قرار ۸ ژانویه برای محمد مرادی؛ فراخوان راهپیمایی بزرگ ایرانیان اروپا در لیون منتشر شد

Submitted on Mon, 01/02/2023 - 12:57

تیموته امینی، یکی از برگزارکنندگان این گردهمایی که قرار است با همکاری چند سازمان و مجمع ایرانی و فرانسوی دیگر برپا شود، در گفتگوی تلفنی با ار.اف.ای فارسی گفت که مراسم پیش‌گفته از ساعت ۱۴ تا ۱۷ در فاصله میان این دو میدان انجام خواهد گرفت.

به گفته برگزارکنندگان، بسیاری از ایرانیان مقیم پاریس و شهرهای دیگر فرانسه و حتی اروپا برای بزرگداشت یاد محمد مرادی و اعلام پشتیبانی از جنبش مردمی «زن، زندگی، آزادی»، از هم اکنون در حال برنامه‌ریزی برای سفر به لیون در جنوب شرقی فرانسه هستند.

بعد از ظهر یکشنبه یکم ژانویه (۱۱ دی) نیز شماری از ایرانیان مقیم پاریس با وجود بارش باران در برابر ساختمان دانشگاه سوربن گرد آمده و با سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی، یاد این دانشجوی ۳۸ ساله ایرانی را گرامی داشتند.

در همان مراسم اعلام شد که گروه‌هایی از ایرانیان برای عزیمت به محل راهپیمایی لیون در روز یکشنبه آینده چند اتوبوس کرایه کرده‌اند.

محمد مرادی، متولد کرمانشاه و دانشجوی دکترای تاریخ در دانشگاه ژان مولن لیون، روز پنجم دی ماه در اعتراض به سرکوب فراگیر هموطنانش در ایران به دست مأموران حکومتی، با انداختن خودش از بالای پلی به درون رودخانه رون به زندگی‌اش پایان داد.

او در ویدیویی که پیش از مرگش به دو زبان فارسی و فرانسه در فضای مجازی همرسان کرد، دلیل خودکشی‌اش را جلب توجه جهانیان به رفتار خشونت‌بار جمهوری اسلامی خواند.

مرادی در این ویدیو که در رسانه‌های فرانسوی منتشر شد، می‌گوید:

این مرگ خودخواسته و اعتراضی تقریبا در تمام رسانه‌های فرانسه بازتاب یافت و به نوشته روزنامه لوپروگره مردم فرانسه را نیز در «بهت» فرو برد.

هنوز دقیقا مشخص نیست که مراسم خاکسپاری مرادی کی و کجا برگزار می‌شود. همسر او، زهرا جم، از زمان این فاجعه تاکنون بدحال و در بیمارستان بستری شده است.

پلیس گفته است که کالبدشکافی و تحقیقات پیرامون این واقعه چند روز به طول می‌انجامد.

زهرا جم در اینستاگرام نوشت:

پیش از این اخباری در مورد این که مرادی وصیت کرده که پس از مرگش راهپیمایی بزرگی در حمایت از مردم ایران برگزار شود، منتشر شده بود. اما تیموته امینی با یادآوری این که به فرض وجود وصیتنامه هم هنوز کسی متن آن را نخوانده است، به رادیو بین‌المللی فرانسه گفت:

🇮🇷 Après le suicide de Mohammad Moradi, une grande marche des Iraniens à #Lyon le 8 janvier https://t.co/nQoMXk6JI6

او همچنین گفت که راهپیمایی یکشنبه نه مراسمی برای یادبود مانند چهلم و هفتم، بلکه حرکتی برای اعلام دوباره پشتیبانی از خیزش مردمی ایران و محکومیت سرکوب حکومتی خواهد بود و افزود:

امینی در مورد تصمیم برگزاری راهپیمایی پیش از مشخص شدن تاریخ خاکسپاری مرادی گفت که همزمانی این تاریخ با سالگرد شلیک سپاه به هواپیمای اوکراینی و فراخوان جهانی برای گرامی‌داشت یاد قربانیان آن رویداد، دلیل این انتخاب بوده است.

شهرداری منطقه شش لیون نیز پیش از راهپیمایی بزرگ ایرانیان، در روز شنبه مراسمی با عنوان «زن، زندگی، آزادی» در همبستگی با خیزش مردمی ایران برگزار خواهد کرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز