رحیم صفوی توافق ایران و عربستان را افول آمریکا و اسرائیل و افزایش قدرت رژیم ایران در منطقه دانست

Submitted on ی., 03/12/2023 - 05:39

فرماندۀ پیشین سپاه پاسداران سپس گفت که توافق میان ایران و عربستان "نشانۀ افول قدرت آمریکا" و اسرائیل است و سیاست چرخش به شرق جمهوری اسلامی و کشورهای همسایه "افزایش وزن ژئوپولتیکی ایران" را در پی دارد.

مشاور عالی علی خامنه‌ای در جای دیگری از سخنانش افزود که جمهوری اسلامی ایران باید از تنش به وجود آمده پس از جنگ اوکراین میان غرب (آمریکا و اروپا) و روسیه و همچنین تنش به وجود آمده میان چین و آمریکا بر سر تایوان استفاده و به آنها به عنوان یک فرصت نگاه کند. به گفتۀ سردار صفوی، جمهوری اسلامی باید بر اساس منافع مشترک خود با چین و روسیه با تهدیدات مشترک آمریکا مقابله کند.

سردار رحیم صفوی توافقنامۀ اخیر ایران و عربستان را یک زمین‌لرزۀ سیاسی و پایانی بر هژمونی آمریکا در منطقه خواند و افزود : "با این توافق دوران پساآمریکا در منطقۀ خلیج فارس شروع شده است." وی سپس گفت که چینی‌ها قصد دارند تا سال ۲۳۰ به قدرت اول اقتصادی جهان بدل شوند و توافقنامۀ ایران و عربستان که با وساطت چین امضا شده دومین ضربۀ پکن به آمریکا است. او گفت که عربستان بزرگترین تأمین‌کنندۀ نفت چین است و توافق راهبردی چین و ایران راه را برای سرمایه‌گذاری چین در ایران هموار می‌کند.

در اظهاراتی جداگانه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت که توافق ایران و عربستان "نشان داد [که] عامل اصلی اختلاف در منطقه دخالت قدرت‌ها"ی غربی به ویژه آمریکا بوده است.  

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز