رکوردهای تازه در بازار طلا و ارز/ جدیدترین نرخ‌ها در ۲۹ تیر

Submitted on ی., 07/19/2020 - 20:15

رکوردهای تازه در بازار طلا و ارز | سکه ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان | جدیدترین نرخ‌ها در ۲۹ تیر
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌ میلیون و ۱۰۳ هزار تومان، قیمت دلار ۲۵ هزار و ۴۷۰ تومان و قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک‌ میلیون و ۱۰۳ هزار تومان، قیمت دلار ۲۵ هزار و ۴۷۰ تومان و قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون تومان است.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع‌ سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و ۷۵۰هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار هم یک‌ میلیون و ۱۰۳ هزار تومان، هرگرم طلای ۲۴ عیار یک‌ میلیون و ۴۸۶ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۸۱۰ دلار معامله می‌شود.

افزایش قیمت ارز در بازار داخلی و افزایش قیمت جهانی طلا از جمله دلایل رکوردشکنی‌های این روزهای طلا و سکه در بازار است؛ قیمت سکه در روزهای اخیر رکوردهای بالایی را به ثبت رسانده است اما با وجود افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه تقاضای اضافی وارد این بازار نشده است و فعالان این بخش می‌گویند که قیمت‌ها متأثر از افزایش شدید قیمت دلار، رشد کرده‌اند.

‌افزایش قیمت ارز در هفته‌های اخیر موجب شده است بار دیگر رکوردهای بالایی برای دلار و یورو در تابلوی صرافی‌ها ثبت شود؛ بر همین اساس در بازار آزاد هم‌اکنون قیمت دلار ۲۵ هزار و ۴۷۰ تومان، یورو ۲۹ هزار تومان و درهم امارات ۷ هزار و ۶۰ تومان اعلام شده است.

البته درحالی که قیمت ارز در بازار آزاد طی روزهای اخیر رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده و وارد کانال جدید قیمتی شده است، صرافی‌های بانکی قیمت خرید و فروش ارز را بدون تغییر اعلام می‌کنند؛ دلار در این صرافی‌ها ۲۳هزار و ۱۰۰ تومان فروخته می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها امروز یکشنبه ۲۹ تیرماه قیمت دلار را برای فروش به مردم با ثبات نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها با ثبات نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان است.

گفتنی است، همزمان با افزایش چشم‌گیر قیمت ارز در بازار آزاد، بازارساز قیمت‌ خرید و فروش ارز در صرافی‌های بانکی را به‌صورت محسوسی افزایش داده و سعی کرده است قیمت‌ها نزدیک به بازار آزاد باشد.

اما در دو سه روز اخیر که قیمت دلار در بازار آزاد وارد کانال جدید قیمتی شده بازارساز دیگر مانند قبل همراستا با بازار آزاد حرکت نکرده و قیمت ها را افزایش نداده است. بازارساز از پنج‌شنبه هفته قبل قیمت دلار و یورو را در صرافی‌های بانکی ثابت نگه داشته است درحالی که قیمت ارز در بازار آزاد در حال ثبت رکوردهای جدید و البته تاریخی است.

قیمت دلار از دیروز وارد کانال ۲۵ هزار تومانی شده و احتمالاً تا پایان تیر همین مدار را طی کند هرچند برخی پیش‌بینی‌ها بیانگر آن است که از اول مردادماه قیمت‌ها با کاهش تقاضای ارز از سوی صادرکنندگان کاهشی خواهد بود.

اختلاف دلار بازار آزاد و صرافی‌های بانکی درحالی بار دیگر شکل گرفته که پیش از این بازارساز به‌منظور کاهش آربیتراژ بین صرافی‌های بانکی و بازار آزاد قیمت خرید و فروش ارز در صرافی‌ها را به صورت محسوس افزایش داده بود.

توضیح همتی درباره آینده قیمت دلار
رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه با اقدامات در دست اجرا به تدریج و در روزهای آینده بازار ارز به آرامش خواهد رسید، گفت: این تصور که بانک مرکزی و دولت برای کنترل بازار ارز اقدامی نمی‌کنند یا اینکه تصور می‌شود برای تامین کسری و دلایل دیگر، نرخ ارز را بالا می‌برند، بی‌اساس و یک برداشت و تصور کاملا اشتباه است.

رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی اظهار کرد: این‌ها روزها بنا به دلایلی که مشخص است و قبلا نیز اعلام کرده بودم، بازار ارز دچار نوسان شده است. با اقدامات در دست اجرا به تدریج و در روزهای آینده بازار ارز به آرامش خواهد رسید. این تصور که بانک مرکزی و دولت برای کنترل بازار ارز اقدامی نمی‌کنند یا اینکه تصور می‌شود برای تامین کسری و دلایل دیگر، نرخ ارز را بالا می‌برند، بی‌اساس و یک برداشت و تصور کاملا اشتباه است.

وی افزود: دستورالعمل جدید درخصوص نحوه برگشت ارز به چرخه اقتصاد و تأمین ارز واردات کشور، چند روزی است عملیاتی شده است. در این دستورالعمل، عملاً زمینه‌ای برای ایجاد تراکم غیر عادی تقاضا و نیز سوء استفاده از آن باقی نمی‌ماند. به همین دلیل متاسفانه در مقطع دو هفتهٔ اخیر، در کنار تعلل برخی صادر کنندگان برای عرضه ارز خود، برخی از سودجویان در صدد فروش ارز به واردکنندگان به نرخ‌های نامتعارف بوده‌اند.

ناصر همتی ادامه داد: به واردکنندگان محترم توصیه می‌کنم که چند روزی را تحمل کرده و از چند روز آینده، بتدریج نیاز خود را از سامانه نیما تأمین نمایند. از صادر کنندگان محترم نیز انتظار می‌رود در فرصت چند روز باقیمانده از فرصت ایفای تعهد، ارزهای خود را با نرخ‌های منطقی در بازار عرضه کنند تا خریدار لازم را داشته باشد. از صادرکنندگان عزیزی که تا امروز با برگرداندن ارز در خدمت تولید و اشتغال کشور بوده اند، قدردانی می‌کنم.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان سخنانش، گفت: مردم عزیز مطمئن باشند، بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و اعاده ثبات، و برگشت به نرخ‌های تعادلی تمام تلاش خود را به کار خواهد بست.

منبع
tasnim
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز