رمضان و ویروس کرونا: کشورهای جهان ماه رمضان در دوران کووید ۱۹ را چگونه می‌گذرانند؟

Submitted on جمعه, 04/24/2020 - 12:43

عربستان سعودی، مهد جهان اسلام و تعطیلی اماکن مقدس

 مکه ومدینه، دو مکان مقدس مسلمانان در جهان، بدلیل مقابله با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، ماه رمضان متفاوتی را پیش‌رو دارند.

درهای مسجدالحرام و حرم پیامبر اسلام در این دو شهر بر روی عبادت‌کنندگان بسته خواهد بود. هرگونه برگزاری تجمع در ماه رمضان، به دستور مقامات عربستان سعودی ممنوع است.

ایران، رمضان، کرونا و مسئولان سردرگم

در حالیکه حسن‌ روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران، هفته گذشته، خواستار بررسی امکان برگزاری تجمعات در ماه رمضان شده بود، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، برگزاری تجمعات مذهبی در مساجد همزمان با ماه رمضان و شیوع ویروس کرونا را ممنوع اعلام کرد اما در عین حال، تمامی شهروندان ایرانی را به لزوم «عدم غفلت نسبت به برگزاری نماز و آداب ماه رمضان» توصیه نمود.

اما حسن روحانی، روز جمعه ۵ اردیبهشت، از وزیر بهداشت ایران خواست تا با تقویت بررسی‌های لازم در زمینه چگونگی و زمان بازگشایی اماکن مذهبی و مساجد، گزارشی برای تصمیم‌گیری به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه دهد. 

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد هم گفته است در تلاش برای برقراری ارتباط مجازی میان نمازگزاران و برگزاری سخنرانی، قرائت و تفسیر قران بصورت مجازی هستیم.

دفتر علی خامنه‌ای، روز جمعه ۵ اردیبهشت، اعلام کرد مراسم قرائت قرآن با حضور رهبر جمهوری اسلامی ایران و تعداد از قاریان قرآن بصورت ارتباط تصویری برگزار و از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پخش خواهد شد. 

خاورمیانه و رمضان متفاوت

ماه رمضان در بسیاری از کشورهای عربی مسلمان با مراسم ویژه و جشن‌های شبانگاهی عجین است. اما در ماه رمضان امسال همزمان با مقابله با شیوع ویروس کروناِ، علاوه بر تعطیلی مساجد و اماکن مقدس مسلمانان، مراسم ویژه ماه رمضان نیز برگزار نمی‌شود.

در امارات متحده عربی، قوانین منع تردد به شدت در حال اجرا است. این کشور هم‌اکنون با حدود ۸۰۰۰ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا، در بحرانی‌ترین شرایط ناشی از شیوع کووید ۱۹ و نقطه اوج بیماری قرار دارد. 

در قاهره، پایتخت مصر، تعطیلی اماکن مذهبی مسلمانان در شرایط بحرانی طی یک قرن اخیر سابقه نداشته است. در اوایل قرن بیستم و همزمان با شیوع آنفلوآنزای اسپانیایی و وبا، هیچ‌گاه درهای مساجد به روی مسلمانان مصری بسته نشد. اما مقامات مصر بدلیل مبارزه با شیوع ویروس کرونا،‌ در اقدامی بی‌سابقه تمامی اماکن مذهبی را به حال تعطیلی درآوردند.

مسجدالاقصی و صحن بدون نمازگزار

این نخستین بار است که صحن مسجدالاقصی، همزمان با روز جمعه و شروع ماه رمضان، شاهد حضور هیچ نمازگزاری نیست. گزارشگر ویژه ار.اف.ای،‌ بیت‌المقدس گزارش می‌دهد که به جای چراغانی‌‌های خیابانی، سکوت بر سطح بخش قدیمی شهر بیت‌المقدس که غالب ساکنان آن مسلمان هستند، حکمفرما است. 

یک شهروند بخش شرقی بیت‌المقدس، تصمیم بر تعطیلی شهر و تمامی اماکن مقدس را تصمیمی مناسب برای مقابله با کووید ۱۹ می‌داند.

 مقامات پاکستانی و رهبران مذهبی و عدم توجه به توصیه‌های پزشکان

همزمان با آغاز ماه رمضان،‌ مقامات حکومتی و رهبران مذهبی در پاکستان، اعلام کردند حضور نمازگزاران در مساجد آزاد و بدون مانع است اما به نمازگزاران توصیه کردند که فاصله‌گذاری فیزیکی را به هنگام برگزاری تجمعات و به جای آوردن نماز، مراعات نمایند. 

پزشکان در پاکستان نسبت به برگزاری تجمعات همزمان با شرایط بحرانی کنونی هشدار داده و گفته‌اند عدم تعطیلی اماکن مذهبی و برگزاری تجمعات می‌تواند، به عدم کنترل شیوع ویروس کرونا منجر شود. 

منابع پزشکی در پاکستان پیش‌بینی کردند که نقطه اوج شیوع ویروس کرونا در این کشور، حدود  ۲۰ روز دیگر، در نیمه ماه مه، خواهد بود. 

فرانسه و رمضان در قرنطینه

بیش از ۴ میلیون مسلمان در فرانسه، ماه رمضان را در شرایط همراه با محدودیت‌های بسیار زیاد در مقابله با شیوع ویروس کرونا آغاز می‌کنند. 

درهای تمامی اماکن مقدس در فرانسه، بر روی پیروان تمامی ادیان، بسته است. مسلمانان در فرانسه، همچون پیروان ادیان یهود و مسیحیت، که به تازگی جشن‌های پسح و پاک را در قرنطینه خانگی گرامی داشتند، در ماه رمضان امکان حضور در اماکن مقدس مسلمانان و برگزاری نماز جماعت و تجمعات را ندارند.

قاریان قرآن، که به رسم هر ساله، از کشورهای تونس، مراکش و الجزیره در فرانسه، مراسم قرائت قرآن برگزار می‌کردند، امسال باید در خانه‌ها و کشورهای خود بمانند. 

برخی از مراکز خیریه، همزمان با ماه رمضان، بسته‌های خوراکی را میان خانواده‌های نیازمند پخش می‌کنند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز