیۀ وزارت دفاع روسیه اشاره کند و بدون ارائۀ شواهد، اعلام کرد که «روسیه به دنبال دروغ‌پراکنی و نشر اکاذیب است».

مرکز ارتباطات راهبردی و امنیت اطلاعات اوکراین، تأکید کرد: «روسیه به هدف تضعیف روحیۀ اوکراینی‌ها و گمراه کردن جامعه (از جمله مردم کشور خود)، اطلاعات نادرستی را دربارۀ ضدحمله، سمت و سوی آن و نیز آمار تلفات ارتش اوکراین، منتشر می‌کند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، مسکو از مدت‌ها پیش گمان می‌برد که اوکراین به دنبال نفوذ در قلمرو تحت کنترل روسیه است، با این‌وجود هنوز مشخص نیست که حملۀ مورد ادعای روسیه، آغاز ضدحملۀ از پیش وعده داده شدۀ اوکراین به هدف بیرون راندن نیروهای روسیه از مناطق اشغالی باشد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز