رسانه‌های اسرائیل: آمریکا با طرح نتانیاهو برای الحاق بخشی از کرانه باختری در ماه ژوئیه مخالفت کرده است

Submitted on پ., 06/04/2020 - 01:15

شبکه تلویزیونی "آی ۲۴نیوز" و رادیو اسرائیل، امروز به نقل از یک منبع برجسته در اورشلیم گزارش دادند که آمریکا از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل خواسته تا طرح الحاق اراضی کرانه باختری را متوقف کند. به گفته این منبع، کاخ سفید پیام‌های تندی در مخالفت با این طرح از کشورهای عربی هم‌پیمان با آمریکا همانند مصر، عربستان و کویت، دریافت کرده است.

منبع یادشده همچنین گفته که بنیامین نتانیاهو نارضایتی خود را از این تصمیم آمریکا ابراز کرده است.

بنیامین نتانیاهو هفته گذشته به اعضای حزب لیکود اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای آغاز اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه بختری در یکم ژوئیه آینده است و این نزدیک‌ترین تاریخی است که طبق توافق ائتلاف با بنی گانتز، رهبر حزب آبی-سفید و نتانیاهو، امکان ارائه طرح برای تصویب چه در کابینه و چه در کنست وجود دارد.

طبق توافق یادشده، اسرائیل می‌تواند طرح نتانیاهو برای اعمال حاکمیت بر دره اردن و تمامی شهرک‌های موجود در کرانه باختری در طرح الحاق را تنها با هماهنگی کامل کاخ سفید در کابینه و یا کنست (پارلمان اسرائیل)، ارائه دهد.

در همین حال یک منبع موثق آمریکایی روز چهارشنبه ۱۴ خرداد/ ۳ ژوئن به "تایمز" اسرائیل گفته که بسیار بعید است دولت ایالات متحده با اقدام یکجانبه اسرائیل به انضمام بخش‌هایی از کرانه باختری در تاریخ اول ژوئیه که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیش‌بینی کرده، موافقت کند.

این منبع که به شرط محفوظ ماندن هویت خود با "تایمز" اسرائیل گفتگو کرده، به این رسانه اسرائیلی گفته که «کار کمیته مشترک نقشه‌برداری ایالات متحده و اسرائیل، که پیش‌شرط کاخ سفید برای موافقت با انضمام اراضی کرانه باختری است، هفته‌ها و حتی ماه‌ها بطول می‌انجامد. کار کمیته نقشه‌برداری، ترسیم دقیق مرزهای مناطقی است که تحت حاکمیت اسرائیل قرار خواهند گرفت؛ مأموریتی دشوار که مستلزم کار دقیق میدانی است.

 به گفته این منبع آمریکایی، اسکات لیث، یکی از اعضای اصلی این کمیته مشترک از طرف آمریکا که مدیر امور اسرائیل-فلسطین در شورای امنیت ملی آمریکاست، از زمان شیوع ویروس کرونا موفق نشده به این منطقه سفر کند. کمیته نیز به دلیل شیوع کرونا فعالیت‌های خود را به شکل کامل به حالت تعلیق درنیاورده اما مسئولانی که در این عملیات شرکت دارند، اعتراف می‌کنند که حضور لیث برای تکمیل کار کمیته ضروری است. روشن نیست این عضو کمیته چه زمانی خواهد توانست خود را به اراضی اشغالی برساند و آیا به زودی این کار برای او میسر خواهد شد یا نه؟ بنابراین امکان اینکه کمیته مذکور بتواند مأموریت خود را انجام دهد، وجود ندارد.

تایمز اسرائیل می نویسد: «مورد دیگری که مانع از انجام سریع کار کمیته نقشه برداری است، آن است که مقامات مسئول پرونده انضمام کاخ سفید، جراد کوشنر مشاور ارشد دونالد ترامپ و آوی برکویتز سفیر ویژهٔ روند صلح، از پیش از انتشار طرح صلح دولت خود در ماه ژانویه به اسرائیل نیامده‌اند. منابع آشنا به موضوع گفته‌اند، بسیار بعید است که پیش از دیدار این دو از اورشلیم برای مذاکره بر سر برخی از مواردی که بجامانده، کاخ سفید از اقدام اسرائیل به انضمام "بخش‌هایی از کرانه باختری" حمایت کند.»

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز