روند کاهش کرونا در کشور ملایم است /در مرحله مهار بیماری هستیم

Submitted on س., 03/31/2020 - 12:37

سلامت نیوز:معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه:«پیش بینی می کنیم روند رو به کاهش بیماری کرونا ملایم است که البته ممکن است نوساناتی داشته باشد.» تاکید کرد:«ما در مرحله ریشه کنی بیماری نیستیم در مرحله مهار بیماری هستیم.»

دکتر جان بابایی در نشست خبری با خبرنگاران گفت:« ما اولین مورد مثبت کرونا را که گزارش کردیم در استان قم در روز 29 بهمن ماه بود که به ما گزارش دادند مورد مشکوکی است که با انفلوانزا تفاوت دارد و ما با یک تیم عفونی 30 بهمن ماه به قم رفتیم و تست گرفتیم و زمانی که نتیجه تست کرونا مثبت اعلام شد همان روز دو مورد مثبت قم را اعلام کردیم و ستاد بحران را در قم تشکیل دادیم. روز اول اسفند هم به استان گیلان رفتیم که موارد مشکوکی مشاهده شده بود.ما دو بیمارستان را برای پذیرش بیماران کرونایی تخلیه کردیم و این کار را به تدریج در استان هایی که احتمال ابتلایشان به کرونا بالا بود انجام دادیم.»

وی در ادامه گفت:« از حدود دو هفته قبل از تشخیص کرونا در ایران احتمال اینکه بیماری از چین به دلیل فاصله طولانی در کشور شیوع پیدا کند کم بود ولی دستورالعمل کشوری کرونا را ابلاغ کردیم امادگی ذهنی را داشتیم و با توجه به ظرفیتی که کشور در طرح تحول سلامت داشت کمتر از ده روز توانستیم تا 40 هزار تخت را برای بیماران مبتلا به کرونا اماده کنیم و برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا که در قبال بیماران مبتلا به کرونا انتخابی رفتار می کنند ما این برنامه را نداشتیم که اگر بیماری نیاز به بستری داشته باشد وی را بستری نکنیم.»

وی افزود: «در تمام استان ها بزرگترین بیمارستان های مرکز استان زیر بار کرونا رفت چون کادر پرستاری شان از مهارت بیشتری برخوردار هستند ما اطلاعات زیادی درباره این بیماری نداشتیم و بسیاری از تجارب کشور چین برای ما مفید و یا قابل استفاده نبود. نکته بسیار کلیدی این است که کشورهای دیگری که با فاصله کوتاهی از ما بیماری در کشورشان اتفاق افتاد انکار کردند که در پیک بیماری هستند ولی خوشبختانه در کشور ما از اواخر هفته سوم شرایط پیک اتفاق افتاده و روند رو به افزایش نداشته ایم و ده روز قبل از عید اکثر استان هایی که آلوده بوده کاهش ابتلا داشته اند.»

آکتر جان بابایی گفت:«هم تعطیلی مدارس و موسسات اموزش عالی و هم در خانه ماندن افراد سالمند باعث شده عملا به نوعی مدیریت بهتری داشته باشیم. الان در امریکا و ایتالیا و اسپانیا و انگلیس با اینکه فرصت هم داشتند که امادگی بیشتری داشته باشد ولی در کشورهای اروپایی می بینیم که به پیک نرسیده اند ولی شرایط ما الان شرایط با ثبات تری است.»

وی تاکید کرد:« تعطیلی دانشگاه ها و ادارات باعث مدیریت این بیماری شد که یک پیک ملایمی اتفاق بیفتد و باعث ناکارآمدی در سیستم درمان نشود. ما می توانیم خبر خوش به مردم بدهیم که یک روند بسیار ملایمی به سمت کاهش ابتلا به کرونا را در کشور داریم ولی ممکن است که زمانبر باشد. اینکه دچار بحران شویم احتمالش بسیار کم است البته امکانش هست در برخی استان ها نوساناتی را از نظر شیوع بیماری داشته باشیم.»

دکتر جان بابایی خاطرنشان کرد:« الان خوشبختانه ظرفیت کافی برای بستری بیمارن مبتلا به کرونا داریم البته در هفته های اول چون نمی دانستیم در پیک با چه تعداد بیمار سروکار خواهیم داشت نقاهتگاه ها را طراحی کردیم که بالای ده هزار بیمار را در صورت لزوم اسکان دهیم.در حال حاضر میزان مراجعات سرپایی کمتر شده است در مجموع 50 درصد ظرفیت تخت های بیمارستانی در استان ها را می توانیم برای بیماران مبتلا به کرونا استفاده کنیم.»

وی درباره تست کرونا گفت:« تشخیص این بیماری با ازمایش پی سی ار است ولی روش صد در صدی نیست و تشخیص بیشتر بر اساس بالین و سی تی اسکن است. هیچ دارویی وجود ندارد که مرگ و میر بر اثر کرونا را کم کند و همه داروها در فاز مطالعاتی هستند.»

وی گفت:« تقریبا کسانی که به طور مستقیم درگیر با کرونا هستند از کادر پرستاری بیش از صد هزار نفر از پرستاران ما از بیماران کرونایی مراقبت می کنند و بیش از 12 هزار پزشک نیز بیماران را ویزیت و مراقبت می کنند . در اکثر استان ها نیز سامانه های پاسخگو داریم که مشاوره تلفنی درباره کرونا به مردم می دهند.»

دکتر جان بابایی گفت:« ما الان مهمترین کاری که در وزارت بهداشت به دنبال آن هستیم دو کار مهم است یکی کاهش مرگ و میر و دوم خرید زمان است که حلقه های انتقال را بشکنیم. کسانی که در بیمارستان بستری می شوند چه تست باشد چه نباشد براساس علایم، بستری می شوند اما افرادی هستند که یا علامت ندارند یا علایمشان خفیف است یا کاندید بستری نیستند که قرنطینه نگه داشتن آنها بسیار سخت است. گروه سنی اطفال می توانند چرخه انتقال باشند و افراد سن بالا می توانند بالاترین میزان مرگ و میر را داشته باشند اگر با تست ها افراد را شناسایی و قرنطینه کنیم در شکستن چرخه های انتقال موثر است.»

وی در پاسخ به اینکه از زمان شیوع کرونا چقدر هزینه به بیمارستان ها تحمیل شده است، گفت:« براساس براوردهای مالی که انجام دادیم درامد اختصاصی بیمارستان های ما پایین تر امده چون خدمات حراحی را نداریم و آنها را زیر بار کرونا بردیم. بیمارستان اعلم بیش از 50 درصد از ظرفیتش به سمت کرونا رفته و درامدها پایین امده است ما امارهایمان را به سازمان برنامه و بودجه داده ایم. متوسط هزینه هایمان برای بیماران کرونایی 4 میلیون به ازای هر پرونده است. مکاتباتی با سازمان برنامه و بودجه داریم تا در این زمینه بتوانند جبران زحمات خدمات بیمارستان ها را انجام دهند.»

وی گفت:« در مورد بیماران غیرکرونایی در استان قم که جزو بیمارستان های پر بیمار بوده به دنبال این هستیم که بیمارانی که مشکلات قلبی یا تروما دارند یا مادران باردار خدمات بگیرند الان به صورت پله پله بیمارستان ها را خالی می کنیم تا غیرکرونایی ها خدمات بگیرند . در مورد بیماران سرطانی خدمات شیمی درمانی انجام می شود ولی عمل کسانی که نیاز به پیوند دارند را متوقف کرده ایم چون می توانیم آنها را با تاخیر انجام دهیم. الان در یک فاز مهار رونا هستیم و یکی ازایم بیمارستان های پیوند را خالی می کنیم از بیماران کرونایی تا خدمات پیوند را ارائه دهیم. »

وی خاطرنشان کرد:« برای ازمایش کرونا پولی از مردم دریافت نمی شود ولی در بخش خصوصی اجازه ندارند غیر از تعرفه هتلینگ، تعرفه دیگری دریافت کنند چون برای کرونا تعرفه جدیدی نداریم اگر بیمار بخواهد اتاق ایزوله بگیرد هزینه اتاق ایزوله را باید بدهد. برای هزینه ازمایش فعلا تعرفه ای برای بخش خصوصی نداریم .»

دکتر جان بابایی تاکید کرد:« الان آرامشی در کشور از نظر کرونا ایجاد شده است ما هم در بعضی ازاستان ها برخی بیمارستان ها را اصلا زیر بار کرونا نبردیم و از ظرفیت بخش خصوصی و خیریه استفاده می کنیم در مورد دیابتی ها میزان مراجعات مردم کم شده اگر فردی نیاز به خدمت خاصی ندارد به صلاحش نیست که به بیمارستان مراجعه کند افراد دیابتی و کسانی که ضعف سیستم ایمنی دارند مستعدترین افراد برای ابتلا به کرونا هستند.»

وی گفت:« ما پروتکلی نداریم که از کسی که علایم بالینی ندارد تست کرونا بگیریم نجام این کار جزو برنامه هیچ کشوری نیست.»وی در واکنش به اینکه بعضی از بیماران که به مراکز درمانی مراجعه می کنند از آنها یک مبلغ چند میلیونی ودیعه دریافت می کنند، گفت:« در مورد بخش خصوصی اگر از ابتدا از بیمار پول درخواست کرده اند تخلف است. ما تعرفه جدیدی به نام کرونا نداریم و کسی حق ندارد به غیر از تعرفه های مصوب تعرفه جدیدی بدهد اگر چنین باشد باید مردم تخلفات را اطلاع دهند.»

وی درباره رسیدگی به وضعیت خیابان گردها و کارتن خواب ها گفت:« رسیدگی به کارتن خواب ها و خیابان گردها کار وزارت بهداشت نیست. کسانی که به بیمارستان مراجعه کنند خدمات را دریافت می کنند ولی اینکه در شهر بچرخیم و هرکسی که کارتن خواب است را جمع کنیم وظیفه ما نیست وظیفه بهزیستی و یا شهرداری ها است.»

وی گفت:«طبق اخرین اماری که داریم بالای 65 میلیون در کشور غربالگری شده اند و نزدیک به صد هزار نفر پیگیری شده اند و 18 هزار نفر از میان آنها در بیمارستان بستری شده اند. در هیچ جای دنیا مرسوم نیست که از کل کشور تست بگیرند.»

وی در واکنش به اینکه گفته شده 40 درصد موارد انتقال کرونا در بیمارستان ها اتفاق افتاده گفت:« مطالعه سختی است که ثابت کند 40 درصد انتقال در بیمارستان ها اتفاق افتاده است واقعیت این است که این عدد، عدد درستی نیست.»

وی درباره پلاسما درمانی کرونا گفت:« درمان هایی که الان در کشور داریم یکسری درمان های ابلاغی وزارت بهداشت است که تاییدیه های دنیا را دارد و دیگر درمان ها تکحقیقاتی است که باید در کمیته علمی اجازه داده شود. مواردی مثل تزریق پلاسما و داروهای دیگر اکثرا طرح تحقیقاتی است و ثابت نشده و در پروتکل کشوری نگذاشته ایم هرکسی خارج از پروتکل ابلاغی وزارت بهداشتی بخواهد درمانی انجام دهد باید رضایت بیمار را بگیرد و نتیجه را به ما بگوید.»

وی درباره برخی پیش بینی ها درباره بروز موج دوم کرونا گفت:« فعلا تصمیم گرفته شده تا 20 فروردین محدودیت ها ادامه پیدا کند اگر موج دوم پیکی باشد که ما قبل از هفته دوم و سوم اسفند داشتیم احتمالش خیلی بعید است. استان هایی که دیرتر الوده شدند در پیک هستند ممکن است نوسانات داشته باشیم ولی پیک نه. این نوسانات برمی گردد به رفتارهای اجتماعی که چند روز قبل عید مردم در بازار بوده اند و نوساناتش را در برخی استان ها دیدیدم یا علیرغم هشدارها مردم به مسافرت رفته اند. احتمال موج سنگین دیگری از ابتلا به کرونا بسیار کم است ولی نوسانات ممکن است اتفاق بیفتد مثلا اگر روز طبیعت مردم رعایت نکنند اثراتش را یک هفته بعد می بینیم.»

وی تاکید کرد:« پیش بینی می کنیم روند رو به کاهش بیماری کرونا ملایم است که البته ممکن است نوساناتی داشته باشد که به خاطر رفتارهای اجتماعی است اگر بخواهیم حلقه های انتقال شکسته شود مشاغل باید به شکل پله کانی برگردند و از مشاغل حیاتی شروع شود.» وی گفت:« آمارها درباره کرونا یکی امار تجمعی است که آمار تجمعی رو به افزایش است و هر روز می گذرد تعداد افراد مثبت افزایش می یابد ولی شیب میزان بستری یا مراجعات به بیمارستان ها یک معیار دیگر است. هر روز امار تجمعی افزایش پیدا می کند اما امار بستری های ما کاهش پیدا می کند. مردم باید بدانند وضعیت ما مثل یک مسابقه فوتبالی است که دقیقه اخر ممکن است گل بخوریم این مفهومش این نیست که این بیماری ریشه کن شده ما در مرحله ریشه کنی بیماری نیستیم در مرحله مهار بیماری هستیم.»

منبع
salamatnews
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز